Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärggetter med ev ohyra  (läst 1229 gånger)

SkumLeffe

  • Inlägg: 6
Dvärggetter med ev ohyra
« skrivet: 19 apr-22 kl 14:05 »
Hej.

Blev förstagångsägare till två afrikanska dvärgetter förra året. De är två kastrerade bröder födda 2019. Det jag funderar över är, för en ca 6-7 veckor sen började de stampa och vara oroliga och klia sig, i huvudsak på deras ben. Gjorde som man brukar och googlade runt. Mycket stämde på symtom vid benskabb, men pälsen och huden såg dock fortfarande fin och som vanligt. Efter nån vecka blev det lugnare och mer sällan de stampade. Så nu känns det som att det helt enkelt är för att det blivit vår och insekter vaknat och typ ibland gått vilse i deras päls.
Om det skulle varit pga benskabb eller annan ohyra, skulle det väl bara blivit värre och värre? Eller tänker jag fel?
En till fråga, har en bra veterinär som ska komma och vaccinera grannens hästar om knappt två veckor. Finns det nåt bra preparat, typ spot-on, som håller kryp borta, jag kan be han skriva ut? Helst som finns i en "rimlig" storlek på förpackning, då jag endast har dessa 2 sällskaps getter.

Tack på förhand.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Dvärggetter med ev ohyra
« Svar #1 skrivet: 12 jun-22 kl 10:06 »
Antar att det är lite sent att svara. Men jag använder bayticol till mina getter som man lägger i nacken precis som på katt och hund. Funkar bra, annars får de så mycket fästingar över hela öronen på sommaren. Men den ska också funka mot annan ohyra. Dessvärre brukar förpackningen vara stor. Tror min är 1 L. Men den funkar även efter utgångsdatum...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 2 användare
Berberis, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser