Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avvänjning från flaska?  (läst 3667 gånger)

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
Avvänjning från flaska?
« skrivet: 07 jun-11 kl 16:08 »
Hej!
Nu har jag en fråga som jag är helt ny på :)....Hur slutar jag ge flaska?Killingen är nu inne på sin 9:e levnadsvecka.Jag har studerat min andra get som har en 4v äldre killing och när den var 10v så var det blankt "nej" från mamman på di.Veckan innan så fick den vad jag såg lite di morgon och kväll.Så jag undrar om jag skall dra ner på antalet flaskor/dygn sista veckan,eller...hur gör ni?
Killingen är pigg och aktiv....äter annat+3x3lammnäring....jag har gått från varannan timma till....var 4:e tim till...5 flaskor/dygn till.....4/dygn till....3x3....jag har minskat antalet matningar i takt med hur mycket den orkat äta.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avvänjning från flaska?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-11 kl 20:13 »
Ja, Du har ju gjort helt rätt!  3x3 är i mitt tycke ett minimum, men är hon nu van vid det, så fortsätt.  Fortsätt att minska antalet flaskor så sakteliga, och uppmuntra henne att äta löv, gräs och annat mums, så blir hon ju mätt på det.

Tre månader bör de ha full giva.  Somliga bryter tvärt av, medan andra, såsom jag, trappar ner under den fjärde månaden.  Efter 4 månader brukar de inte behöva mjölk.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: Avvänjning från flaska?
« Svar #2 skrivet: 07 jun-11 kl 22:37 »
Tack! Då gör jag så att jag minskar efterhand....tycker att det låter lite hårt att sluta tvärt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avvänjning från flaska?
« Svar #3 skrivet: 07 jun-11 kl 23:15 »
Precis min åsikt.  Och getmamman gör ju inte heller så.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

  • Gäst
SV: Avvänjning från flaska?
« Svar #4 skrivet: 10 jun-11 kl 17:38 »
Du kan börja vänja den vid att dricka ur en skål, genom att hålla killingen under ena armen och visa den skålen. Den fattar ganska snart. Jag tror att det är olika hur länge killingen diar sin mamma. Mina killingar har diat upp till 7-8 månader, men det beror på att jag inte tog till vara på mjölken.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avvänjning från flaska?
« Svar #5 skrivet: 10 jun-11 kl 18:36 »
Killingar fattar det där med skål mycket lättare än lamm.  Så hör man också oftare talas om flasklamm än om flaskkillingar.  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Avvänjning från flaska?
« Svar #6 skrivet: 10 jun-11 kl 18:54 »
Kan det inte bero på att det finns fler lammungar i % än killingar  och det språkliga bruket  :)  undrar jag som inte kan ett dugg om get
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avvänjning från flaska?
« Svar #7 skrivet: 10 jun-11 kl 19:06 »
Säkert beror det även en del på att det är svårare att säga -s-k-tj- i flaskkilling.  Men getter är överlag mera vakna och intresserade av att lära nytt än får.  Får är långt ifrån dumma, men de gillar inte att dricka ur skål.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: Avvänjning från flaska?
« Svar #8 skrivet: 11 jul-11 kl 20:32 »
Det har gått jättebra med avvänjningen....minskade antalet flaskor... sedan på slutet fick han bara halvmorgonflaska...inget "gråtande" efter välling  :)

Sussilo

  • Gäst
SV: Avvänjning från flaska?
« Svar #9 skrivet: 12 jul-11 kl 10:25 »
Det brukar gå fint när man gör som du gjort - minskat ner på mjölken successivt. Skönt att få bockkillingarna riktigt avvanda, för de måste skiljas från mamman och systrar mycket tidigare än getkillingarna som kan gå kvar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser