Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flera ställen att annonsera ut sina höns ?  (läst 5761 gånger)

sallyomolly

  • Gäst
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #20 skrivet: 07 okt-07 kl 12:50 »
usch vad hämska ni låter
 skulle aldrig kunna göra det.
inte mina sötingar.

Det var en som sa till mig: jag köper bara vuxna hönor för jag skulle aldrig kunna göra som du: slakta tuppar! Då sa jag till henne att det brukar bli 50/50 så förmodligen har tio tuppar slaktats för du ska få tio hönor. Så vill man ha hönor kommer alltid att tuppar få sätta livet till, det är inte så mycket att göra åt. Sen som nån sa: dina hönor vill nog inte ha mer än en tupp, mina härhemma är trötta på sin driftiga tupp, tur de inte har en till.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #21 skrivet: 10 okt-07 kl 12:39 »
 ;D
tänk jag har fått sålt 3 tuppar!!!!
senast en igår

3 kvar  :D

får la se vad vi gör
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #22 skrivet: 10 okt-07 kl 13:52 »


För några år sen berättade jag med liv o lust för min då nya väninna att jag fiskat kräftor på natten och nu stod och kokade dem när hon ringde...
Blev helt tyst... sen kom en liten fråga: - Levande? Kokar du dem levande???  Jo, det fick jag ju medge..
Hon mumlade nåt om att jag inte kommer till kräfthimlen... nähä...trist, eller tur?? ???
I vilket fall, jag har fiskat kräftor med familjen sen jag var sex år gammal. För mig är det ju inget konstigt att först fiska dem, sen koka dem.. o sen äta upp dem... o gott är det också!! Jag hade aldrig tänkt som hon tänkte.





[/quote

Nej, det är ju just så, att man inte tänker som andra tänker :-X
Kan man inte tänka sig in i hur andra människor kan tänka - hur ska man då nånsin kunna "tänka" = känna in ett djur :-\ ???
Empatisk förmåga är en bristvara idag :(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #23 skrivet: 10 okt-07 kl 15:59 »
jag har ocå lite tuppar över, so alla andra den här tiden på påret, jag förösker ge bort, men jag får massa svar från solk som vill slakta dom, då kan jag ju lika gärna äta dom själv....... tyvärr är det inte mkt mat på silkestuppar.....

jag blev tillsagd för nån vecka sen o jag inte hittar hem till alla mina tuppar så är det fel av mig att kläcka fram kycklingar överhuvudtaget, då är det ju bättre att köpa slakthöns.....
men det är ju inte slkathöns folk vill ha, det är ju bl.a. små ulliga silkeshönor.....

 och jag tycker inte folk i fråga ska uttala sig om amn får eller inte får slakta tuppar om man inte är vegetarian.... jobbar man dessutom på mc donald så ska man nog inte öppna munnen om vad som är rätt och fel för djuren. mina tuppar har de i allafall bra så länge de lever......  de går fritt i trädgården och bor i en stor ank/hönsgård. så jag hoppas att köttet smakar "lyckligt"..... ;)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #24 skrivet: 11 okt-07 kl 16:59 »
Jag trodde jag hade tänkt igenom det här med att slakta tuppar och var helt införstådd med att det ska jag göra. Köpte en liten lätt och fin yxa som jag använder när det behövs. Det är inte så svårt när de är sjuka eller om en tupp blir argsint.
Men att slakta dem med berått mod för att äta upp dem har jag fortfarande väldigt svårt för.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

winn

  • Gäst
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #25 skrivet: 15 okt-07 kl 18:01 »
Tycker precis som du ulle, jag skulle aldrig nacka eller äta mina hönor elller tuppar >:(
För mej är dom som husdjur och inget annat.
Att äta dom tuppar som man har haft som kycklingar och sett växa upp.
Har själv problem, för jag har 4 tuppar.
och om dom ska säljas,så vill ja att dom ska leva och ha det bra och inte ligga på någon tallrik >:(

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #26 skrivet: 15 okt-07 kl 19:35 »
Äter ju hellre mina höns och tuppar som haft ett kanonliv än
de stackarna som föds upp på löpande band.

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #27 skrivet: 15 okt-07 kl 20:30 »
Jag förstår att du känner så. Jag tycker själv det är jättejobbigt att välja bort någon. Men jag tror inte det är rimligt att starta en tuppfarm. Och har man för många tuppar i förhållande till hönor så kan det bli synd om hönorna som aldrig får vara ifred.

Inte bara SYND om, tupparna kan fan knulla ihjäl hönsen (ursäkta språket) och då är vägen till kubben inte särskilt lång! Har sett rena gruppvåldtäkter, de kan vara helt vidriga! Samt sluta med att de har ihjäl hönsen.

Se till att ha dina tuppar för sig. Iaf inte för många hos hönsen.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #28 skrivet: 15 okt-07 kl 20:34 »
Jag trodde jag hade tänkt igenom det här med att slakta tuppar och var helt införstådd med att det ska jag göra. Köpte en liten lätt och fin yxa som jag använder när det behövs. Det är inte så svårt när de är sjuka eller om en tupp blir argsint.
Men att slakta dem med berått mod för att äta upp dem har jag fortfarande väldigt svårt för.

Det där uttalandet önskar jag att jag kunnat gjort själv. Har tittat på flera gånger, men får fortfarande ringa efter bödeln när det väl är dags... ;(

Har åtminstone hållit i nu, ett steg närmare att klara det själv! För mig är de också husdjur i första hand, men ibland måste man ju.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #29 skrivet: 15 okt-07 kl 20:51 »
Faverolletupparna klarar jag INTE av att ta bort. De är ju så lufsiga och snälla och mysiga.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Vildvittra

  • Inlägg: 113
    • Värmland
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #30 skrivet: 16 okt-07 kl 14:13 »
Faktum är att jag också försökt ge bort tuppar, mina är så himla stiliga och snälla, men det är ju jättesvårt eftersom alla har för många nu. Så det kommer inte finnas annat alternativ än att slakta dem. Och det är egentligen inget svårt beslut. Äntligen kommer min familj att kunna äta kyckling med gott samvete, jag vägrar nämligen konsekvent att köpa kyckling i affären eftersom det inte finns något bra alternativ där. Och man vet hur jävligt de haft det.
Jag köper överhuvud taget väldigt sällan kött eftersom jag är gift med en duktig jägare som laddar frysen full med kravmärkt och gott viltkött. Självklart känns det naturligt att ta tillfället i akt och få förstklassig kyckling också. Men jag har svårt att själv slakta dem, tyvärr. Som tur är gör min man det.

Ni som kan tänka er att äta upp kycklingarna men inte vill slakta själva, kolla runt om det inte finns någon jägare eller annan styckningskunnig person i bekantskapskretsen. De ställer säkert upp om de få en tupp och några ägg i betalning.

Tackar och bockar för det fina receptet, det ska sparas!

Vildvittra

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #31 skrivet: 17 okt-07 kl 08:38 »
Faktum är att jag också försökt ge bort tuppar, mina är så himla stiliga och snälla, men det är ju jättesvårt eftersom alla har för många nu. Så det kommer inte finnas annat alternativ än att slakta dem. Och det är egentligen inget svårt beslut. Äntligen kommer min familj att kunna äta kyckling med gott samvete, jag vägrar nämligen konsekvent att köpa kyckling i affären eftersom det inte finns något bra alternativ där. Och man vet hur jävligt de haft det.
Jag köper överhuvud taget väldigt sällan kött eftersom jag är gift med en duktig jägare som laddar frysen full med kravmärkt och gott viltkött. Självklart känns det naturligt att ta tillfället i akt och få förstklassig kyckling också. Men jag har svårt att själv slakta dem, tyvärr. Som tur är gör min man det.

Ni som kan tänka er att äta upp kycklingarna men inte vill slakta själva, kolla runt om det inte finns någon jägare eller annan styckningskunnig person i bekantskapskretsen. De ställer säkert upp om de få en tupp och några ägg i betalning.

Tackar och bockar för det fina receptet, det ska sparas!

Vildvittra

Bra inlägg! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 3 användare
von tratt, ManPåGården, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser