Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jetta mk2 laddar inte  (läst 1296 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Jetta mk2 laddar inte
« skrivet: 18 mar-18 kl 18:06 »
Jag fick problem med bromsarna nu i vinter fixade bromsarna men bilen blev stående drygt 1,5 månader och nu när jag skulle ta en sväng så laddade den inte eller rättare sagt den laddade ett litet tag efter att jag gasade till ordentligt  då slocknade lladdlampan och jag var nöjd å lät bilen stå på tomgång ett tag så att den blev genomvarm sedan stängde jag av bilen och nu går det inte att få laddlampan att slockna alls. Så vad tror ni är det "bara" dålig jord eller laddrelät som har gett upp?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jetta mk2 laddar inte
« Svar #1 skrivet: 18 mar-18 kl 18:21 »
Om det bara blev av sig själv när den stod 1,5 månader, kan det ha blåst in snö i generatorn.
Så var det på en bil jag hade, efter en natt i varmgarage fungerade den igen.

Skulle generatorn vara paj, kanske jag har en.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Jetta mk2 laddar inte
« Svar #2 skrivet: 18 mar-18 kl 18:45 »
Ok då får jag ta å ladda batteriet å låta motorn bli ordentlig varm igen å se om det ger med sig. Det såg ju lite fuktigt ut i motorrummet när jag lyfte på huven så då kan det ju var asom du skriver.
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jetta mk2 laddar inte
« Svar #3 skrivet: 18 mar-18 kl 19:23 »
Om du inte har varmgarage, kan du ställa en värmefläkt som blåser på generatorn under huven och lägga filtar eller nått över huven och ner till backen, så blir det lättare att få det att torka

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Jetta mk2 laddar inte
« Svar #4 skrivet: 19 mar-18 kl 09:01 »
Om man måste varva upp motorn kraftigt för att laddningen ska komma igång, så tyder det på att generatorn inte får tillräckligt med ström för "startmagnetisering" via laddningslampan.  På en Jetta II är ju laddningslampan en lysdiod, och parallellt med den sitter ett motstånd som ska leverera strömmen för startmagnetiseringen. Kolla först att inte lödningarna har spruckit upp vid det motståndet (sitter på instrumentblockets kretskort, går lätt att hitta genom att följa ledningarna från laddningslampan), och att det inte har fått avbrott eller ändrat värde.

Felet beror knappast på fukt i generatorn, men däremot kan man få samma problem om det har blivit oxid på släpringarna då bilen har stått länge (den nöts bort av sig självt efter några timmars körning), eller om det är oljigt runt kol och släpringar. Om det är oljigt där får man plocka isär generatorn och tvätta rent, och givetvis passa på att svarva släpringar, byta ev dåliga lager mm då man ändå håller på.

Om laddningsregulatorn eller likriktarbryggan i generatorn någon gång har bytts mot piratdelar, så är ett vanligt fel att något av blecken på brygga och regulator som ska göra kontakt med varandra, har rostat.  I original är de gjorda av förtennad mässing, på piratdelar brukar det vara järnplåt med någon tunn, billig förkromning som snart flagnar av så att järnet rostar.

Ytterligare ett vanligt fel är dålig kontakt i någondera änden av den grova pluskabeln mellan generator och batteri. Kolla när du väl har fått den att ladda, att det inte blir onormalt mycket spänningsfall mellan + på generatorn och + på batteriet.  0,2 eller möjligen 0,3 V kan tillåtas om du håller motorn på 2000-3000 r/min och har en mängd stora strömförbrukare (fläkt, elbakruta, värmesitsar, helljus mm) påslagna för fullt. Är spänningsfallet större, är det dags att åtgärda.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Jetta mk2 laddar inte
« Svar #5 skrivet: 19 mar-18 kl 18:16 »
Tack Torbjörn, Det var ena kolet som blivit slitet så det blev väl ingen kontakt gissar jag men nu så är regulatorn bytt till en ny så nu funkar det hoppas jag  ;D
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 5 användare (1 dolda)
RindertD, köksträdgård, S. K., javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser