Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitåt alla örtälskare  (läst 3719 gånger)

Monica

  • Inlägg: 535
Hitåt alla örtälskare
« skrivet: 07 dec-04 kl 20:25 »
Nu har vår kära admin, trots att hon har fullt upp!,  lagt upp ett antal kategorier med bara örter.....det är som julafton  ;D

Så nu kör vi så det ryker  8)

Först vill jag klargöra en del saker  :). Den kunskap jag har av örter har jag fått dels från eget studerande och användning, dels på mig själv, en hel del frivilliga (tack till er alla!), massor av djur, mestadels hästar/tävlingshästar. Jag har studerat österländsk kinesisk medicin hos Rector Zong Jin Bo, China Red Maple Leaf Hospital, Tianjin, Kina. Dessutom har jag varit med framförallt Cherokee indianerna, men även en del från Four Courners och fått en del av deras insikt om örter och livsstil. Jag har också studerat Feng Shui. Detta har jag sedan sammanställt och det är där jag står idag.

Det kan verka som att det är en massa olika "inriktningar", men tro mej, de hör alla samman och har samma grundsatser. Sedan är jag nog den sortens person som förordar det som finns i ens närhet. Dels pga att det är det som fungerar allra bäst för just mej, eller dej. Både pga att det innehåller den bakteriflora som du är "van" vid och behöver, dels för att det tär minst på våra resurser, för att inte nämna vår plånbok!

Ja, det här var lite om mej  :)

Jo, en sak till. Något som jag aldrig har tyckt om är att hjälpa någon som har en sjukdom, utan att träffa personen ifråga. Det har hänt att jag gjort det, men då vill jag absolut iaf ha telefonkontakt.

Nå, låt oss nu ha kul och utvecklas tillsammans!!!!!  ;D

Sanna

  • Gäst
Re:Hitåt alla örtälskare
« Svar #1 skrivet: 08 dec-04 kl 10:25 »
JULAFTON var ordet!!!  :D :D :D Den infaller numera den 7 december!

 :-* Tack admin (Camilla?) och tack Monica!  :-*
I'm in heaven! Tänka sig en alldeles egen örtagård på nätet! Har haft så svårt att hitta ett forum för örtintresserade, har verkligen känt att jag har ett "udda" och ovanligt intresse som inte så många delar. Men jag tror att det finns många därute som är intresserade och alltfler blir det i alla fall, den saken är klar! Det märker man inte minst på de stora fröfabrikanternas utbud. För var år som går saluförs alltfler örter, kryddor och medicinalväxter. Ett tecken på att intresset växer (= det går att sälja). Tänker också på alla böcker om örter och kryddor som givs ut i en alltmer strid ström. Det måste finnas ett uppdämt behov!

Jag tolkar det som ett närmande till naturen, ett närmande till de kunskaper om växter som vi en gång i tiden hade, men som de flesta av oss numera har glömt bort. Kunskaper som har fördömts och förlöjligats i vår nya sköna värld. Nu tar vi tillbaka kunskapen.

Jag upplever att det finns mycket fördomar och rädsla kring det här med örter och naturmedicin. En attityd jag ofta möter är att det är ju så faaarligt med örter. "Det ska man inte hålla på och fuska med". Precis som om vi som är intresserade av örter skulle springa runt och trycka i oss flugsvampar och bolmört så fort vi fick syn på några exemplar. Det är naturligtvis så mycket mindre farligt med konstgjorda substanser tillverkade i laboratorier. (ironi) Nej, "vanliga" mediciner köpta på Apoteket är förstås helt utan biverkningar. (mer ironi)
Jag skulle inte laborera med örter vid svårare medicinska tillstånd, den kunskapen har jag inte än, men vad är det som hindrar att man använder sig av både och? Måste det vara antingen/ eller?

Är det någon mer som har stött på denna attityd?

Och en till fråga jag har funderat över: varför är det mest kvinnor som är intresserade av örter?

Ha det så gott, alla!
hälsar Sanna, som igår faktiskt skördade fin grekisk oregano, timjan, persilja, pimpinell - och mejram (!). Trodde mejram var mer känslig än så...den tidiga och djupa snön här i Stockholmsområdet lade sig väldigt skyddande och bra över min örtatäppa! Kunde även skörda lite ruccola och mangold.







Monica

  • Inlägg: 535
Re:Hitåt alla örtälskare
« Svar #2 skrivet: 08 dec-04 kl 21:09 »
Hmmm Sanna.....jag har också upplevt den skepsisen ett flertal gånger. Kanske man nervärderar örter därför att det är så enkelt och att man kan plocka det mesta i naturen själv???? Ibland kan man ju undra......en dam sa till mig en gång "men kostar det inte mer än så, då kan det väl inte vara nåt att ha"  ???

Det är väl inte så konstigt att det är mest kvinnor som håller på med alternativ medicin/örter.......vi är ju intelligenta och faller inte så lätt för den "vetenskapliga" metoden  ::) (ja, jag duckar redan för giftpilarna  ;D)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Hitåt alla örtälskare
« Svar #3 skrivet: 09 dec-04 kl 00:55 »
Åter tillbaka till vårt globaliserade samhälle vars enda värdemått är penningen och mängden pengar. Det som är dyrt är också värdefullt. En sak som är billig eller gratis kan därför aldrig vara av någon kvalité eller ha något större värde.  Man kan göra fynd på en auktion och få tag på ett dyrt föremål väldigt billigt.  En tämligen undermålig grönsak som folk gärna köper är spenat. Jämför spenat med målla som växer som ogräs i potatislandet.  Plockas mållan i rätt tid och rensas från all jord blir smaken gudomlig. Och spenaten smakar bara spenat.

Vi lever i ett torftigt samhälle. Vi har snart bara penningen som värdegrund.  Kunde vi finna andra värden som vi kunde bygga livsöden på så får vi ett rikare och mindre sårbart samhälle och detsamma för alla dess inbyggare.

Min erfarenhet av medicinörter är att effekten för det mesta är ganska slö. Inte blir jag varken lugn eller sömning av ljung eller kamomill.  I alla fall märker jag det inte själv. Eller blir effekten fganska våldsam. Örtmedicin är svårdoserbar. Vi har en individuell mottaglighet för all slags medicin. (Doseringen skall därför alltid vara individuellt utprovad efter genetisk analys och test.  Om några år så blir det så vid all receptföreskriven medicin.) Örtmedicin är därför ännu mycket knepigare att dosera rätt. Var har växten vuxit? Hur färsk är den? Vid vilken tidpunkt är den plockad? Hur har den förvarats? Alla dessa faktorer spelar in ganska mycket tror jag när man skall dosera.

Tar man då en enkel tablett, som är vetenskapligt utprovad, som Treo Comp, så är man ganska groggy ett par timmar innan tabletten fungerar på så sätt att man kan jobba någorlunda.  Tablettens effekt är utprovad för att passa en genomsnittlig man.

Det finns inte så mycket rent syntetiska mediciner. Den verksamma beståndsdelen är extraherad från någon ört (eller djur)  och sedan har man lagt till molekyler här och där.  Att örtmediciner är mindre farliga är en sanning med stor modifikation. Speciellt koncentrat av örtmedicin skall man ha väldigt stor respekt för.  

Problemet är att om jag har ont i själen eller kroppen eller någonstans där det smärtar så vill jag ha ganska omedelbar hjälp. Det kan jag lätt få från en doktor på den lokala vårdcentralen. En kur örtmedicin - det tar sin tid. Mera omfattande på sitt sätt. Berör mera hela personligheten och livssituation totalt. Men eftersom jag vet inte hur många gånger man lever eller hur länge man lever så är tabletten snabb. Måste man jobba så måste man jobba.  I alla fall är det något slags tryck utifrån som säger att man inte värd så mycket om man inte jobbar.  I alla fall inte värd så mycket pengar.  Alla vill vara värda mycket pengar.

Om kvinnor är intelligenta - kanske? De tycks i dagens samhälle vara smartare än männen. De presterar bättre och är duktigare på snart sagt alla områden.  Man kan ju alltid hoppas.

När en karl företräder någon örtprodukt eller örtmedicin så är han klädd i en vit rock och det ger ett väldigt suspekt intryck.

Att kvinnor pysslar med örter och rötter kanske beror på en selektion under en väldigt lång tid från jägar och samlar-stadiet till vårt nutida asfaltläggande av de trafikleder som förr var stigar.  Det påstås i alla fall att männen under den perioden var ute och jagade och plockade bär om jakten på djur gick dåligt. Det beteendet existerar fortfarande. Kvinnorna var mer stationära runt den tillfälliga boplatsen. Om det var så det var så kan ju denna hypotes kanske platsa. Alltså - ingen intelligens - bara ett primitivt instiktinktivt nedärvt beteende.    ;D

"Den vetenskapliga metoden" ägnar sig uteslutande åt att ta fram produkter som kan generera stora summor pengar till ägarna av pillerfabriken. Inte vet jag om den är så bra då? Man kan pressa tillbaka dåliga effekter men man belyser inte och attackerar inte heller orsakerna till vad som skapar illamåendet.

Jag har egentligen inte någon större erfarenhet av örterna. Lite praktisk erfarenhet, då vi för många år sedan, uteslutande under några år använde vilda och odlade örter till växtfärjing, mat och téer osv.  Väldigt naturenära och naturenligt - fritt från koffeiner och teiner och alla andra liknande starka drycker.  Nu har jag glömt det mesta men jag ser att ni sitter på en imponerade kunskap och livskraft som bådar gott för framtiden.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Hitåt alla örtälskare
« Svar #4 skrivet: 09 dec-04 kl 21:06 »
Jäkla Anders  ;)....du skulle inte berättat att det ligger i blodet på oss sen urminnes tider.....Aldrig får man ha något hemligt  ::)

Jag håller med dig i ditt resonemang om örter, det är den erfarenheten som de flesta har. En av anledningarna till detta är att de inte konsulterat en "riktig" örtgumma. En annan kan vara att de har provat "allt annat" utan att bli friska och då, ja just då, ska örterna bara göra nytta meddetsamma! Känner sig lite bättre nästan omg gör de flesta, men sedan blir de oftast mycket sämre. Och då är allt vad som heter örter skit och även den som ordinerat desamma. Även då man talat om att just detta ska hända. Nåja....

Kinesisk medicin är liksom örter egentligen ett förebyggande medel. I Kina (Tianjin t ex) går du till läkaren 1 gång i månaden. Där går de igenom dina meridianer och kontrollerar ditt allmäntillstånd. För detta betalar du en summa. Blir du sedan sjuk, så går du dit gratis, tills det att du är frisk igen. Det kallas för friskvård inte sjukvård. Känns vibbarna igen?

Även örter är superbt i förebyggande syfte (så drick ditt nässelte nu!! basta!!) men fungerar även vid "sjukvård". Har sett alldeles för goda resultat för att kunna säga annat. Så, mitt råd är, sök upp en örtagumma med stenålderskänning, så får du uppleva örtmedicin så som den ska användas  ;D

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Hitåt alla örtälskare
« Svar #5 skrivet: 09 dec-04 kl 22:54 »
Jag känner ingen örtagumma, varken falsk eller riktig. Och Skåne ligger fruktansvärt långt bort.  Sanna skrev: "men vad är det som hindrar att man använder sig av både och?"  Neroli skrev lite mer svårtolkat: "Det är dessutom med eteriska oljor precis som med läkemedel, du ska inte laborera med dem själv utan konsultera någon som kan."  Men eftersom jag är av manligt kön så vet och kan jag själv bäst.  Så i övermorgon, om jag kommer ihåg det, börjar jag dagen med en magnecyl och kopp nässelte.  Syran i förebyggande syfte för att inte få åderfettning i venerna vid ätandet av den feta julmaten (?) som kanske finns här och där. Nässelteet för att orka äta den feta maten. Inte vet jag om julmaten är fet och eller om jag kommer att äta det feta. Men det kan ju vara bra ändå. Som förebyggande. ;)

Vår arvsmassa och de varelser vi är kommer ju av en mix av spontana mutationer och överkopplingar  och kromosombitar från annat levande som vi fått från/genom virus och bakterier.  

Det är rätt som du säger.  Den religion som har flest anhängare på klotet är tron på auktoriteten. I Sverige är vi stora dyrkare och anhängare av Auktoriteten. När vi auktoritetstroende inte får hjälp genom vår religion, t ex genom att läkaren inte kan fixa den krämpa vi lider av, så hugger vi tag i det sista halmstrået med våldsam kraft.

Vi eftersträvar balans och harmoni och när vi blir sjuka så är vårt individuella ekosystem rubbat.  Visserligen är det nödvändigt att må dåligt och bli sjuka för att vi skall hålla oss vakna. Men obalansen får inte hålla på för länge eller hacka sönder oss för mycket.

Vi har gemensamma rötter med örter och med allt levande på olika sätt.  Örter, i den form vi här behandlar, är ju lite speciella.
Örterna har under större delen av mänsklighetens utvecklingsgång varit vår viktigaste helande återkoppling till livet som sådant när vi som individer blivit sjuka. Under mänsklighetens örtaperiod tror jag vi hade en mera helhetskoppling till den värld människan då levde i.

Vi lever i en disharmoni som är värre än tolvtonsmusiken. Våra liv har blivit så fragmenterade och vi uppträder i så många roller och har så många relationer till dessa roller att vi kolliderar med oss själva allt oftare.  Det gör mig ont och jag mår inte bra när jag hör på nyheterna att alltfler unga i vårt land mår allt sämre.
Vi får väl hoppas att örterna, dess insamlande, dess användning och nätverken kring dem och om dem, fortsätter att vara återkopplingen till en känslomässigt mer begripbar värld.  

Om tolvtonsmusiken kan man läsa på följande länkar.  Den låter som världen ser ut tycker jag. Och ändå har jag haft besök i somras av en vettig ung kvinna som förstod den ganska bra.
http://hemsidor.torget.se/users/o/ottoe/1900-talet.htm
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21975&a=272352
http://www.alba.nu/Alba1_98/jakt.html
« Senast ändrad: 09 dec-04 kl 23:44 av Anders »

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Hitåt alla örtälskare
« Svar #6 skrivet: 10 dec-04 kl 20:03 »
Jag tror du slog huvudet på spiken där Anders....och det så det sa tjong om det. När inte saker fungerar runtomkring oss (eller om vi endast uppfattar det så) och det "blir för mycket", så resulterar det gärna i sjukdom. Den så uråldriga balansen i våra liv är väldigt obalanserad.... Kan vi hitta något som vi "tror på" och vill kämpa för, när vi har ett mål och en inriktning som vi känner att vi mår bra av.....ja då blir det mycket lättare meddetsamma. En motivation är, skulle jag vilja säga, livsviktig. Kärlek är livsviktigt. Vi är livsviktiga. Det är viktigt att man i de mörkaste stunder förstår detta.....

Jag är inte religiös i vanlig mening, men jag tror definitivt på att det finns något.....Jag tror också att det är viktigt att ha något som man tror på......sen är det upp till var och en att välja det som passar var och en bäst, tycker jag....

Lite svammel från en stenålderskärring  ;D

I@

  • Gäst
Re:Hitåt alla örtälskare
« Svar #7 skrivet: 22 apr-05 kl 19:47 »
Hej!
Någon som vet var det finns en gammal Örtgumma någonstans ???

Mvh Ia  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 4 användare
Tur-Johan, Sjul, ManPåGården, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser