Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GET-TVÅL  (läst 12326 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
GET-TVÅL
« skrivet: 27 jan-07 kl 23:45 »
Hej
Är det någon som har erfarenhet av användande av get-tvål?
Dvs tvål gjord på getmjölk
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

ninna b

  • Gäst
Re:GET-TVÅL
« Svar #1 skrivet: 28 jan-07 kl 07:52 »
Min syster gör olika sorters tvålar och eftersom jag har getter så bidrar jag med mjölk så att hon kan göra tvål av den också. Getmjölken gör att man blir len och fin...

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:GET-TVÅL
« Svar #2 skrivet: 28 jan-07 kl 13:00 »
ninna b: säljer hon tvålar???
Mvh.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:GET-TVÅL
« Svar #3 skrivet: 28 jan-07 kl 15:34 »
Har någonstans hört att tvål med getmjölk skall vara väldigt bra för personer med eksem och utslag :o ::) ???
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:GET-TVÅL
« Svar #4 skrivet: 28 jan-07 kl 15:44 »
Funkar det på hudsprickor också???
I så fall måste jag verkligen ha tag i get tvål....

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:GET-TVÅL
« Svar #5 skrivet: 28 jan-07 kl 17:01 »
Men Balbina då! Du har ju fullt med guppande juver i hagen! Koka själv!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:GET-TVÅL
« Svar #6 skrivet: 28 jan-07 kl 17:05 »
Hur gör man tvål då????
Visst har jag massor med mjölk :-)
Men just ingen kunskap om vad man kan göra med den :-(

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:GET-TVÅL
« Svar #7 skrivet: 28 jan-07 kl 17:15 »
Jag vill minnas att det fanns några tips om tvålkokningslänkar någon annan stans här på forumet. Själv tänker jag försöka mig på bastvålsreceptet som finns i boken Goats  produce too av Mary Jane Toth. Det är det receptet jag hittat som verkar lättast och är utan en passa duttigheter och tillsater.

Bok är för övrigt bra för det lilla hushållsmejeriet.

ninna b

  • Gäst
Re:GET-TVÅL
« Svar #8 skrivet: 28 jan-07 kl 18:14 »
Jodå, syrran tillverkar och säljer olika sorters tvålar, både kallrörda och från tvålmassa. Doftsatta med olika eteriska oljor och bara naturliga ingredienser. Man använder lut , alltså kaustiksoda och olja. Sedan ska tvålen mogna i 4 veckor, Säkert inte så svårt att göra själv och det finns en del sidor att hitta på nätet. Jag använder bara handgjorda tvålar och jag har sällan torrsprickor.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:GET-TVÅL
« Svar #9 skrivet: 28 jan-07 kl 19:34 »
ninna b: jag skulle gärna vilja köpa ett par tvålar att provar med iaf. Jag har hemska blödande hudsprickor (dessutom jobbar jag med händerna i kallvatten och potatisstärkelse  :(  )och det är inte mycket som rår på dem. Olivolja fungerar men lite kladdigt att hålla på med.

Gruff: jag är otroligt dålig på engelska  :-[ tror du att du har möjlighet att översätta receptet åt mig???

Mvh.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:GET-TVÅL
« Svar #10 skrivet: 28 jan-07 kl 20:14 »
Balbina, jo....ge mig lite tid bara så kan jag göra det. Lite pyssligt med amerikanska mått och sånt.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:GET-TVÅL
« Svar #11 skrivet: 28 jan-07 kl 21:33 »
Gruff: jo du har lite tid på dig. Jag får första kullen killingar i mars. Så kommer inte åt mjälk innan det.
Spännande. Jag vill prova allt man kan göra av getprodukter.
Finns det getost som INTE är mögelost??? lite offtopic men när vi änder nämner getprodukter ;)

Weronicha

  • Inlägg: 49
  • "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
Re:GET-TVÅL
« Svar #12 skrivet: 01 feb-07 kl 23:31 »
Jag tillverkar bl.a. getmjölkstvål sedan flera år tillbaka. Kan jag hjälpa till?
"to boldly go where no goat has gone before"

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:GET-TVÅL
« Svar #13 skrivet: 03 feb-07 kl 11:44 »
Svaleng:
Behöver ett enkelt recept att börja prova med....
Mvh.

snäckan

  • Inlägg: 27
Re:GET-TVÅL
« Svar #14 skrivet: 04 feb-07 kl 13:38 »
Hej, jag är själv nybörjare i getmjölksförädling och är jätte sugen på att prova mig på tvål,
eftersom jag inte har gjort tvål tidigare får det nog vara ett enkelt recept,
tack på förhand

Weronicha

  • Inlägg: 49
  • "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
Re:GET-TVÅL
« Svar #15 skrivet: 04 feb-07 kl 20:29 »
Receptnamn: Tvål med oljor som är lätta att få tag i
Tvåltyp: Fast tvål

Fett & oljor:
Olivolja     600 gr
Rapsolja   300 gr
Cocosfett  200 gr

Lut:   (natriumhydroxid/kaustiksoda)  
(Lutmängden ger en överfettning på 5 %)  
För bäst resultat, använd Nitor Resolut  151 gr
Vatten:  275 gr

Redskap och arbetsgång:

Elektronisk våg.

Liten plastkopp/burk att väga upp lut i.
Plastbunke att väga upp vattnet i, och i det strös luten sakta ned under omrörning.
(skvätt inte, då får du elaka brännsår)
Kom ihåg att hälla lut i vatten, inte tvärtom!!!!!
Låt svalna till degspadsvärme. (ställ ev. bunken i kallvatten i diskhon en stund, men det ska inte bli kallt)

Rostfri kastrull, ca 3 liter, att försiktigt smälta kokosfettet i, häll därefter i oljorna.
(som du vägt upp i litermått av plast el. liknande)

Häll försiktigt den avsvalnade luten i oljeblandningen.
Rör om med handvisp av rostfritt stål.
Nu ska du omväxland röra med vispen och köra mixerstaven kortare stunder.
(mixerstaven bör vara av plast, absolut ingen aluminium får komma i kontakt med tvålsatsen, då blir tvålen svartgrå och aluminiumet anfrätt)
(ställ gärna mixerstaven i den tomma bunken som du hade lutlösningen i, eller på en tallrik, när du vispar längre stunder med handvispen.)

När du efter ett tag märker att det blir svaga spår i massan (sk. trace) när du lyfter vispen och sakta rör den över ytan så börjar det bli dags att hälla upp satsen i den förberedda och ev. oljesmorda formen. Skrapa ur kastrullen med en mjuk slickepott.

Täck tvålformen med en skärbräda på snedden, eller ett ugnsgaller (så fukten kan avdunsta) och bred över ett par gamla frottehanddukar eller ett dubbelvikt badlakan.

Låt stå till nästa dag, känns ytan relativt fast och inte ger efter när du trycker försiktigt med fingret så kan du ta tvålen ur formen. Sitter den fast så lägg formen i frysen någon timme, sen brukar man kunna få ur den, ev. med hjälp av lite våld. :o)

Skär dina tvålar med lång, tunn kniv i lagom stora bitar. Så som du tycker känns bra att hålla i handen.
Om du vill vara riktigt noggrann så kan du mäta upp tvålblockets storlek, räkna därefter ut och markera tvålbitarnas storlek med hjälp av plastlinjal och en knivspets innan du skär.

Om du inte har diskmaskin så kan du låta alla använda saker med tvålmassa på stå över natten. (göm dem för ev. husdjur)
Dagen efter häller du upp varmt vatten i kastrullen och diskar allt med hjälp av tvålen som bildats i den.
För att neutralisera lutvattenresten i lutbunken, eller om du får stänk på dig av tvålmassa eller lutvatten, så häller du på lite billig vinäger och sköljer av.


När man gör getmjölkstvål så byter man ut vattnet mot getmjölk som helst ska frysas först, gärna i en iskubsform. Mät upp rätt mängd innan du fryser in mjölken, när mjölken är fryst så läggs kuberna i plastbunken och man strör sakta över lite lut i taget. (tar man allt på en gång så bränns mjölken och blir brun och luktar ammoniak) Mjölken kan bli nästan vaniljsåstjock och även vaniljfärgad och det är helt ok, oftast blir den tunnare igen när all lut är irörd och blandningen hunnis svalna till handvarmt. (känn INTE efter med fingrarna i bunkens innehåll, endast utanpå)  ;D
I övrigt följer man arbetsgången som i receptet.

Känns något oklart så fråga gärna.

Lycka till.
/Weronicha
« Senast ändrad: 05 feb-07 kl 03:19 av svaleng »
"to boldly go where no goat has gone before"

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:GET-TVÅL
« Svar #16 skrivet: 05 feb-07 kl 00:02 »
Ok, ska prova sedan när damerna får mjölk...
Var köper man lut och cocosfett??

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:GET-TVÅL
« Svar #17 skrivet: 05 feb-07 kl 03:00 »
cocosfett..är det samma man har till ischokladen...  :-[?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Weronicha

  • Inlägg: 49
  • "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
Re:GET-TVÅL
« Svar #18 skrivet: 05 feb-07 kl 03:17 »
Ja det är samma kokosfett som till ischoklad.

Luten, (natriumhydroxid/kaustiksoda) köper man i tex. färgaffären, just nu är det bara Nitors som är pålitlig, många märken har förändrats och innehåller mest salter som är overksamma till tvål.

Jag vill tillägga att när tvålen är färdig så innehåller den inte längre någon lut, den förbrukas i förtvålningsprocessen.

/W
"to boldly go where no goat has gone before"

snäckan

  • Inlägg: 27
Re:GET-TVÅL
« Svar #19 skrivet: 05 feb-07 kl 08:14 »
Tack för tvål receptet, hur gör man om man vill tillsätta doft eller luktar tvålen gott som den är ? Köpte en getmjölkstvål en gång som luktade underbart kunde dock inte placera doften.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser