Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Många frågor på en gång...  (läst 5818 gånger)

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
Många frågor på en gång...
« skrivet: 16 mar-11 kl 22:10 »
Hej ni som kan det här med keramik,.
Jag är rätt ny på området, eller låt säga helt ny. I skrivande stund är det djupfryst i verkstaden som jag har tillgång till så jag försöker sätta mig in mer i teorin, olika metoder, glasyrer, engober mm. I verkstaden har jag tillgång till drejskiva, sparkskiva och en elugn. Hon som lär mig jobbar enbart i stengodslera och använder färgkroppar. Till våren hoppas jag få möjlighet att prova att bränna raku, och har köpt lera med chamotte.
Jag har massvis med frågor, det bara sprutar idéer och det är alldeles alldeles underbart men jag har ju ingen å fråga!!
Så... nu kommer en drös med frågor och jag blir glad för allsköns svar!

1. Jag vill bränna horse hair raku, hur behandlar jag godset?
2. Vad använder man Terra sigillata till?
3. Varför ska rakubränt gods inte användas till mat?
4. Jag har många olika jordpigment och andra pigment hemma, kan jag använda dem till tex engober? Eller på något annat sätt?
5. Hur mycket ska leran knådas innan man börjar jobba med den?
6. Finns det nån jättebra bok om keramik som Du inte skulle kunna vara utan?

Tack å bock!

pyromanen

  • Gäst
SV: Många frågor på en gång...
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 08:23 »
Hej grismormor  :)

1.Till horsehsirraku kan du använda vit stengodslera och inget mer. Många glättar ytan (gör ytan slät o blank t.ex. genom att gnugga med baksidan av en sked eller en slät sten)
2. Det finns en bra artikel om terra sigiliata på keramik.ifokus.se
3. Dels är det inte tätt,så en del kan tycka det är ohygienisk. Men en annan anldning är att det kan läcka giftiga metaller från glasyren,fram för alt om man har sura livsmedel i. Rakuglasyr medkoppar (gröna,turkosa mm) är mycket värre än vit.  Det är inte bara koppar som kan läcka utan även små mängder bly som kan finnas trots att det är "bryfritt". 
4. Ockra och järnoxid används och kanske andra jordfäger, jag vet inte vad dina jordfärger kemiskt sett är... men det kan finnas fler som funkar!
5. Leran behöver inte nödvändigtvis knådas alls omden tas direkt från ett köpepaket, vissa nöjer sig med att "donka" paket i golvet några gångar.  Jag knådar så lite sommöjligt, men tills jag känner att leran är helt "regelunden" det får inte finnas delar av en klump somär hårdare än restn t.ex.  En risk med att knåda mycket om man inte är väldigt bra pådet är att man knådar in luftbubblor, som sen ställer till det när man ska dreja.
6. Prismas keramikbok (somvrit påbokrean nu igen) tycker jag är bra och tevlig, lånade den från biblioteket gång på gång.

ps. Jag har en gammal vedeldat rakuugn (som har sett sina bästa dagar men nog går att lappa ihop utan all för mycket jobb), den får du gärna använda!

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Många frågor på en gång...
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 12:05 »
Tack för att du tog dig tid att svara :D och för erbjudandet om att använda raku-ugnen. Jag skiner som en sol nu  :-*

"Problemet" med leran just nu är att det varit frysgrader i verkstan... så den har liksom sprängts isär i stora sjok. Den är hårdare än vanligt och all fukt verkar ligga på utsidan. Typ. Antar att det bara är att knåda på och hoppas på det bästa. Det funkar än så länge i alla fall, kanske för att jag övergett mina försök att dreja ett tag och håller mig till brödkaveln istället. Men leran är väldigt tungarbetad.

Tack tack tack, nu ska jag springa ner å titta till dagens lerbak å se om det går att sätta ihop!

HelenaA

  • Inlägg: 113
    • Södermanland
    • keramik
SV: Många frågor på en gång...
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 12:37 »
Lera som varit fryst är svår att få bra igen om man vill dreja med den, det blir lätt sprickor i botten på drejade föremål som gjorts av fryst lera.

Knåda, knåda, knåda och knåda ännumera för att få den helt homogen igen.  ;D

pyromanen

  • Gäst
SV: Många frågor på en gång...
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 20:03 »
Är det mycket lera som varit frysta?  I så fall kan du köra leran några gångar i min lerkran (fast det behöver nog vara 20-30 kilon om det ska vara idé).  Den blir inte alls förstörd av frost utan tydligen använda man förr frost som en del av bearbetningen av lera man grävt upp.

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Många frågor på en gång...
« Svar #5 skrivet: 28 mar-11 kl 16:40 »
Det är precis det som jag har lärt mig också, att den blir mer hanterbar om den fryses. När lera används till husbyggnation, lerklining, puts etc. så brukar det rekommenderas att den grävs upp hösten innan så att frosten får spränga sönder aggregaten..
Det är ganska mycket lera som har fryst, ca 140 kg. Den är ganska spröd, den går lätt av när den rullas. Har inte provat att dreja med den än men ska göra ett försök inom en vecka. Det mesta är inte mitt utan Ingrids. Men det är lättare att hämta där vid behov än å köra till återförsäljaren. Ska höra med henne vad hon tror om kvaliten.
Tusen tack för erbjudandet om lerkranen, jag visste inte ens att du har en sån! Fast jag har ju aldrig varit i din verkstad heller....! Jag kanske kan få komma och kika nån dag?

HelenaA

  • Inlägg: 113
    • Södermanland
    • keramik
SV: Många frågor på en gång...
« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 21:12 »
Leran man köper är redan kvarnad, förädlad och behandlad. När den fryser så behöver den knådas ordentligt igen.
Lera man gräver upp är obehandlad och blir lättare att knåda och bearbeta om den fryst innan.
Lera från ett paket kan man oftast dreja med på en gång utan knådning, medans lera man grävt upp måste knådas länge för att bli drejbar.

pyromanen

  • Gäst
SV: Många frågor på en gång...
« Svar #7 skrivet: 29 mar-11 kl 07:19 »
Jag kanske kan få komma och kika nån dag?
Självklart!  Fast det är inget imponerande, det är en mycket enkelt lågbudgetverkstad i ett av dom gamla uthusen. Förhoppningsvis ska nya verkstan bli byggd inom en nära framtid. fick bygglov för et tårsedan men har inte hunnit/orkat börja än
Om130 kilo lera varit helt fryst och man vill dreja av det är det ett stort arbete för hand. Men ni får väl prova lite hur illa det är. Om ni vill går det som sagt bra att köra den genom kranen, då blir hela mängden som nyinköpt igen på någon timme eller två (nej bättre faktiskt) för köpelera har ganska visst varit kvarnat från fabriken men ligger den still länge i sitt paket så bildas det "oregelbundenheter" igen, t.ex. stelnar mer mot nån kant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser