Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort Eternitfasad?!  (läst 19234 gånger)

Kasia

  • Gäst
Ta bort Eternitfasad?!
« skrivet: 14 maj-05 kl 08:51 »
Hej alla glada nybyggare och restaurerare!

Min fråga, hoppas jag är relativt enkel att besvara.

Jag har inget befintligt hus, men funderar ändå på det där med eternitfasad, som inte är så trevligt. Finns på ett hus som vi funderar på att köpa. Kan man ta bort det själv, med tanke på asbesten. Eller måste det göras av behörig sanerare?!  Om man kan göra det själv, hur gör man?! och vad bör man tänka på?


pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Ta bort Eternitfasad?!
« Svar #1 skrivet: 14 maj-05 kl 12:03 »
Du får höra med den lokala hälso- o miljöskyddsinspektören. Det gäller att skydda både dig o miljön.
Lycka till! :)
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ta bort Eternitfasad?!
« Svar #2 skrivet: 14 maj-05 kl 19:39 »
Vad jag har förstått är det helt ok att själv ta ner eterniten, men du får inte leja någon att göra det om denna person inte är "fackman". Eternitplattorna kan i de flesta fall inte lämnas på s k återvinningsgårdar, utan du får betala - dyrt! - för att lämna dem på en "riktig soptipp". Man betalar per kg avfall och eternit väger ganska mycket...

Jag har själv tagit bort en del av eternitfasaden på mitt hus eftersom jag var tvungen att komma åt korsvirkesstommen. Jag lossade försiktigt spiken som plattorna satt fast med och kunde sedan plocka ner sternitplattorna förhållandevis hela. Det är dammet som är läbbigt, så undvik att såga i plattorna. Skydd för mun och näsa är smart.

Lokala regler finns ju alltid, så ett snack med miljö&hälsa i din kommun skadar inte.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Ta bort Eternitfasad?!
« Svar #3 skrivet: 15 maj-05 kl 20:29 »
Eternit är ett väldigt bra fasadmaterial. Så länge det sitter på plats är det helt ofarligt och dessutom bra nära outslitligt.Om bara väggen under eternitplattorna är frisk (alltså om det inte på ngt sätt kommer in vatten som orsakar röta eller motsvarande) så finns det inget vettigt skäl att ta ned eternitplattorna.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ta bort Eternitfasad?!
« Svar #4 skrivet: 15 maj-05 kl 21:33 »
I mitt fall var det inte eterniten som orsakade problem för bl a syllen, utan den "extragrund" som en icke så snillrik man (det kan bara inte ha varit en kvinna!!  ;D) har satt utanpå den gamla grunden och en bra bit upp på fasaden. Regn på väggen = regn innanför fulgrunden = vatten i syllen = ingen syll och väta en halv meter upp i stommen...

Eternit slits kanske inte ut, men det går relativt lätt sönder om man råkar stöta emot. Underhållsfritt, jo visst, men inte så himla lätt att renovera.

Även om jag ryser av att se gul- och brunmålad eternit på mitt 1800-talshus, så funderar jag ibland över hur det ska gå för alla små hus med "fattiglappar" på. Det är ju en del av vår kulturhistoria det oxå!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Ta bort Eternitfasad?!
« Svar #5 skrivet: 15 maj-05 kl 22:41 »
Jag ska erkänna att jag gillar "fattiglappar". Det är inte alla hus som passar i sådana, men på vissa hus är det väldigt vackert.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Ta bort Eternitfasad?!
« Svar #6 skrivet: 16 maj-05 kl 00:17 »
Jag har ett sorts hatkärleksförhållande till eterniten på mitt hus. Eternit har en enorm fördel, det är verkligen underhållsfritt. Huset jag bor i hade säkerligen varit förstört för länge sedan om det inte fått eternitfasad för 50 år sedan. En annan fördel är att eternithus är mycket billiga att köpa, här i norra Skåne är kanske priset 30-50% under ett likvärdigt men med faluröd panel.

Några nackdelar är t.ex. att det är svårt att göra ändringar i fasaden, t.ex. drar man sig för att borra för eluttag och liknande. En annan nackdel är att ett eternithus är ganska svårt att sälja, det tar tid, man måste vänta tills rätt köpare dyker upp.

Jag tycker verkligen det är jättefult med eternit och drömmer om att byta ut det någon gång i framtiden. 1100 kr/ton kostar det att lämna det på min tipp. Eternit är som sagt tungt så det blir flera ton även från ett litet hus, men några astronomiska belopp blir det inte om man gör jobbet själv.

Kasia

  • Gäst
Re:Ta bort Eternitfasad?!
« Svar #7 skrivet: 16 maj-05 kl 07:47 »
Tack för alla svar, nu har jag blivit något klokare.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Ta bort Eternitfasad?!
« Svar #8 skrivet: 16 maj-05 kl 10:16 »
Riva eternit tar lite tid, men är man två eller tre som gör det så är det inte särskilt betungande.
Ofta är det dock uppsatt för att fasaden under blivit risig, så det är ofta förknippat med fasadrenovering/fasadbyte.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Ta bort Eternitfasad?!
« Svar #9 skrivet: 25 maj-05 kl 12:49 »
Industrihistoria är kulturhistoria. Besök Pythagoras i Norrtälje.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Ta bort Eternitfasad?!
« Svar #10 skrivet: 30 maj-05 kl 14:48 »
Hej,
har själv eternit på min kåk och vill blir av med det på sikt. Har varken tid eller pengar till det nu, men observerar med intresse en granne som just nu håller på att helt enkelt lägga träpanel över eterniten och passar samtidigt på att tillägsisolera.
Om eterniten sitter bra, borde det inte ger några problem och man slipper nertagning och avtransport/deponering. Som sprithitler påpekade, så länger eterniten sitter stör den inte mycket. Så varför inte lämnar den på plats?

/droliver
« Senast ändrad: 30 maj-05 kl 14:49 av droliver »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Ta bort Eternitfasad?!
« Svar #11 skrivet: 30 maj-05 kl 16:50 »
Att lämna eterniten kvar är förstås en lösning. Jag har oxå fått det förslaget, men jag kommer att ta ner lapparna. Min åsikt är att det ser knasigt ut att "bygga på" väggen med reglar och panel. Ofta sitter fönsterna kvar på sin ursprungliga plats, med följden att de hamnar inne i väggen i stället för i liv med densamma. Och vad blir kvar av takutsprånget? Jag har valt att i stället regla upp på insidan och isolera. Eftersom jag samtidigt rensade samtliga innerväggar från reglar och skivor, miste jag ingen golvyta. Det kändes enklare än att förlänga taket.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare
karsan, malarmaster, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser