Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta bärande balk!  (läst 19547 gånger)

Neiklot

  • Gäst
Hitta bärande balk!
« skrivet: 07 apr-04 kl 07:31 »

Måste man anlita en snickare för att kunna få reda på om det finns en bärande balk i väggen?
Eller kan man "höra efter" (eller ja, känna kanske?) själv?

Jag ska riva ner en del av väggen mellan vardagsrum och kök. Men vill givetvis inte att allt ska falla som ett korthus!..  ;D



Neiklot

  • Gäst
Re:Hitta bärande balk!
« Svar #1 skrivet: 07 apr-04 kl 15:00 »
En sak till!

Om det finns någon i närheten av Karlshamn som är bra på sånt dära, och som har lust att hjälpa mig kolla upp det.
Så får denne gärna skriva!
  ;D

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hitta bärande balk!
« Svar #2 skrivet: 13 apr-04 kl 09:35 »
En bärande vägg är solid, en "vanlig" vägg är ihålig. Kolla takbjälkarna! En vägg som går i vinkel mot bjälkarna är bärande, den s k hjärtväggen t ex som delar ett hus i två lika delar. Väggar under bjälkarna är inte bärande, men det gäller att se upp! I ett gammal hus där stommen har satt sig kan det vara lite vanskligt att ta bort några väggar överhuvudtaget. Där blir s a s samtliga väggar bärande och om du tar bort någon vägg gäller det att se till att stommen i övrigt klarar den eventuella extra belastningen som uppkommer. Ett alternativ kan ju vara att ta bort väggen men att behålla/sätta dit en bärande "stolpe". Då får du ju en större yta/mer ljus/smartare planlösning utan att riskera att taket ramlar in.  :P
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hitta bärande balk!
« Svar #3 skrivet: 17 apr-04 kl 10:40 »
Hmmm... efter en del utgrävningar i det egna hemmet får jag lov att rätta mig själv. Naturligtvis kan det vara så att en icke bärande vägg oxå är solid, t ex av tegel. Det måste ju inte vara en enkel regelkonstruktion med något slags skiva på. Förlåt mig!

Dock tror jag fortfarande på min tanke kring takbjälkarna. Om du inte ser dem kan du gå efter golvplanken: plank som går längs med en vägg indikerar att väggen är bärande, dvs väggen är i vinkel mot bjälkarna (annars hade inte planken haft något att ligga på). Och om det är som i mitt fall, där någon hade lagt ett nytt trägolv ovanpå det gamla, fast i motsatt ledd, får man väl gå efter taknocken...

Ja, jösses, det är inte alltid lätt - men det är alltid svårt!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Neiklot

  • Gäst
Re:Hitta bärande balk!
« Svar #4 skrivet: 18 apr-04 kl 10:20 »
Tackar Manna för svaret!

Men det löste sig!
Hur säger jag inte, ni får se bilder när det är krlat!
(Roligast för både mig och er!  ;D )


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser