Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orsak vinterdöda bin  (läst 1920 gånger)

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
Orsak vinterdöda bin
« skrivet: 20 feb-21 kl 14:36 »
Bina var ute på flustret idag i södra skåne, i alla utom ett samhälle var det liv på flustret.
Bestämde mig för att kika in i kupan och längst upp  på en ram satt drottningen död med några andra döda bin runt sig.
Jag har haft bin i fyra vintrar och detta är min första förlust så jag är nyfiken på orsaken till att samhället dött.

Samhället levde i december vid oxalsyrabehandling.
Det fanns gott om foder i kupan, i samma låda som bina satt.
Drottningen var inte gammal.
Ingen utsot eller i varje fall inga mängder vad jag kunde se.
Samhället var något svagt vid invintring ca 4 ramar  med bin.

Det jag kan tänka mig är att det varit för kallt i januari/februari så att samhället frös ihjäl.

Vad ska man titta efter för att få ett hum om vad som gått fel?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #1 skrivet: 20 feb-21 kl 14:58 »
Samhället var något svagt vid invintring ca 4 ramar  med bin.

Hur stor var kupan under invintringen? 6 ramar, 10 eller 20 ramar i storlek? Med de ledtrådar du angett här så gissar jag att samhället hade alldeles för stor volym i förhållande till dess styrka.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #2 skrivet: 20 feb-21 kl 14:59 »
Hade dom mat kvar?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #3 skrivet: 20 feb-21 kl 15:40 »
Samhället stod på två lådor LN med  utbyggda ramar i bägge lådorna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #4 skrivet: 20 feb-21 kl 16:38 »
Var satt drottningen i förhållande till maten när du hittade henne?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #5 skrivet: 20 feb-21 kl 17:03 »
Drottningen satt i toppen på kupan precis under täckskivan. Det fanns mat i samma låda men är osäker på om det fanns på samma ram som hon satt. Ska ta in kupan och inspektera den noggrannare ikväll.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #6 skrivet: 20 feb-21 kl 17:07 »
Samhället stod på två lådor LN med  utbyggda ramar i bägge lådorna.

Mycket bra att du reflekterar över vad du kunde ha gjort annorlunda för att hjälpa bina. Det är en sund inställning! (Tyvärr städar många snabbt undan ett vinterdött bisamhälle på våren utan att vare sig reflektera över tecken på orsakerna eller förändra sina metoder nästa säsong.)

Ett bisamhälle som inte fyller en eller två fullstora yngellådor vid invintringen bör antingen tryckas ihop i en mindre låda, tex en avläggarlåda, förstärkas genom att ge ramar med kläckande bin från annat samhälle eller helt enkelt slås samman med annat samhälle. Bin kan övervintra utmärkt med bistyrkan 4 eller 3 ramar Lågnormal, men mycket sällan i den storleken om de inte har begränsad kupvolym i förhållande till ramantalet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #7 skrivet: 20 feb-21 kl 17:29 »
Det låter rätt vettigt att de har haft för stor plats att sitta på, jag antar att det är kylan som tar bina i dessa fallen?

Nu  i efterhand begriper jag inte varför jag inte satte dom på bara en låda. Jag har invintrat avläggare på fem ramar men då har dom suttit trångt vid invintrigt så jag borde ha vetat bättre.

Det tråkiga är att jag köpte två avelsdrottningar för första gången förra året för att prova och det var en av dessa som jag hade ihjäl genom att inte tänka efter före.

Nåja, det är något jag tänker ta lärdom av.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #8 skrivet: 20 feb-21 kl 18:47 »
Har tittat lite noggrannare nu.

Det fanns foder på samma ram som drottningen satt. Klotet var samlat på ett par ramar och det fanns foder på samtliga ramar klotet satt.

Fanns antydan till utsot precis där klotet dött men inte i övriga kupan.

Det fanns både täckt och öppet foder, det öppna på samma ram som drottningen satt men på andra sidan ramen. 

 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #9 skrivet: 21 feb-21 kl 09:33 »
Det låter rätt vettigt att de har haft för stor plats att sitta på, jag antar att det är kylan som tar bina i dessa fallen?

Nu  i efterhand begriper jag inte varför jag inte satte dom på bara en låda. Jag har invintrat avläggare på fem ramar men då har dom suttit trångt vid invintrigt så jag borde ha vetat bättre.

Det tråkiga är att jag köpte två avelsdrottningar för första gången förra året för att prova och det var en av dessa som jag hade ihjäl genom att inte tänka efter före.

Nåja, det är något jag tänker ta lärdom av.

Utrymmet är inget problem för ett bisamhälle som kan använda sin klungfunktion på rätt sätt.
 
Frågan är vad bisamhället bestod av vid invintringen. Drottning fanns ju tydligen men hur var det med yngel. Det är bara ungbin som kan bygga upp kroppsreserver av protein för att klara vintern bra. De äldre bin som fungerat som dragbin under hösten är i regel för gamla för att leva hela vintern.   https://jano.bloggo.nu/-Varfor-dor-bisamhallen-under-vintern/



Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #10 skrivet: 21 feb-21 kl 11:18 »
Utrymmet är inget problem för ett bisamhälle som kan använda sin klungfunktion på rätt sätt.


Nej, men kanske skulle ändå kraftigt drag kunna bli svårt att hantera för ett samhälle som täcker bara fyra ramar av 20 LN om det har öppen botten och eller om flusteröppningen är stor och står rakt i en utsatt vindriktning?

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #11 skrivet: 21 feb-21 kl 12:31 »
Bina står relativt skyddade mot vind och med musskydd över flustret.

Det jag kan tänka mig är att det varit för få ynge bin i samhället. Jag stödmatade ändå samhället med ett par yngeramar efter tillsättning för att jag tyckte samhället var lite väl klent men det verkar inte ha varit tillräckligt.

Det låg inte massa döda bin på botten av kupan vid oxalsyra behandling i december, det är jag säker på så de äldre bina har överlevt fram till december iaf.
Har de sen trillat av pinn har samhället kanske varit för svagt för att hålla klotet vid - 14 som vi haft här i ett par nätter.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #12 skrivet: 21 feb-21 kl 17:31 »
För en månad upptäckte jag ett av mina samhällen dött med precis samma förlopp som du beskriver. Drottningen med en handfull bin kvar högst upp, i övrigt nästan tomt med bin. Någon enstaka tarmtömning på ramarna. Såg inga fel vid oxalsyrabehandlingen i början på december. Jag tänker att det kan bero på sjukdom, en virusattack, som gör att bina lämnar kupan. Jag har varroabehandlat med både myrsyra o oxalsyra. Bina kan väl bli sjuka och dö trots att man gör allt rätt? Varroa sprider virus och även en vid en låg förekomst av varroa kan väl virus härja i kupan? Och virus drabbade väl bina innan varroan kom?
Hade det varit för för gamla bin vid invintringen så borde många av dessa legat på botten och de kvarvarande ungbina sitta kvar ihjälfrusna på ramarna.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #13 skrivet: 21 feb-21 kl 23:33 »
Gått igenom och kollat 56 kupor idag om dom är vid liv och har foder, facit är, en drottning som gav upp i höstas så att det blev brist på vinter bin, 2 samhällen blev tagna av möss (mitt fel, ett musskydd hade lossnat och ett var inte monterat) annars friska samhällen med gott om foder.
Det största felet som många gör (efter att ha talat med många biodlare) är att det slarvas med drivfodringen när draget upphör, då blir det inga vinterbin och förluster kommer som ett brev på posten.
Jag ger drivfodring under augusti  och halva september månad och sedan så Invintrar jag.
Jag driver med 1,3 vatten och 1 socker vilket skall ge bäst vax bygge och yngelsättning enl en artikel på bee source.
I månadsskiftet aug- sept så får dom en hel bifor hink med drivfoder då jag är borta i två veckor på älgjakt och det första som händer när jag kommer hem är att dom får en ny hink med bifor/ tjock socker lösning.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #14 skrivet: 22 feb-21 kl 14:01 »
Snyggt Hofboss, men hur undviker du att det börjar växa i en sådan tunn lösning? Jag ger ibland 1:1 men det tar oftast bara några dagar så kan man se att det börjat jäsa lite..

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #15 skrivet: 22 feb-21 kl 19:07 »
Ättika eller atamon pulver, en påse på 100L (använd inte den flytande, den är giftig för bina).
Den tidiga drivfodring en sker med 2L hinkar med 2- 3 st hål på 1,5 mm.
En viktig sak som kan vara lätt att missa är att det får inte vara för mycket foder i yngelrummet när man skall bygga vinter bin för då har inte drottningen någon plats att lägga ägg, lätt att vara nöjd med att det är bra vikt på yngelrummet redan i månadsskiftet juli- augusti men man skjuter sig i foten.
« Senast ändrad: 22 feb-21 kl 21:58 av hofboss »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #16 skrivet: 26 feb-21 kl 10:42 »
Tack Ska nu prova atamon
Jag har under några säsonger använt ättika, men såg inte någon större skillnad jämfört med de utan. Kanske använde jag för låg dos.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Orsak vinterdöda bin
« Svar #17 skrivet: 26 feb-21 kl 18:04 »
Atamon lösningen är svag, meningen är att den skall vara mögel fördröjande så att man ökar hållbarheten inte att förhindra mögel vilket inte behövs då meningen är att det skall förbrukas med kort varsel.
Vill man blanda en större laddning så gör den så tjock du kan, typ 100kg socker, två påsar atamon och 65 liter vatten, när du sedan skall drivfodra så späder du var 1.65 kg lösning med 6,5 dl vatten (0,65kg).
Dvs blanda färdigt vinter foder, tillsätt så du får dubbla mängden vatten när du skall drivfodra.
« Senast ändrad: 26 feb-21 kl 20:19 av hofboss »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ekont22, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser