Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga ägg från 5 av 10 hönor :/  (läst 1050 gånger)

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
Inga ägg från 5 av 10 hönor :/
« skrivet: 20 aug-20 kl 19:12 »
Som rubriken säger. Vi har 10 hönor i åldrarna 1-4år 5 av hönorna lägger inga ägg..

Kan påpeka att dom 5 skaffade vi för ca 1-2 veckor sedan och dom är mellan 3-4år gamla, men ingen av dom lägger ägg sedan vi skaffade dom.. Hos förra ägaren så la dom varje dag.
Har kollat ute ifall dom lägger ute på gården men hittar inget, har även suttit å kollat för att se vart dom håller till mest men inga ägg där heller :/

Dom får basfoder plus snäckskal pga att vi har yngre hönor som inte börjat värpa än. Ska gå över till Värpfoder bara dom yngre är i rätt ålder.

Men frågan är vad tror ni kan var problemet? En av hönorna har ruggat för ca 2 veckor sedan men inte dom andra 4

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Inga ägg från 5 av 10 hönor :/
« Svar #1 skrivet: 20 aug-20 kl 20:52 »
Det var inte länge sedan de kom till dig. De kan behöva tid att acklimatisera sig.

Det kan vara värmen också. En del höns lägger inte om det blir för varmt.
Här har en höna redan ruggat klart och har börjat få nya fjädrar. Jag räknar med att det tar minst 2-3 veckor till innan hon lägger. Sedan kommer de att rugga i omgångar så det kommer nog vara lite ägg ett tag här också.


javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Inga ägg från 5 av 10 hönor :/
« Svar #2 skrivet: 23 aug-20 kl 00:26 »
Vad är det för sorts höns? Jag vet i och för sig inte om det spelar roll men vi har Ölandshöns (tidigare hade vi Åsbo och det var samma med dem) och de slutar värpa  när de ruggar och det är ungefär vid denna tiden och sen börjar de inte förrän ljuset kommer tillbaka i början på året.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Inga ägg från 5 av 10 hönor :/
« Svar #3 skrivet: 23 aug-20 kl 10:23 »
Jag tror inga höns lägger ägg när de ruggar.  Sen varierar det hur långt uppehåll de tar, men minst en månad och sen beror det på ras och årstid.

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
SV: Inga ägg från 5 av 10 hönor :/
« Svar #4 skrivet: 31 aug-20 kl 22:07 »
Vad är det för sorts höns? Jag vet i och för sig inte om det spelar roll men vi har Ölandshöns (tidigare hade vi Åsbo och det var samma med dem) och de slutar värpa  när de ruggar och det är ungefär vid denna tiden och sen börjar de inte förrän ljuset kommer tillbaka i början på året.

Det är brahma som 4st inte lägger ägg, den 5de lägger 1 ägg per dag. Men sedan har 1ruggat klart och misstänker att dom andra 2 precis har börjat elr ska till att rugga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser