Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Novis på hur man fäster traktormaskiner  (läst 1354 gånger)

08

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Novis på hur man fäster traktormaskiner
« skrivet: 15 apr-23 kl 09:31 »
Har googlat i flera dagar men hittar ingen pedagogisk hjälp (gärna med bilder) på hur man fäster äldre maskiner efter traktorn (80-tals) med trepunktsfäste. Jag är van med modernare traktorer och tillbehör…  ;D
Börjar misstänka att jag saknar tryckstång/toppstång, för det behövs väl? Eller?

Har harv, slåtterbalk, vägsladd, ringvält, 3-skärig plog, sidoräfsa, lösbalspress m.m. Men hur ska jag få fast dem? Har någon bilder eller filmer med förklaring? Vore enormt uppskattat!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Novis på hur man fäster traktormaskiner
« Svar #1 skrivet: 15 apr-23 kl 18:07 »
Var i världen finns du?

Det kan behövas lite mer handfast hjälp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Novis på hur man fäster traktormaskiner
« Svar #2 skrivet: 15 apr-23 kl 22:07 »
Trepunktsfäste kräver tre fästpunkter: lyftarmarna och tryckstången.
Börja med att få fast lyftarmarna och var sen noga med att inte skruva ut tryckstången för långt så att gängorna släpper.
Håller med Skogsvilde om att du behöver en pryo-plats. Om inte annat för att undvika olyckor. Montera aldrig kraftöverföringsstång som saknar skydd.
Lägg ut en bild på traktorn så man kan se hur den ser ut.

08

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Novis på hur man fäster traktormaskiner
« Svar #3 skrivet: 16 apr-23 kl 07:52 »
Var i världen finns du?

Det kan behövas lite mer handfast hjälp.

I Roslagen. Känner inga bönder här, men har frågat några personer med traktorvana som inte heller riktigt visste hur man gör och vilka sprintar som används var/hur. Jag är hyfsat traktorvan, men med betydligt nyare maskiner som ser lite annorlunda ut. Har mest jobbat med lastare, inte så mycket med maskiner bakom.

08

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Novis på hur man fäster traktormaskiner
« Svar #4 skrivet: 16 apr-23 kl 07:58 »
Trepunktsfäste kräver tre fästpunkter: lyftarmarna och tryckstången.
Börja med att få fast lyftarmarna och var sen noga med att inte skruva ut tryckstången för långt så att gängorna släpper.
Håller med Skogsvilde om att du behöver en pryo-plats. Om inte annat för att undvika olyckor. Montera aldrig kraftöverföringsstång som saknar skydd.
Lägg ut en bild på traktorn så man kan se hur den ser ut.

Tack! Ja, nä, kraftöverföringen har jag stor respekt för. En praktikplats/dagskurs hos någon som kan äldre maskiner hade varit guld. Mycket att lära om sig från moderna traktorer, känner jag. Saker ser annorlunda ut och jag hittar ingen tryckstång så det måste jag nog beställa. Lite märkligt, för tidigare ägare har tydligen använt maskiner med trepunktsfäste.

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Novis på hur man fäster traktormaskiner
« Svar #5 skrivet: 16 apr-23 kl 11:13 »
Trepunktslyften ser lik ut på gamla som nya traktorer om det är samma klass.

Lyftarmarna på traktorn får du justera hydrauliskt eller manuellt beroende på traktor så dom passar in på redskapets lyftarmsfästen. Sen backa in och fäst dom med sprint eller bult.

Tryckstången finns i olika längder och ofta sitter dom på varje redskap om det är stor skillnad på redskapen annars kan du använda samma tryckstång till alla redskap och då följer den med traktorn mellan bytena.
Tryckstångens längd ska vara så att den kan fästas i traktorns tryckstångsfäste och redskapets och ändå ha minst 5-10 centimeter ingängat kvar. Du får mäta avståndet mellan traktorn och redskap och köpa tryckstång efter det. Se till att redskap och traktor står plant, montera tryckstång på traktor och redskap, skruva och justera tryckstång så du lätt kan koppla samman dom sen kan du justera tryckstången så redskapet spänns och redskapet är i rätt läge, lättast när redskapet är upphissat några centimeter.

Kraftaxeln monterar du sist om det är möjligt. Och den har 1 eller 2 sprintar i varje splinse axel som måste tryckas in samtidigt som axeln träs på traktorn och redskapets splines. Smörj axlarna innan så sprintarna går lätt att trycka in och detta moment kan kräva en del lirkande. Axlarna måste vara rakt mot varandra för att gå in i varandra. Och sprintarna likaså intryckta. Smörj också kraftaxelns delning så bägge axelhalvor kan glida lätt i varandra. Kraftaxeln ska också mätas efter avståndet mellan redskap och traktor och när kraftaxeln är monterad så måste axelhalvorna vara inskjutna i varann minst 10 cm. Gärna 15. Du köper en axel som är större än du behöver sen kapar du halvorna med samma mått med metallkap.

Vissa trepunktslyftar kan du justera lyftarmarna i sidled och höjdled manuellt samt i höjdled hydrauliskt.  Om man ställer armarna manuellt i förhållande till redskapet så underlättar monteringen avsevärt.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Novis på hur man fäster traktormaskiner
« Svar #6 skrivet: 16 apr-23 kl 18:25 »
Halva jobbet är att vara noga hur o var man ställer av redskapen också. blir lätt krångel om det lutar mm. ett spett brukar jag alltid ha med ifall man måste lyfta, knacka, bända.
under vintern ska man dessutom se till att grejerna inte frusit fast innan man försöker lyfta, annars kan man få en glad överraskning...

sen är det bara att öva :D
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Novis på hur man fäster traktormaskiner
« Svar #7 skrivet: 17 apr-23 kl 07:26 »
ställ dragarmarna elr en av dem i pendlande läge enklare koppla redskap som står fel kan man ofta ha pendlande(till de mesta av  redskap ')) skonar redskap & traktor  , vad har du för traktor yttre reglering av trepunktslyften ?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Novis på hur man fäster traktormaskiner
« Svar #8 skrivet: 18 apr-23 kl 12:19 »
Om du kopplar den lyftarm först som saknar vev för höjdjustering, kan du justera med höjdjusteringen när du kopplar den andra. Lantbruksskolorna hade förr både små filmsnuttar och bra böcker för traktor och redskapsannvändning.
kretslopp

08

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Novis på hur man fäster traktormaskiner
« Svar #9 skrivet: 22 apr-23 kl 07:52 »
Tack för alla tips!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 2 användare
takfönster, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser