Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planering av gårds snickeri (diskusionstråd för almänna byggtips, maskiner och )  (läst 2801 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Såg att fler här har funderingar kring att bygga ett vettigt gårdssnickeri i ställetför en massa provisoriska grejer man kör med nu...

Utgångsläget är ju för det mesta det, när man kommit så långt att man börjar fundera över dedicerade lokaler, att man har delar av någon form av maskinpark, eller i allafall handmaskiner och om man har tur kanske också en lokal där man tänkt hålla till, eller en plan i skallen om hur man önskar utföra lokalen i fråga.

Vidare antar jag att man även hamnar i den situationen att man kanske vill producera en del överskott för avsalu när man ändå håller på för att finansiera åtminstone en liten del av investeringen.
Om man inte yrkesarbetar med detta, eller har ett kraftigt överflöd av pengar så är man också troligen i den situationen att man behöver ta saker som manskininköp och liknande i etapper.

Vidare är processen den, när man kommit dit ofta att utgångsläget är ett träd på rot (eller råtimmer inköpt i bulk, eller råsågade plank och brädor inköpt i bulk) och från det hela kedjan ned till en färdig produkt.

(Jag gör en ny post för mitt utgångsläge då jag tänkte mig att detta blir en mer allmän tråd där man kan samla erfarenheter och tankar på vägen dit, eller höra på synpunkter från proffs och andra som har mer erfarenhet)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Mitt personliga utgångsläge är att jag för en gångs skull har lokaler i form av en uttjänt ladugårdsdel av timmer jag håller på att renovera, samt bottenvåningen på logen där jag tänkte mig ha virkesförråd.

Maskinparken just nu består av morfars gamla hembyggda pendelsåg med rullbanor som behöver nya underreden, samt ett gäng handmaskiner och kanske några äldra maskiner på ingång i form av hyvel och med litet tur en gammal bandsåg.

Planerade köp är ett bättre fräsbord i gjutjärn samt en hyggligt bra spånsug till de mindre grejerna.

Har även tillgång till en gårdssåg hos en släkting.

Nackdel just nu är att rummet är för kort att såga hela brädor så jag funderar på att göra en lucka i en av väggarna.

Inriktning kommer främst att bli vidareförädling av virke till husbehovs snickeri och byggnader, samt enklare finsnickerier. (och så klart en del hobbyslöjdande).

Synpunkter?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Jag har ett garage som är rektangulärt och jag får vända på sågen beroende om jag kapar eller klyver över en viss längd. Jag har gjort en lyftmekanism med hjul till sågen så jag enkelt kan flytta den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Här kommer det att finnas en såg av något slag (kan inte riktigt bestämma mig om det blir band eller klinga) för att kunna fixa reglar och brädor, främst som bifångst när jag sågar ved. Eller tvärsom. Övrigt snickeri här sker med handverktyg, och någon lokal blir det inte dedikerad till den verksamheten.

Det jag tänkte på var försäljning. Om man tillverkar mycket olika grejer och kanske på beställning, så är det ju ryktet som gör att folk hör av sig och beställer. Om man däremot i stort bara har två dimensioner reglar och två dimensioner brädor så skulle man kunna slå ihop ett skjul vid vägen och ha självplock, typ äggbod. När grannar behöver en regel eller två så vet de var det finns och kan hämta när som helst på dygnet. Går säkert att utöka med större sortiment, men det är något jag skulle vilja prova här. Kanske något för flera?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Jag har köpt på mig lite maskiner eftersom jag blir av med bilar och delar.
Har drygt 10 sågar tror jag från små kap och gersågar till en bjässe på tre meter, med två kapsågar tryckluftsdriven matning av sågarna och fastklämning av virket.
Bandsågar från 25 kilo till 1,5 ton.
Några klyvsågar i olika storlek och en justersåg.
En mindre rikt och planhyvel.
En stor vertikalfräs.
En långbandputs.
En massa handmaskiner
Har även lite andra maskiner, som jag inte vet vad det är.

Igår fick jag tag på en väggmonterad borrmaskin av nå slag. Svårt att beskriva, men det är tre borrchuckar som sitter på en arm och är fjäderbelastade man förflyttar armen i sidled och väljer vilken av chuckarna man pressar ner med motordelen. Kommer en bild när jag hämtat den.

Har även en rikthyvel modell större med fals, som det gick att hyvla 2 tum brett och 20 mm högt på, direkt utan problem, två stora vertikalfräsar och en limpress på gång, samt en del andra maskiner, som jag inte mins vad det var.

Har två hus med tomter bredvid varandra och har haft det större som är före detta kapell, litet postkontor och lägenhet som förråd.
Men håller på att göra lager för småsaker, mekanisk hobbyverkstad, toa och dusch i källaren.
Lägenheten på övervåningen blir fikarum, kontor och syrum. Har några industrimaskiner till det.
Kapellet och postdelen blir snickeri.
Funderar på att tömma ladugården och använda den till stora maskiner, som inte används så ofta.

Liten kort beskrivning av mitt hobbysnickeri, som är på gång.             

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Norrlänningen skall som vanligt vara värst ;D

Skämt åsido, det kan ju bli en snickerifabrik.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Norrlänningen skall som vanligt vara värst ;D

Skämt åsido, det kan ju bli en snickerifabrik.

Nä de är för hobby, men några kommer jag att använda till nåt som ger inkomst.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Wow.

Blir lite avundsjuk nu då jag själv har extremt ont om utrymme.
Jag skissar justnu på robusta arbetsbord för utomhusbruk (tryckt virke) som passar under både typ solsegel och kraftigare party/marknadstält. Blir senare under tak när förrådet blir klart.

Maskinerna förvaras inomhus placerade på moduler som dockas in i arbetsborden. Tänk säckkärra med excenterlås.

Det som ligger på långa önskelistan är: pelarborr, bandslip, plan/rikthyvel, bandsåg, spånsug, fräs med bord.

Jag kommer tillverka och underhålla för mitt husbehov.

/Rikard

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Avundsjuka känner jag inte av, men jag kan inte låta bli att bli lite imponerad av Ensamhets rejäla tag. Kul att det finns så många sätt att göra saker på.

Modulsystem och flyttbart är också en bra lösning. Arbetsvagnar så man kan få med sig relevanta verktyg till arbetsplatsen sparar gångtid.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Därför jag funderar på elmotor till Mazdan, så jag slipper bära saker mellan ladugård och det andra huset.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jag har börjat på ett modulbox system för handverktyg och flyttbara maskinbord, mm. (finns färdiga modulboxar också men de kostar en förmögenhet...) Moderna handhållna maskiner är riktigt bra (främst är de betydligt mer motorstarka än en del äldre maskiner), så de täcker faktiskt upp en stor del av behovet om man inte jobbar med stora kvantiteter. Idag har många tillverkare tagit fram modulsystem för hantverkare som täcker upp relativt mycket, de flesta litet bättre systemen går att kombinera med olika fabrikat (som regel bygger man ju upp maskinparken över tid, så de flesta hantverkare har nog en rätt blandad samling av nya och halvgamla maskiner).
Många maskiner vill man ju förvara inomhus för att skydda dem mot fukt i vilket fall.

Merparten av basverktyg får plats i en standardgarderob med litet planering (jag använder en gammal ombyggd 50 tals "radiobänk" för en del av handverktygen så att de står i rader på hyllplanen och man lätt kan greppa den maskin man behöver för stunden.).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
här hade jag lagt in en beskrivning på min verkstad/snickarbod.
allt försvann när jag lade in bild. så små bilder som 400 kan jag inte göra.
 jag ska följa tråden med intresse och aldrig pröva med bilder igen
hlsn klas

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Hoppas man gör om systemet så att det skalas automatiskt och man kan få upp bilden i originalstorlek när man trycker på den i framtiden...
I en sådanhär tråd är ju faktiskt bilder också värdefulla som informationskälla, jag hade själv planerat att lägga upp bilder här.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
här hade jag lagt in en beskrivning på min verkstad/snickarbod.
allt försvann när jag lade in bild. så små bilder som 400 kan jag inte göra.
 jag ska följa tråden med intresse och aldrig pröva med bilder igen
hlsn klas

Det går bra att få ner filstorleken med vilket bildbehandlingsprogram som helst.  T ex IrfanView som är gratis. Om du har Windows och ett officepaket på datorn, så finns säkert något som heter Microsoft Office Picture Manager, den är också fullt användbar åtminstone från version 2003 och framåt. Man kan få laborera med kombination av att beskära bilden, dra ner upplösningen och komprimera mer eller mindre hårt, för att få optimalt resultat inom givna gränser för filstorlek (192 kB per bild, 400 kB tillsammans för alla bilder i samma inlägg).  Tänk på att om det är en bild med mest skarpa konturer och enfärgade ytor (t ex en linjeritning eller avfotad sida med text), så blir filen mycket mindre och kvaliteten bättre om du sparar den som png än som jpg.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Nu har jag mätt och kollat på den del av ladugården som en granne stulit, före jag blev ägare.

Jag ska bygga upp den delen igen och där ska jag ställa en stor hydraulisk fanerpress jag fått tag på.
Pressen väger 4-5 ton och det blir enklare att ställa den på plats och sedan bygga väggar och tak.

Jag får även ca 20 meter fritt efter ena väggen då, som behövs till min kapsåg.
Man ställer ett virkespaket på en vagn och rullar in den genom en port, fram till första rullbordet.
Vagnen går att höja så virket alltid ligger i nivå med rullbordet.
Sedan sågar man och skickar virket vidare på andra rullbordet, för att läggas på en annan vagn.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Var och hämtade lite saker igår och fick se en hemmabyggd tallriksslip modell stor.
Den var byggd helt i trä med en gjutjärnstallrik, med ett slippapper på 1 meter i diameter, han demonstrerade den och den funkade jättebra.
Hans pappa hade byggt den för 50 år sen och de har haft den i produktion tills nyligen.
Till och med remskivorna var svarvade i trä.

Han skulle leta reda på en till i delar, som jag skulle få ta.
Nu blev jag sugen på att bygga en.

Bilden visar vad en tallriksslip är.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Här är bilder på den konstiga borrmaskinen jag köpt, då den ligger på en pall, med väggfästet neråt.
Tanken är att den ska sitta på väggen ovanför ett långt bord, så man kan borra ur kvistar i plankor och sedan sätta i plugg i hålen.
Man börjar med att sätta i tre borrar för att göra olika pluggar.
Sedan sätter man i tre borrar och väljer lämplig storlek på borren för att borra ur kvistarna.

Hoppas ni förstår hur den fungerar av bilderna.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Fler bilder.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Borrarna, samt tryckluftsdriven fräs för att fräsa av det som sticker upp av pluggarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
Rörsbjär, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser