Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning  (läst 6547 gånger)

Mormortill3

  • Inlägg: 47
Märkning
« skrivet: 19 jun-16 kl 15:04 »
Hur gör man när man märker getter ? Vad har man för verktyg ? Och var köper man det ?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Märkning
« Svar #2 skrivet: 20 jun-16 kl 08:13 »
Både märken och tång till de aktuella märkena som det står om i länken, beställer du hos Jordbruksverket. Då får du märkena präglade med ditt SE-nummer samt de individnummer du valt. Det är dock bara killingar som fötts hos dig som ska märkas med ditt SE-nummer, inköpta djur ska vara märkta med uppfödarens nummer.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Märkning
« Svar #3 skrivet: 21 jun-16 kl 13:33 »
Tack för svar skräptanten  :)
Det finns så många olika tänger på jordbruksverkets hemsida , hur vet man vilken man ska ha ?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Märkning
« Svar #4 skrivet: 21 jun-16 kl 21:10 »
Står det inte om respektive tång vad den fungerar med för märken (eller om det var tvärtom, att det står vid märkena...)?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Märkning
« Svar #5 skrivet: 22 jun-16 kl 12:07 »
Du måste först bestämma själv om dina killingar ska få plastmärken eller metallclips. Finns för och nackdelar med båda, och många trådar om det.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkning
« Svar #6 skrivet: 22 jun-16 kl 12:38 »
Ja, för tatuering är av någon outgrundlig anledning inte tillåtet.  Den sitter ju kvar även om djuret passerar genom täta buskage, eller om de biter varandra i öronen!  Kan även sättas under svansen.

PS:  Och sådana här problem slipper djuren om man tatuerar:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=182090.0

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Märkning
« Svar #7 skrivet: 22 jun-16 kl 18:51 »
Såg att en medlem i en getgrupp på fejjan har fått chippa sina getter. Märkena ligger i en ask, och så är numret inlagt i chippet istället.
Vore ju mycket bättre att få chippa dem än att behöva märka dem i öronen - tycker jag iaf  :)
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkning
« Svar #8 skrivet: 22 jun-16 kl 21:40 »
Det låter ju klart bättre.  Under vilka omständigheter kan en getälskare få sådant tillstånd?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Märkning
« Svar #9 skrivet: 23 jun-16 kl 09:10 »
Det låter ju klart bättre.  Under vilka omständigheter kan en getälskare få sådant tillstånd?

Vet inte. Han skrev så här bara när en annan medlem frågade vem som gjort det:
Citera
Det var veterinär.Öronmärkningen ligger i låda og vilken det kommer från .Öronnr står i chippet.

Så den som vill kan väl kolla med sin veterinär om det är möjligt att få till. Men jag vet inte vad JBV säger om detta då.
Jag har funderat lite tidigare eftersom jag sett på alla bilder han lägger ut på sina getter att de inte har någon öronmärkning, men tänkte att han kanske inte märkt dem alls av någon anledning.
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Märkning
« Svar #10 skrivet: 23 jun-16 kl 10:14 »
Jag har hört i många år att chip är tillåtet och har varit tillåtet men att det är för dyrt och därför inte aktuellt för lantbruksdjur. Men priserna kanske har gått ned? Sedan måste man ha en egen avläsare till chippen dessutom. Den lär ju kosta en del. Får man djurkontroll måste man kunna visa vilken get som har vilket nummer i örat eftersom kontrollanterna själva inte åker omkring med chipavläsare. På jbv sida står det:
"Godkända öronbrickor för får eller getter
Det finns fyra godkända öronbrickor för får eller getter:
öronbricka av flaggtyp
rund öronbricka
öronbricka av bygeltyp i metall eller plast
elektronisk öronbricka"

och elektronisk öronbricka är samma sak som chip.


När de gäller metallclips som nämns längre upp i tråden, så finns inte sådana att köpa längre. Micro verkar vara de märken som flest använder.

Hur är det med hästar? De är väl märkta med chip och deras ägare har väl ingen chipavläsare?
« Senast ändrad: 23 jun-16 kl 10:31 av olivia.k »

 

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Märkning
« Svar #11 skrivet: 23 jun-16 kl 11:06 »
Hur är det med hästar? De är väl märkta med chip och deras ägare har väl ingen chipavläsare?

Hästar är chipmärkta, men hästar får man ju flytta och köra runt på precis som man vill, så de får väl ingen koll på samma sätt som de djur man måste journalföra.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Märkning
« Svar #12 skrivet: 23 jun-16 kl 11:24 »
Hästar är chipmärkta, men hästar får man ju flytta och köra runt på precis som man vill, så de får väl ingen koll på samma sätt som de djur man måste journalföra.

Man kan också komma nära hästar och kontrollera alla individuella djur. Det är ju svårare om det är en stor flock djur

Fröken Nypon

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: Märkning
« Svar #13 skrivet: 12 maj-17 kl 22:08 »
Nu väcker jag liv i en gammal tråd men har spånat lite på just den här frågan med att chippa boskap och så. Hittade denna webbsida efter lite googlande: https://www.microchipidsystems.com/

Där är ju redan ett godkänt system för att idchippa djur. Märkligt att man inte kan få det godkänt här i Sverige...  :-\
Blir så less när jag tänker på hur det kommer blir att vara fårägare.
Måste trycka hål i lammöron och greja. Nej USCH!  :'(

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkning
« Svar #14 skrivet: 13 maj-17 kl 10:02 »
Vad roligt att du bryr dig om hur det känns i djurens öron!  Detta gäller ju även grisar och kor.  Jag har för mig att vi hade en liten grupp som jobbade med att dokumentera problem, för att försöka få Jordbruksverket att ändra bestämmelserna.  Ska vi försöka ta upp det arbetet igen?  Kan någon hitta tråden där vi diskuterade insamling av bilder m m?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Märkning
« Svar #15 skrivet: 13 maj-17 kl 17:08 »
Jodå, en får chipmärka eller föra ner bolustransponder eller ha märkband runt benet eller tatuering eller...tja, vad en vill. Så länge en har öronmärken också. :-X
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fröken Nypon

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: Märkning
« Svar #16 skrivet: 13 maj-17 kl 19:41 »
Tycker verkligen ni ska ta upp det igen med jordbruket. Var en "pain in the ass" så att säga, tills de inte pallar med längre och ger med sig  ;D

Finns ju ingen vettig anledning till att ha öronlappar som tvång när det finns mer humana alternativ. Man kanske kan kontakta tidningarna och ha några hemska bilder i rockärmen?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkning
« Svar #17 skrivet: 13 maj-17 kl 22:24 »
Man kanske kan kontakta tidningarna och ha några hemska bilder i rockärmen?
Kan någon hitta tråden där vi diskuterade insamling av bilder m m?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fröken Nypon

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: Märkning
« Svar #18 skrivet: 14 maj-17 kl 02:20 »
Har letat mig gråhårig efter det här reportaget som SVT gjort. Hittade det till slut på YouTube, i rätt horribel kvalitet, men man tager vad man haver.  ::)

https://youtu.be/L77KlxXyN4I

Fröken Nypon

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: Märkning
« Svar #19 skrivet: 14 maj-17 kl 02:27 »

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=137914.20

Här hitta jag dig och 4-Ever prata om att samla ihop bilder. Var det det du menade? :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser