Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Krav" på dyra presenter  (läst 13260 gånger)

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #20 skrivet: 14 maj-09 kl 15:23 »
Det är jätteroligt att få hemmagjorda saker!!!
Det stämmer inte alltid att de som inte gör själv inte skulle uppskatta det som är hemgjort. Svärfamiljen blir alltid lika glada när de får hemvirkade, -stickade och sydda saker.


Det var inte riktigt det jag menade, det finns många som inte handarbetar som gillar hemgjort, men de som inte gillar det handarbetar inte själv.
elliha.blogspot.com

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #21 skrivet: 14 maj-09 kl 19:24 »
Marymae har en poäng... de av mina vänner som själva pysslar lite tycker mycket mer om att få hemgjorda saker!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Izmiljotina

  • Gäst
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #22 skrivet: 26 maj-09 kl 12:06 »
Jag skulle aldrig behålla en vän som krävde någon särskild prislapp på presenter. Bland mina vänner har det alltid fungerat som så att man ger vad man har råd med och känner man för att skapa något som present så skapar man helt enkelt något som present.

Till min födelsedag har jag till exempel bett om teckningar och målningar från mina vänner (oavsett om de är konstnärliga av sig eller inte) för att få mer personliga väggprydnader till mitt hem.

Gunilla0

  • Gäst
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #23 skrivet: 04 jun-09 kl 20:37 »
Jag tycker att det är helt sanslöst orimligt att ställa krav på vilka presenter andra ska ge. Det här upprör mig verkligen! Jag har själv i många år kännt mig tvungen att ge dyra presenter till barn i släkten trots att jag själv har en helt annan ekonomi än deras familjer. Det är inte barnen som blir arga om jag ger fel presenter utan deras föräldrar. Ja, det har faktiskt hänt. Men nu har jag slutat och det är skitskönt. Jag har rätt att leva mitt liv på mitt sätt. Jag vill inte ha presenter själv heller. Har nog bekymmer med de prylar som jag redan har. En god middag blir jag glad för däremot.

bondbönan

  • Gäst
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #24 skrivet: 07 jun-09 kl 17:27 »
Nämen, vilket intressant ämne. Jag har hanterat det så att jag ger bort hemmagjorda saker till de som uppskattar det, skickar egentillverkade kort till alla som jag vill gratulera eller uppmärksamma på något sätt. De som inte uppskattar mina presenter har jag slutat ge något till, kanske ringer jag till dem som hellre vill ha köpta kort. Inget större problem tycker jag, men i början var det ju lite knepigt, men att ge saker till dem som uppskattar det jag gör är ju fantastiskt roligt. Hemmagjort vinner, helt klart.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #25 skrivet: 09 jun-09 kl 16:17 »
Håller med om att det är jättekul att få hemgjorda presenter.
När jag fyllde hade sonens flickvän målat en höna mycket personlig sådan.
jag som håller på med höns tyckte att det var en fin fin present ;D
Hedemorahöns

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #26 skrivet: 31 jul-09 kl 00:28 »
Presenter och julklappar är svåra. Ibland kommer man på någonting som passar perfekt, ibland känns inget rätt. Det jag tycker är viktigtast när det kommer till presenter är egentligen inte vad det är utan att man visar att man bryr sig, och då tycker i alla fall jag att en present som man kanske inte spenderat så mycket pengar på men är personlig och har ett band till personen som får den är värd mer än en själlös present med större prislapp.

Hur som helst är en dålig present bättre än ingen present, och du ska aldrig ha dåligt samvete för att ha gett någonting till någon annan.

LottaLuvin

  • Gäst
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #27 skrivet: 31 jul-09 kl 10:33 »
Presenter och julklappar är svåra. Ibland kommer man på någonting som passar perfekt, ibland känns inget rätt. Det jag tycker är viktigtast när det kommer till presenter är egentligen inte vad det är utan att man visar att man bryr sig, och då tycker i alla fall jag att en present som man kanske inte spenderat så mycket pengar på men är personlig och har ett band till personen som får den är värd mer än en själlös present med större prislapp.

Hur som helst är en dålig present bättre än ingen present, och du ska aldrig ha dåligt samvete för att ha gett någonting till någon annan.

Det beror nog på hur man definierar 'dålig present'. Inte en porslinskattjävel till.... presenter som bara köpts för att det ska vara en present, NEJ NEJ NEJ det går bort! Däremot blir jag alldeles lycklig av hur sneda och vinda eller felfärg eller whatever saker som helst om de görs/köps med (om)TANKE bakom. Eller för den delen när någon kommer och firar mig och inte har köpt mig något och VET att deras närvaro är gåva nog.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #28 skrivet: 31 jul-09 kl 11:03 »
Jag tycker inte att man ska förvänta sig något alls, och sedan får man vara glad för det man får. Är man kräsen kan man säga att man inte vill ha någon present, så kan man köpa själv vad man vill ha.

Samtidigt tycker jag det är jättesvårt när man ibland får saker som man faktiskt inte har användning för. Ska man samla prylar i sina skåp? Jag kan få dåligt samvete när jag gör mig av med saker som jag fått av någon. Måste man spara allt man får?

Jag ger bort ägg från mina hönor och honung som jag köper av grannen. Det blir väl inga dammsamlare får jag hoppas.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #29 skrivet: 31 jul-09 kl 12:02 »
Samtidigt tycker jag det är jättesvårt när man ibland får saker som man faktiskt inte har användning för. Ska man samla prylar i sina skåp? Jag kan få dåligt samvete när jag gör mig av med saker som jag fått av någon. Måste man spara allt man får?

Nej, man måste inte spara allt man får :). Är det ngt av porslin eller glas brukat jag skylla på att katterna har haft sönder det :P och sedan ta det till loppis eller ge till ngn kompis som vill ha.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #30 skrivet: 31 jul-09 kl 12:20 »
Jag tycker inte att man ska förvänta sig något alls, och sedan får man vara glad för det man får. Är man kräsen kan man säga att man inte vill ha någon present, så kan man köpa själv vad man vill ha.

Samtidigt tycker jag det är jättesvårt när man ibland får saker som man faktiskt inte har användning för. Ska man samla prylar i sina skåp? Jag kan få dåligt samvete när jag gör mig av med saker som jag fått av någon. Måste man spara allt man får?

Jag ger bort ägg från mina hönor och honung som jag köper av grannen. Det blir väl inga dammsamlare får jag hoppas.

Samma här.

Jag fyllde år förra veckan och innan dess frågade svärmor vad jag önskade så jag sa att jag gärna ville ha en råsaftscentrifug för den kommer till användning.
-Vad är det för nåt??
En blaha blaha osv förklarade och hon såg ändå ut som ett frågetecken.

-Jamen säger hon då, önskar du dig inte nåt annat, nåt mer kvinnligt?

"Eh va???"
Var tvungen att skratta henne rakt upp i ansiktet. "kan du se mig i nagellack och långa örhängen?" fråga jag
Ehe he he, nä men du vet vad jag menar  :-[
"Nä?, möjligtvis ett presentkort hos frisören för jag har inte varit där på 1,5 år, har klippt  mig själv för jag har inte haft råd eller tid, men en råsaftcentrifug är troligtvis billigare."

Jag fick en råsaftscentrifug  ;D :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #31 skrivet: 31 jul-09 kl 13:14 »
När det gäller presenter/julklappar från familj och släkt kör jag också med mycket tydliga önskemål. Blir bara ledsen när ngn har lagt en massa pengar på ngt jag inte har användning för, det känns så onödigt.



Tillägg: Jag "kräver" inte presenter av ngt slag och blir allra gladast för "baraförattpresenter" - ngn liten pryl som visar att givaren känner mig och vet vad jag tycker om. Tyvärr har jag ännu inte fått familjen att inse vad jag tycker om, och eftersom de oftast köper för en lite större summa så känns det som att det är bäst att styra lite.
« Senast ändrad: 31 jul-09 kl 14:01 av Storlyckans Anna »
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #32 skrivet: 31 jul-09 kl 13:31 »
När det gäller presenter/julklappar från familj och släkt kör jag också med mycket tydliga önskemål. Blir bara ledsen när ngn har lagt en massa pengar på ngt jag inte har användning för, det känns så onödigt.
Precis, så känner jag med, ändå ska det motargumenteras ofta. Andra vet oftast "bättre"  än jag själv vad jag behöver  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #33 skrivet: 31 jul-09 kl 13:50 »
Jag uppskattar när människor säger ifrån om dom inte vill ha något. Jag skulle aldrig använda en väska så hur välgjord den än vore så vill jag inte ha den. Men ett grattis räcker så bra.

Jag har funderat på det där m kalas o presenter. Mina närmaste släktingar (syskon m resp) fyller jämnt ideligen känns det som och vi brukade lägga en femhundring per par och sen bli bjudna på mat hos gratulanten - bra och lagom. De senaste gångerna har dock min bror m respektive valt att inte ha kalas. Mina kära systrar och jag vill narutligtvis uppvakta iallafall och har bjudit ut dom på mat - MEN ändå tyckte mina systrar att femhundra var lagomt. Jag tänkte väl ok...bror, svägerska och dotters mat betalade vi alltså + presentfemhundringen + att vi då fick betala vår egen mat - och vi är fyra i familjen. Summa summarum blev att denna högtidsdag kostade oss 1200 istället för 500 och då få en bit mat o tårta av gratulantfamiljen.
Jag kommer nog att protestera nästa gång - det är mycket pengar för mig.
//Luff

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #34 skrivet: 31 jul-09 kl 23:25 »
När det gäller gåvor som bara är ivägen tycker jag man ska anse att man har fått något att själv råda över. Man har inte fått ett förvaltningsuppdrag. Alltså kan man kasta bort om man vill.

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #35 skrivet: 03 aug-09 kl 09:26 »
Mmm, men här är vi en rensare och en sparare...
Jag skulle gärna skänka vidare några av de gräsligare saker jag fått av min svärmor, men då skulle väl maken gå i taket. Även om det bara är 25kr ljuslyktor från åhlens... varför kan hon inte bara ge mig biocheckar som jag önskar mig?!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #36 skrivet: 03 aug-09 kl 21:38 »
Dyra presenter är fruktansvärt.. jag ger hellre en upplevelse.. nåt egenknåpat eller bara lagar middag åt nån..

Men vi var och fikade hos ett flatpar som hade skaffat ett kiddo.. "in på Lindex och kikade efter en cool outfit för ungen"... hittade en "dress" som dessutom var eco... och på nedsatt pris.. skitfin sak..

Tog med denna.. och såg ju direkt.. "jaha, Lindex.. och ni förresten, var inte denna med på rean?" Sen började hon babbla om några barnklädes märken som var såååå fina och dyra... men endast det bästa är gott nog..

Ja.. vad säger man.. stackars unge..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Athena

  • Inlägg: 5
  • Förnöjsam slantvändare
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #37 skrivet: 05 aug-09 kl 15:52 »
Jag bor i ett gammalt fritidshusområde i skogen några mil från storstan. Vi är några som umgås lite då och då, och vi har en mycket bra regel: Födelsedagspresenter är inte tillåtna. Enkelt, eller hur?

Inte heller förväntar sig gästerna någon storslagen bjudning.
Alla tycker det är trevligt att bli bjudna på kaffe och bullar. Om någon vill bjuda på mat så är det förstås välkommet, men inte alls något måste.  :D

Silje A

  • Inlägg: 50
    • Västmanland
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #38 skrivet: 26 aug-09 kl 21:24 »
jag brukar göra presenter endå... till lite "coola" tånåringar eller personer kan man trycka eller måla på en tröja, blir snyggt o användbart... vet man inte vad man ska göra kan man altid skriva "nån idiot gjorde den här tröjan åt mig i julklapp" :P


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: "Krav" på dyra presenter
« Svar #39 skrivet: 27 aug-09 kl 22:41 »
jag brukar göra presenter endå... till lite "coola" tånåringar eller personer kan man trycka eller måla på en tröja, blir snyggt o användbart... vet man inte vad man ska göra kan man altid skriva "nån idiot gjorde den här tröjan åt mig i julklapp" :P


Hahaha den var bra  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser