Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till stora höns så att dem kommer igång med värpningen....  (läst 1623 gånger)

Millejan

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
Vi har införskaffat våra första höns nu och byggt ett trevligt litet hus till dem. Det är 2 st maran, 3 st favorolle, 2 st isbar, 2 st kindahöns och en kindatupp som håller ordning på pullorna... :P
Jag har läst så många olika saker på vad man kan ge för foder men jag skulle gärna vilja ha konkret förslag på vad som är bäst och ge om man vill att dem ska komma igång med värpningen och må bra! Är det kanske någon i Linköping som kan ge förslag på ställen där man kan köpa bra hönsmat?

Väldigt tacksam för svar från alla


annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
Jag har gjort det enkelt för mig. Jag köper hel havre och kombifoder på Svenska Foder. Det är inte ekologiskt men innehåller vad hönorna behöver. För att fjäska lite med pullorna ger jag dem fodermajs i en separat foderautomat. Sedan får de förstås matrester och sånt men det räcker oftast inte så långt.
Så här års är dagarna korta och inte så ljusa heller. Min erfarenhet är att om man förlänger dagen med en lampa som tänder sig tidigt på morgonen värper de bättre. Däremot mår de bra av att få en naturlig skymning. Mina gammelhönor ruggar nu och vilar välförtjänt.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser