Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingfoder vs Vuxenfoder?  (läst 1034 gånger)

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
Kycklingfoder vs Vuxenfoder?
« skrivet: 03 maj-12 kl 07:47 »
vad är det för skilnad på "kycklingfoder" och det för vuxna hönor? Går det att göra ett eget tillägg till det vanliga eller är det för starkt och ska späs ut.
har ju kläckt rasägg nu och min vanliga blandning, kokt ägg gräs och hönsmat(pellets), Kanske inte duger eller?
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kycklingfoder vs Vuxenfoder?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 08:05 »
kycklingfoder innehåller en bättre sammansättning till växande djur. Att folk orkar hålla på med sina mosade ägg och hackade saker förstår inte jag, men det kanske är för att jag är lat. Men en säck kycklingstart är ett bra sätt att säkra att de växande kycklingarna får vad de behöver, utan att ägaren måste ha stor kunskap om näringslära och tålamod att finfördela en massa olika ingredienser.

Värpfoder kan innehålla för mycket kalk, vilket kan ge deformerat skelett på kycklingarna, och proteinsammansättningen är inte optimal.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser