Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 45046 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #80 skrivet: 01 aug-13 kl 17:14 »
Morsan gav bort en del av jobbet till vänner som kom och hjälpte till >:D >:D >:D

Dessutom tog hon Skithunden ut till bääbisarna, när hon skulle ge dom kraftfoder för första gången >:D >:D >:D

Men jag hämnades med att låtsas att jag inte visste skillnad på vänster och höger :o ;D ;D
Morsan hoppade upp och ner förstås - kan hon gott ha... :-[

I helgen ska vi tävla igen. är det någon som vill gissa hur högt hon hoppar då ??? 8) :o ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #81 skrivet: 01 aug-13 kl 19:14 »
Det kanske beror på hur mycket du fortfarande behöver hämnas då ...   o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #82 skrivet: 06 aug-13 kl 12:58 »
Jag behövde inte hämnas på morsan... Det gick en stor väg med massor av bilar precis förbi där vi jobbade. Så jag hörde inte ett piss :-[ (citat morsan)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #83 skrivet: 06 aug-13 kl 16:38 »
Så ni är bästisar igen?   :D  Varken vallhundar eller morsor brukar ju vara långsinta.   o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #84 skrivet: 06 aug-13 kl 18:00 »
Jaa, det är vi!!

Just nu tror jag att  jag har fler "poäng" än Skithunden. o:)
Morsan skickade nämnligen henne för att hämta alla mamma-ullisar nere vid sjön. Jag såg inte allt, men jag hörde ;D

Skithunden missade nämnligen att det stod en ullis nedanför sjökanten, men hon berättar att hon hörde henne komma upp bakom sig. Då vände Skithunden och skulle ta med henne uppför backen. Då vänder ullisen och springer ner till sjökanten. Skithunden efter och då hoppade ullisen ut i sjön :o

Morsan gick ner för att se varför inte hunden och ullisen kom upp igen - och hittade ullisen ute i sjön och Skithunden sittande förvirrat vid strandkanten.
Morsan tog av sig byxorna och gick i efter ullisen, berättade Skithunden. Jag hörde plumset när morsan ramlade i sjön ;D ;D ;D
Tillslut fick morsan upp ullisen på en strandremsa med sand. Där lämnade hon henne och gick uppför backen, igen. Ullisen var ändå först uppe vid de andra ullisarna, innan morsan. Morsan såg blötast ut och minst glad... Morsan fick gå hem i blöta underbyxor och ett blött linne. Men vi mötte bara en bil på vägen hem 8)
Det hade aldrig hänt dig, sa morsan till mig när hon kom upp :) Så går det ibland, när man skickar ut unghundar för att göra svåra jobb. ::)
« Senast ändrad: 06 aug-13 kl 18:11 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #85 skrivet: 06 aug-13 kl 18:07 »
Jag får lov att säga att det ändå hedrade Skithunden att hon inte lämnade ullisen som stod ute i sjön, och kom när morsan ropade på henne. I och med att hon inte tog sin inkallning, utan stannade kvar, så fattade ju morsan att något var fel och gick ner och kunde lösa problemet :o :o :o

Kanske dags att döpa om Skithunden ??? :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #86 skrivet: 06 aug-13 kl 22:53 »
Skithunden -> Kithunden?   o:) 8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #87 skrivet: 13 aug-13 kl 19:34 »
Nej, det är för likt mitt namn - och lika är vi inte alls... >:D
Mitt namn uttalas dock Kajt.

Nuförtiden består jobbet på gården av att utfodra bääbisarna med kraftfoder morgon och kväll. Då släpper morsan in mig i hagen och jag får gå ut till bääbisarna och putta dom bort mot fållan, medans morsan går utefter vägen med hinken. Sen puttar jag in dom i fållan och morsan kommer in i hagen genom en annan grind och stänger efter dom, häller upp kraftfodret och släpper ut dom igen.
Och så går vi ner och tittar till mamma-ullisarna ner vid sjön, då får jag samla ihop dom :) Hon skickar inte ner Skithunden igen, efter den där incidenten nere i sjön ;D ;D

Fast jag får dela med mig av jobbet med bääbisarna till Skithunden... :'(
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #88 skrivet: 13 aug-13 kl 23:12 »
Fast jag får dela med mig av jobbet med bääbisarna till Skithunden... :'(
Stackars, stackars dej ...  ;D

Fixat citatet åt Trollmor//ieenilorac
« Senast ändrad: 16 aug-13 kl 17:33 av ieenilorac »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #89 skrivet: 15 aug-13 kl 10:37 »
Igår gick morsan och en kompis igenom alla bääbisarna och bedömde dom. Så skulle de vägas också. Då fick jag jobba med att putta in Bääbisrna i en liten ränna, fram till vågburen. Sen skulle bäbbisarna till ny hage. Och mamma-ullisarna skulle hem. Och oskulderna och pappa-ullisen skulle ihop med mamma-ullisrna.
Det blev jobb och slit hela dagen ;D ;D
Skithunden fick göra en del av det mindre viktiga arbetet... ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #90 skrivet: 17 aug-13 kl 17:50 »
Morsan kom hem idag efter att ha varit och tävlat med Skithunden. Morsan såg så där äckligt nöjd ut >:D :o
Skithunden hade tydligen varit duktig :o :o

Sen hörde jag ryktet om att Skithunden hade fått flytta alla ullisarna på kompisens ställe >:D Det är ju mitt jobb!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Sjaunja

  • Inlägg: 5546
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #91 skrivet: 17 aug-13 kl 18:39 »
Låter som att det är hög tid att du sätter ner tassen!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #92 skrivet: 17 aug-13 kl 20:32 »
Går inte, Kite är ju en vallhund!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #93 skrivet: 19 aug-13 kl 18:41 »
Låter som att det är hög tid att du sätter ner tassen!
Jovisst, men hurdå ??? Jag kan ju inte gärna arbetsvägra - det ligger inte i min natur + att då väljer ju morsan bort mig helt!!! :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #94 skrivet: 20 aug-13 kl 12:37 »
Inte ens en stendöd border collie skulle arbetsvägra!  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #95 skrivet: 20 aug-13 kl 21:57 »
Idag var tredje gången på fem Mörka (=natt, morsans anmärkning) som morsan tog med sig Skithunden och åkte hemifrån för att jobba med henne. Nu är det kris!!! >:D :'(
Jag sjöng ut min sorg för morsan när hon åkte hemifrån. "Ohhhh, Åhhhh, Woooow".
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #96 skrivet: 21 aug-13 kl 11:19 »
Men kära söta, Kite, det där är ju katastrooooooooooooOf!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #97 skrivet: 21 aug-13 kl 15:09 »
Idag har vi plockat ut de bääbisar som ska få bli mamma-ullisar ;D

Det går till så att jag stoppar in alla bääbisar i en fålla - så slänger morsan ut de bääbisar som hon vet att hon vill spara. Sen tar jag dom och går iväg med dom bort till de andra ullisarna och pappa-ullisen, som går i en hage längre bort.

Morsan sa att detta jobbet kräver en "riktig" hund, så det fick jag göra ;D ;D
 >:D åt Skithunden!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #98 skrivet: 27 aug-13 kl 19:55 »
Nu har gam-hunden kommit hem också, Hope. Fast morsan är klok nog att inte använda henne till arbete ;D ;D :o 8)
Och Hope som har uppfostrat mig, har insett att jag är Top Dog här hemma, känns gött!!!
Hope är hemma eftersom morsans dotter, som Hope bor hos i vanliga fall, har valpat. Undar vad Hope kommer att tycka om en människovalp ??? ??? Hon är ju överjävlig på att fostra hundvalpar....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #99 skrivet: 27 aug-13 kl 20:15 »
En människovalp!  Det kommer hon säkert att gilla.

Då blev väl morsan glad?  Grattis!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 3 användare (2 dolda)
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser