Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon här som bor i husvagn?  (läst 12778 gånger)

IkaPika

  • Gäst
Någon här som bor i husvagn?
« skrivet: 08 nov-18 kl 20:19 »
Är det någon här som bor i husvagn? Året om, alltså, inte bara på semestern.

Feministgubben

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-18 kl 21:44 »
Ja, jag gör det. Min fru också.

Det är första året, vi flyttade in i somras.

Undrar du något särskilt?

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #2 skrivet: 08 nov-18 kl 21:57 »
I somras campade vi ihop  med vänner som står säsong. Där är det många som är helårsboende i husvagnarna, bl.a. deras grannar :)

 

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #3 skrivet: 08 nov-18 kl 23:11 »
Ja, jag gör det. Min fru också.

Det är första året, vi flyttade in i somras.

Undrar du något särskilt?

Jag är på väg att bo så och funderar mest allmänt på om det är nåt särskilt som är extra bra att ha. Campat har jag ju gjort mycket, men jag har aldrig bott en längre tid i husvagn, inte haft en vanlig vardag där.
Har ni tips på saker man absolut behöver tänka på?
Vad har/använder ni som ni inte kan tänka er att vara utan t.ex.?

Mycket kommer jag väl på när jag väl börjar bo där och jag vill inte ju inte köpa på mig en massa prylar som sen visar sig vara onödiga, men kanske är där något jag inte vet om/tänkt på, som vore bra att ha från början.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #4 skrivet: 08 nov-18 kl 23:14 »
I somras campade vi ihop  med vänner som står säsong. Där är det många som är helårsboende i husvagnarna, bl.a. deras grannar :)

Jag funderade på att hyra in mig på någon liten, mysig och lugn camping nånstans, jag tror det skulle vara trevligt :-) , men nu kommer jag att ha tillgång till vännens hus med tvättmaskin och fiber och grejer och det är ju najs, och så är det knepigt att bo på camping när man har djur. Iaf katter, som ju knatar omkring som de vill. Är nog inte alla som uppskattar det. :)

Feministgubben

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #5 skrivet: 09 nov-18 kl 00:00 »
Det har varit ganska friktionsfritt faktiskt. Håll koll på var det bildas kondens och vädra ofta.

Vi har satsat lite på "downshifting"  överlag, och det mesta löser sig om man är lite händig och har fantasi.

Vi hyr in oss på en gård, så man kan se det som att vi bor på en gård och sover i en husvagn. Förutom sömn så är vi väldigt sällan i vagnen. Desto mer tid i skogen, eller i förtältet.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-18 kl 00:15 »
Det har varit ganska friktionsfritt faktiskt. Håll koll på var det bildas kondens och vädra ofta.

Vi har satsat lite på "downshifting"  överlag, och det mesta löser sig om man är lite händig och har fantasi.

Vi hyr in oss på en gård, så man kan se det som att vi bor på en gård och sover i en husvagn. Förutom sömn så är vi väldigt sällan i vagnen. Desto mer tid i skogen, eller i förtältet.

Vad har ni för tält? Jag har ett sommartält som följde med husvagnen men ska köpa ett vintertält också. Vill inte kliva rakt in i vagnen med leriga/snöiga skor och så, så det tänkte jag ta av i förtältet.

Jag kommer att bo på en plätt hos en vän så jag har tillgång till huset med tvättmaskin, dusch och allt sånt, det gör det ju ganska smidigt.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #7 skrivet: 09 nov-18 kl 07:30 »
Vad har ni för tält? Jag har ett sommartält som följde med husvagnen men ska köpa ett vintertält också. Vill inte kliva rakt in i vagnen med leriga/snöiga skor och så, så det tänkte jag ta av i förtältet.

Jag kommer att bo på en plätt hos en vän så jag har tillgång till huset med tvättmaskin, dusch och allt sånt, det gör det ju ganska smidigt.

Vintertid är ju en spiketält bäst (om du ska stå lite mer permanent, såklart) :)

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #8 skrivet: 09 nov-18 kl 09:01 »
Vintertid är ju en spiketält bäst (om du ska stå lite mer permanent, såklart) :)

Spiketält?

Och ja, jag ska stå permanent. Det blir samma plats över vintern åtminstone. :-)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #9 skrivet: 09 nov-18 kl 10:49 »
Tänk på att det är stor skillnad mellan olika husvagnsmodeller när det gäller hur välisolerade det är.
En bekant bodde i husvagn en vinter för ca 5 år sedan, det var en modern vagn av tyskt märke som väl egentligen inte var avsedd för vinterbruk utan snarare vår-sommar-höst-vagn. Uppvärmningen skedde med vagnens originalvärmesystem matat från elnätet. Under den kallaste tiden gick det åt över 2000 kWh per månad för den lilla vagnen!
Ska man bo i husvagn vintertid bör man se till att vagnen verkligen är avsedd för vinterbruk från början. Och det innebär i praktiken att man bör sikta på en vagn av något av de mer välkända skandinaviska märkena.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #10 skrivet: 09 nov-18 kl 12:35 »
Mina erfarenheter säger att eftersom den vanliga uppvärmningen liger utmed väggarna går det lätt åt 2000w redan vid 0grader. För att då hålla 20-25 grader inne. Vilket kan vara skönt för att kompensera det kalla golvet. Att istället skaffa en konvektorelement där du kan ställa 700, 1200 eller 2000w (exempelvis). Gör att luften roterar inne i vagnen utan att värma väggar etc. Det i sin tur gör att du kan klara dig till ca -5 på 700w. Vilket syns avsevärt på elförbrukningen och sedan i plånboken.

Har även kört med sommartält året runt i flera år. Funkar om man ser till att sätta stöttor i tältet på de stag som går från vagnen och ut till kanten på tältet. Samt sätta fler tvästag mellan de som går från vagnen och utåt. Samt, som alltid, se till att ta bort snö ovanpå tältet när det blir för mycket.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #11 skrivet: 09 nov-18 kl 12:48 »
Originalvärmesystemet i den vagn jag beskrev, var en slags fast installerad värmefläkt eller om man så vill konvektorelement.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #12 skrivet: 09 nov-18 kl 16:55 »
Spiketält?

Och ja, jag ska stå permanent. Det blir samma plats över vintern åtminstone. :-)


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #13 skrivet: 09 nov-18 kl 17:21 »
Jag hade kontoret i en gammal husvagn en vinter, och när jag tänker tillbaks så var det rätt okej. De nackdelar jag minns var att det var golvkallt (och då är inte jag van vid varma golv), och att det yrde in och kylde ut snabbt när man gick in. Eftersom jag var ensam i husvagnen kände jag inte av ventilationsproblemet som drabbar små volymer när man är flera. Skulle jag idag bo så smått som i en husvagn så skulle jag definitivt sätta in 2 st minivärmeväxlare, och givetvis ha någon form av förtält/veranda.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #14 skrivet: 09 nov-18 kl 18:12 »
Originalvärmesystemet i den vagn jag beskrev, var en slags fast installerad värmefläkt eller om man så vill konvektorelement.
Har ingen erfarenhet av nyare vagnar. Men vet att de nyare, gissar: -90 ->, har bättre isolering och värmesystem som du beskriver torbjorn. Så den första tanken en bör ha är nog årsmodell. Vagnen jag har erfarenhet från är 81:a. Dock Sverige standard och hyfsat isolerad känns det som. Om än gammal.
När det kryper ner mot -10 grader vill den ha 1200w för att hålla 25+. Ner mot -15 eller lägre krävs 2000w för att hålla sig över 20 grader inne, helt klart.

Nästa grej att tänka på är planeringen. Tror inte du vill ha en som är bäddbar i samma ända som du går in. Då krävs nästan ombäddning och så vidare var dag. Jag tänkte göra det enkelt för mig och valde en med möjlighet att bädda långt från dörren. Det gav möjlioghet till ett ”sovrum” där sängen är nedbäddad konstant. Kompletterad med en tjockare bäddmadrass (dynorna är ingen hit att ligga på länge enbart). Vilket i sig gav en sittgrupp i anslutning till ”kök” och dörren ut.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #15 skrivet: 09 nov-18 kl 18:26 »
Har ingen erfarenhet av nyare vagnar. Men vet att de nyare, gissar: -90 ->, har bättre isolering och värmesystem som du beskriver torbjorn. Så den första tanken en bör ha är nog årsmodell. Vagnen jag har erfarenhet från är 81:a. Dock Sverige standard och hyfsat isolerad känns det som. Om än gammal.
När det kryper ner mot -10 grader vill den ha 1200w för att hålla 25+. Ner mot -15 eller lägre krävs 2000w för att hålla sig över 20 grader inne, helt klart.

Nästa grej att tänka på är planeringen. Tror inte du vill ha en som är bäddbar i samma ända som du går in. Då krävs nästan ombäddning och så vidare var dag. Jag tänkte göra det enkelt för mig och valde en med möjlighet att bädda långt från dörren. Det gav möjlioghet till ett ”sovrum” där sängen är nedbäddad konstant. Kompletterad med en tjockare bäddmadrass (dynorna är ingen hit att ligga på länge enbart). Vilket i sig gav en sittgrupp i anslutning till ”kök” och dörren ut.

Det är en Solifer jag har, från -90.
Jag kommer att ha ett förtält att ta av våta skor/kläder i, så jag slipper kliva rakt in i vagnen med det.
Sovdelen kommer jag att ha nerbäddad hela tiden och jag har en ordentlig madrass där.

Vi får se hur mycket el det drar att ha vagnen varm i vinter. Några 25 grader vill jag inte ha, för det har jag inte hemma nu ens. Hu. :-)
Jag klär hellre på mig när jag blir frusen.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #16 skrivet: 09 nov-18 kl 18:27 »
Tänk på att det är stor skillnad mellan olika husvagnsmodeller när det gäller hur välisolerade det är.
En bekant bodde i husvagn en vinter för ca 5 år sedan, det var en modern vagn av tyskt märke som väl egentligen inte var avsedd för vinterbruk utan snarare vår-sommar-höst-vagn. Uppvärmningen skedde med vagnens originalvärmesystem matat från elnätet. Under den kallaste tiden gick det åt över 2000 kWh per månad för den lilla vagnen!
Ska man bo i husvagn vintertid bör man se till att vagnen verkligen är avsedd för vinterbruk från början. Och det innebär i praktiken att man bör sikta på en vagn av något av de mer välkända skandinaviska märkena.

Jag har en Solifer, från -90, så den ska nog funka.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #17 skrivet: 09 nov-18 kl 18:29 »
Mina erfarenheter säger att eftersom den vanliga uppvärmningen liger utmed väggarna går det lätt åt 2000w redan vid 0grader. För att då hålla 20-25 grader inne. Vilket kan vara skönt för att kompensera det kalla golvet. Att istället skaffa en konvektorelement där du kan ställa 700, 1200 eller 2000w (exempelvis). Gör att luften roterar inne i vagnen utan att värma väggar etc. Det i sin tur gör att du kan klara dig till ca -5 på 700w. Vilket syns avsevärt på elförbrukningen och sedan i plånboken.

Har även kört med sommartält året runt i flera år. Funkar om man ser till att sätta stöttor i tältet på de stag som går från vagnen och ut till kanten på tältet. Samt sätta fler tvästag mellan de som går från vagnen och utåt. Samt, som alltid, se till att ta bort snö ovanpå tältet när det blir för mycket.

Tack för tips om element!

Jag får inte plats med det stora sommartältet där jag ska stå i vinter, så det blir ett mindre vintertält.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #18 skrivet: 09 nov-18 kl 18:29 »

Feministgubben

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #19 skrivet: 09 nov-18 kl 19:50 »
Vi har ett vanligt förtält, men jag har byggt lite med pallar och sten under.

Värmen har inte varit något bekymmer. Vi har en gammal Kabe som är välisolerad, långkalsonger funkar också. Jag tycker att det varit enkelt att värma tack vare den lilla volymen.

Vill man hålla 25 grader inne så bor man på fel breddgrad. En filt sparar mycket onödig energi. Jag gillar att vara ute i naturen så det känns bra att spara lite på den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare
xaelanar, Be, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser