Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lökpris!  (läst 1943 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
Lökpris!
« skrivet: 22 jun-19 kl 22:57 »
Varför detta höööga pris på gul lök? Har den någonsin varit dyrare? 22-24 kr kilot!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Lökpris!
« Svar #1 skrivet: 22 jun-19 kl 23:10 »
Här i mina trakter där det odlas hundratals hektar gul och röd lök osv ute på godsen, så var det århundradets torka sommaren 2018. Känner du ej till den svåra torkan vi hade då, så kanske den var en ytterligt lokal företeelse??
Såhär drygt ett halvår efter att all skörd blivit bärgad, så har det förekommit både konkurser och andra ekonomiska följdverkningar för lantbrukarna. De som handlar sin mat med förnuft betalar såklart för Svenska livsmedel även nu - övriga får gärna importera sin lök från fjärran länder istället om de inte begriper sig på hur lantbruk bedrivs i somliga länder i jämförelse med här hemma.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Lökpris!
« Svar #2 skrivet: 23 jun-19 kl 00:12 »
Här i mina trakter där det odlas hundratals hektar gul och röd lök osv ute på godsen, så var det århundradets torka sommaren 2018. Känner du ej till den svåra torkan vi hade då, så kanske den var en ytterligt lokal företeelse??
Såhär drygt ett halvår efter att all skörd blivit bärgad, så har det förekommit både konkurser och andra ekonomiska följdverkningar för lantbrukarna. De som handlar sin mat med förnuft betalar såklart för Svenska livsmedel även nu - övriga får gärna importera sin lök från fjärran länder istället om de inte begriper sig på hur lantbruk bedrivs i somliga länder i jämförelse med här hemma.  ;)

Ibland önskar man sig en "gilla" knapp!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Lökpris!
« Svar #3 skrivet: 23 jun-19 kl 03:42 »
Bara säga att det är bra du reagerar mot det höga priset. Man ska inte inte stiga till om det blir oskäligt. Är det oskäligt högt pris har ofta odlarna hittat på ett sätt att lagra produkten och högljutt ylat om brist...Gnällt som jordgubbsodlare....Nu har äppelodlare anammat samma visa och även fixat kyllager för sina äpplen för att hålla uppe priserna.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Lökpris!
« Svar #4 skrivet: 23 jun-19 kl 07:12 »
Ibland önskar man sig en "gilla" knapp!

Jag saknar också en "Gilla knapp", syftar naturligtvis på Thomas_ citat.

 
Här i mina trakter där det odlas hundratals hektar gul och röd lök osv ute på godsen, så var det århundradets torka sommaren 2018. Känner du ej till den svåra torkan vi hade då, så kanske den var en ytterligt lokal företeelse??
Såhär drygt ett halvår efter att all skörd blivit bärgad, så har det förekommit både konkurser och andra ekonomiska följdverkningar för lantbrukarna. De som handlar sin mat med förnuft betalar såklart för Svenska livsmedel även nu - övriga får gärna importera sin lök från fjärran länder istället om de inte begriper sig på hur lantbruk bedrivs i somliga länder i jämförelse med här hemma.  ;)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Lökpris!
« Svar #5 skrivet: 23 jun-19 kl 07:37 »
Tack, mina vänner, för svaren!
Förra året var jag hos min dotter i Canada under våren och över en stor del av sommaren, men fick givetvis vid hemkomsten reda på mera om den svåra torkan. I Canada bröt jag med alla svenska "nyheter", tror jag såg "Rapport" EN gång", och i Canada såg jag bara  att Sverige nämndes EN gång i TV-nyhetena; om bråket i "Svenska Akademin!"
Bryr mig mera om lök än jag gör om Svenska Akademien, jag äter givetvis fortfarande lök så gott som varje dag, trots priset!
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Lökpris!
« Svar #6 skrivet: 23 jun-19 kl 08:58 »
Även vi som var kvar i landet kan ha svårt att koppla vissa grödors priser med vad som hände förra året. Dels är det redan länge sedan (ett mannaminne är ju ett halvår enligt de som sysslar med snöröjning), och har man ingen koppling till exempelvis lökodling så vet man inte om de odlarna drabbades eller inte. Rapporteringen här tycker jag har varit inriktad på djurhållarnas problem att få tillräcklig vallskörd.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lökpris!
« Svar #7 skrivet: 23 jun-19 kl 10:07 »
Bara säga att det är bra du reagerar mot det höga priset. Man ska inte inte stiga till om det blir oskäligt. Är det oskäligt högt pris har ofta odlarna hittat på ett sätt att lagra produkten och högljutt ylat om brist...Gnällt som jordgubbsodlare....Nu har äppelodlare anammat samma visa och även fixat kyllager för sina äpplen för att hålla uppe priserna.

Ser man konspiration i allt så kan man tolka det som du gör.
Dock så är det lättare att se det som det verkligen är.
Förra sommaren var torr, dessutom så belades lantbruket med bevattningsförbud om det inte fanns egna bevattningsdammar.
Oavsett vilket så innebar det i bästa fall att man fick tillbaka samma mängd lökar som man satte.
Men som bara fördubblats i storlek. När man normalt får 4-6 gånger så stora lökar.

Att man bygger sig kylrum ökar möjligheten att lagra sina produkter under längre tider.
Vilket innebär att vi kan köpa och konsumera ännu mer matvaror som är ute ur säsong.
Dock innebär det att priset stiger. 

Om man vänder det så ser det tvärt om i industrin.
Där vill man så långt det går undvika lagerhållning då det är en kostnad som man vill undvika.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Lökpris!
« Svar #8 skrivet: 23 jun-19 kl 11:22 »
det är ju inte bara lök som är dyrt. I stort sett alla grödor odlade i EU har ju kraftigt ökat i pris. givetvis beror det på brist på produkter och det i sin tur beror på minskad nederbörd.  potatis har ju den gångna vintern legat högt i pris. normalt köper jag potatis av en bonde direkt men dennes skörd blev låg så även han höjde för att minska förlusterna. konsumenterna märker knappast av bristen då det importeras. syns mest på prislappen.
vi får se hur denna säsongen blir men redan varnas för rekordtemperaturer i södra o centrala europa. Väldigt tidigt för sommaren så vad händer när högsommaren kommer? Verkar som vi slipper just denna våg av varmluft,snuddar bara vid södra Sverige . Men ingen vet hur det blir nästa vecka. hittills har det dock kommit vatten i lagom doser.Allt frodas för fullt. Men nog är den globala handeln bra. många hade annars fått det knapert på matbordet i Sverige.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Lökpris!
« Svar #9 skrivet: 23 jun-19 kl 12:24 »
"Själv är bäste dräng" ; Du fick mig att skratta högt nyss!  Citat från Dig :
 "Dels är det redan länge sedan (ett mannaminne är ju ett halvår enligt de som sysslar med snöröjning)...."

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Lökpris!
« Svar #10 skrivet: 23 jun-19 kl 17:18 »
Jag tror att många i denna tråden glömmer bort den viktigaste aspekten i hela resonemanget. Det spelar ingen som helst roll om de stackars livsmedelsproducenterna gör allt vad de kan för att hålla nere priset samtidigt som kvalitén bibehålls. Det är nämligen så att grossister och handlare ALDRIG sänker sin vinstmarginal om det råder brist på råvaror. Snarare har jag flera exempel tyvärr där handlarna istället ÖKAT sin marginal under perioder som varit tuffa för livsmedelsproducenterna.

Att producenten, som gör grovjobbet och har specialkunskaper och fingertoppskänsla som regel har mindre än en tredjedel av vinsten jämfört med handlaren, vilken köper lite emballage och kassapersonal mm är i mina ögon väldigt haltande.

Kan tillägga att lökproducenterna i mina trakter brukar sortera bort 5-15 % lök årligen och ge köttproducenter till djurfoder för att löken är för stor i diameter. 2018 borde de sorterat bort för små lökar, men valde att näta dessa och sälja som klass två. Ingen har mig veterligt funnit en enda överstor lök det året.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Lökpris!
« Svar #11 skrivet: 23 jun-19 kl 19:13 »
Jag saknar också en "Gilla knapp", syftar naturligtvis på Thomas_ citat.

Tack för att min form av humor uppskattas! 8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 3 användare
xaelanar, Besksöta, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser