Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Adoptera bort veckogammalt lamm?  (läst 4261 gånger)

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
Adoptera bort veckogammalt lamm?
« skrivet: 23 apr-12 kl 10:35 »
En tacka lammade i morse men jag kom ut för sent och lammet var dött, satt fortfarande kvar. Rätt väg med huvud och ett ben ute, men huvudet var stort och svullet så denhade nog suttit ett tag. Fan

Jag kom då att tänka på en sak, då vi har ett bortstött lamm sedan tidigare, om det vore möjligt att adoptera bort henne till tackan som förlorade lammet? Det bortstötta lammet är en tvilling, får inte dia från mamman men har lärt sig att stå och suga bakifrån. Dock växer hon sämre än sin syster och får säkert inte alls i sig den mängd hon borde få.
Vi har inte nappat henne (men har testat en gång, gick inte bra).
Min fråga är om det vore möjligt att ge lammet till tackan som nyss lammat? Finns det några problem? Jag tänker att hon har ju vant sig nu vid att dricka vanlig mjölk, skulle då en diet på råmjölk störa hennes mage?

Nu tror jag inte att jag gör så.. men funderingen kom. Jag har en tacka till som lammar idag och skulle det bli några problem där så kan jag ju alltid testa att adoptera bort ett.

Tackan som lammade idag har svårt att gå, hon är vinglig och svag i bakdelen. Nu var det ju bara en timme sedan lammet kom ut och det var stort lamm och uppenbarligen jobbig förlossning. Så helst låter jag henne vara utan lamm.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-12 kl 13:54 »
Har du efterbörden kvar kan du ju smörja in ungen med den och se om tackan tar ungen. Det kan gå.
snus? vad är priset på en pris?

fiafia

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #2 skrivet: 23 apr-12 kl 14:17 »
Ja, jag skulle försöka med att adoptera bort lammet. Om det lyckas, men det kan var en del besvär på vägen, är det värt allt. Lamm som inte växer för att de får i sig för lite mat eller flasklamm är inget kul.

Eftersom lammet som du ska adoptera till tackan är äldre bör du mjölka ur råmjölken. Frys in och ta fram till lamm som av någon anledning inte får av sin tacka.

En del lamm är ointresserade och vill inte ta nappflaskan. Det kan gå bättre om lammet har blivit lite hungrigt.

Eftersom du skriver att lamningen var svår ät det rimligt att hon går lite stappligt, idag.

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #3 skrivet: 23 apr-12 kl 14:33 »
Hejsan, tack för svar!

Direkt efter första tackan började nästa tacka att lamma. Ut kom en unge som såg ut som en älg, dvs lång (normal) överkäke och en liten kort nederkäke. Jag tänkte att klarar sig den här så får den leva och gå till slakt tidigt. Hursomhelst den ställde sig aldrig och hade ett onormalt rörelsemönster.. Så vi tog bort den.
Nu väntar jag för att se om denna tacka kan ha ett andra lamm i sig, om inte så kanske jag testar att ge henne ett adoptivlamm. Hon hann ju slicka sin lilla ren och fin och var väldigt duktig (förstagångslammare).
Den första tackan har haft det för jobbigt för att jag skall "testa" adoptera bort, inser jag nu.

fiafia, menar du att jag i så fall bör mjölka ur råmjölk för att spara eller är det för lammets skull jag bör mjölka ur den? (har redan ett förråd av råmjölk i frysen).

Mvh Elin
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #4 skrivet: 23 apr-12 kl 18:16 »
OK. Så här funkar det jättebra att göra:
Flå tackans döda lamm. Gör fyra hål i skinnet, för att benen ska kunna komma ut och skinnet ska sitta fast. Lägg skinnet över ryggen på det lammet som du tänker adoptera till tackan som haft ett dött lamm. Stoppa ut bennen genom hålen. Detta brukar "alltid" funka!!
Låt skinnet sitta kvar i ca en vecka... ta av det innan det faller av i småbitar ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #5 skrivet: 23 apr-12 kl 18:20 »
Lammskinn går att dra av lätt om man tar det medans lammet fortfarande är varmt. Då kan man dra av det som en gummihandske. Bara lossa runt bakbenen och dra...! :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #6 skrivet: 23 apr-12 kl 18:44 »
OK. Så här funkar det jättebra att göra:
Flå tackans döda lamm. Gör fyra hål i skinnet, för att benen ska kunna komma ut och skinnet ska sitta fast. Lägg skinnet över ryggen på det lammet som du tänker adoptera till tackan som haft ett dött lamm. Stoppa ut bennen genom hålen. Detta brukar "alltid" funka!!
Låt skinnet sitta kvar i ca en vecka... ta av det innan det faller av i småbitar ;D ;D ;D

Ja, det var ju det.. :) Har faktiskt tänkt på det men mjaa...
Jag har sett det göras en gång och det funkade finemang.
Det går ju alltid att testa, men jag funderar lite på om det är värt det ;) Då menar jag, hur mycket skall jag lägga mig i, när lammet ju faktiskt får mjölk från sin rätta mamma, även om hon måste tjuva den.
Har satt in lammet till tackan och gnuggat det ordentligt med efterbörden. Tackan är tveksam. Ropar fortfarande efter sitt lamm och vill inte låta lammet dia. Lammet är redan rätt präglad på sin egen (hemska) mamma och ropar efter henne. Hon har försökt att dia dock, och på "rätt sätt" därtill.

Oifs har jag ju inte så mkt att förlora på att flå..  ::)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #7 skrivet: 23 apr-12 kl 18:48 »
Kanske ska förtydliga; jag skrev att jag inte vet hur mkt jag vill lägga mig i, samtidigt har jag satt in lammet till den andra tackan.. Jag menar att om den "nya mamman" inte vill ha lammet så kan jag släppa tillbaka det i tacka/lammflocken där hon har sin rätta mamma. Som hon kan tjuva från
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #8 skrivet: 23 apr-12 kl 19:16 »
Vad skulle det kunna vara för problem med en extra omgång råmjölk?  Jag har bara goda erfarenheter av det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #9 skrivet: 23 apr-12 kl 21:36 »
När ni ändå diskuterar råmjölk undrar jag hur mycket el länge räknar man det som råmjölk?... eller hur jag nu skall fråga. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #10 skrivet: 23 apr-12 kl 21:49 »
Ja! Det har jag också funderat över ;)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #11 skrivet: 24 apr-12 kl 07:17 »
"Råmjölksdagarna" är nog ungefär 3 dagar, tror jag.  Men det är en synnerligen steglös övergång!  Som jag fattat det hrr den råmjölk som kommer i början en torrsubstanshalt på upp emot 30 %!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Adoptera bort veckogammalt lamm?
« Svar #12 skrivet: 03 maj-12 kl 11:47 »
Tack för svaret. Tänkte bara när man mjölkar ut och försöker sparat till behov kommer.
Men då vill man ju inte ta det första från lammen.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser