Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan två hönor kampera ihop med sina kycklingar? Första kullen  (läst 704 gånger)

Tant 1 bestämde sig för att ruva, och efter 1,5 vecka vägrade även tant 2 lämna redet.
De är av dvärkochin och eftersom jag läst på var jag föga förvånad. Men dom valde reden en bit över marken och idag såg kycklingarna väldigt pigga ut och tittade ut över kanten. En kyckling i boet, och någon på marken har jag läst kan hända och då flyttade jag ner dom på golvet.
Bytte även äckliga träredena mot plastbackar. Damerna fick en lite plats där de kan vara ifred.

Nu undrar jag om ni tror att dom kan samsas i det utrymmet under nån vecka? Eller om de olika mammorna kommer ge sig på varandras kycklingar. Dom har legat bredvid varann i reden innan.
Kycklingarna är mellan 2-4 dagar och vågar inte låta dom komma ut i hela huset efter vad jag läst här om att andra kan vara elaka, så svängde ihop det här provisoriskt.

Kycklingarna är blandade renrasiga dvärgkochin, blandning dvärgkochin och creme legbar.
I flocken finns även tupp och ett Creme Legbar och 3 unghönor legorn.
Jag har ingen jättestor ladugård , men bygger just nu för dom nya.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Utan att vara någon expert, men ja, mina dvärghöns har gjort så och det har funkat bra! De hade en liten period där de var lite oense men sen fortsatte det att vara frid och fröjd. Man får väl hålla utkik att det inte vänder, och att inte en mamma tar över alla ungar och en blir utan. Bra att du flyttade ner dem. Nu kommer de vara hungriga både små och stora! Jag har gett hackat kokt ägg och uppblött havregryn. Hoppas det går bra!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det brukar sällan bli problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Tack för svar, då provar jag  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare
ärt, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser