Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nackdelar med växthus mot husväggen?  (läst 25403 gånger)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #20 skrivet: 01 okt-12 kl 08:57 »
Det är inte så svårt som man kan tro. Bara ta till motorsågen men det viktiga är att man gör gåtspår till dörren och inte bara spikar/skruvar dörren i timret som jag har sett att vissa gjort när jag varit ute på jobb. Skickar med den här länken om gåtspår är obekant för dig. http://www.olandskahus.se/gatar.htm

Nu är det bara byta ut plåttaket mot kanalplast i framtiden så kommer du få ett rejält värmetillskott :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Erik Selander

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #21 skrivet: 19 okt-13 kl 13:32 »
Det finns en hel grupp växter som kan klara av frågan om fukt helt. Dessa är även tåliga mot kort kyla till under fryspunkten och värme mot de toppvärden som kan uppnås i taket av ett växthus. Om man har växthuset som en rekreation kan dessa säkert vara ett alternativ. De är ökenväxter och säljs rutinmässigt av Drakenius Gardens i Stenungsund. Så klart att detta inte är ett alternativ för odlare. Soluppvärmning av hus med en vägg gemensam med växthuset kan ökenväxter passa i.

Elisabeth Nordin Nobuoka

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #22 skrivet: 06 maj-24 kl 11:33 »
Hej Erika i Busk!

Läser tråden då jag planerar för ett miniväxthus mot vår rappade stenvägg. Inte riktigt samma förutsättningar som du hade men ändå alltid intressant att läsa alla dessa trådar. Nu har det gått 12 (!) år sedan du byggde och därmed kanske det finns ett "facit" till frågorna du hade? Så jag frågar nyfiket: HUR GICK DET?!

von tratt

  • Inlägg: 1779
    • Skåne
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #23 skrivet: 06 maj-24 kl 20:38 »
Trådstartaren har inte varit inloggad det senaste decenniet, så helt säker på svar kan man inte vara :-)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

borsdorfer

  • Inlägg: 346
    • Skåne
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #24 skrivet: 07 maj-24 kl 16:07 »
Lägenheterna i Solbyn, Dalby är byggda med växthus åt södersidan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 4 användare (2 dolda)
Assa, Marcus81

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser