Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på era fjäderfähägn  (läst 7163 gånger)

3z

  • Inlägg: 18
    • -
Bilder på era fjäderfähägn
« skrivet: 08 okt-09 kl 13:50 »
.
« Senast ändrad: 31 jan-12 kl 07:29 av 3z »

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #1 skrivet: 08 okt-09 kl 21:19 »
Mitt kycklingrum kanske passar här`? =) Alla inhägnader ni ser förutom de på väggen längst till vänster är byggda av mig och min pojkvän. Även den större som hans lillasyster står i. =)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

  • Gäst
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #2 skrivet: 08 okt-09 kl 21:30 »
Mitt kycklingrum kanske passar här`? =) Alla inhägnader ni ser förutom de på väggen längst till vänster är byggda av mig och min pojkvän. Även den större som hans lillasyster står i. =)




vad gör ett smörpaket där? :) haha

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
M
« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 21:54 »
Bra fråga. XD. Tror jag hämtade mat till vaktlarna i den.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

  • Gäst
SV: M
« Svar #4 skrivet: 08 okt-09 kl 21:55 »
Bra fråga. XD. Tror jag hämtade mat till vaktlarna i den.

Ot >> vad har du för vaktlar?
« Senast ändrad: 08 okt-09 kl 22:11 av Daaniel »

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
M
« Svar #5 skrivet: 08 okt-09 kl 23:40 »
Japanska
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jomark

  • Inlägg: 182
    • Västerbotten
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 16:11 »


Här är mina hönsgårdar, det är öppet emellan dom, men om jag vill kan jag stänga av så att det blir två.
Kommer nog bli fler gårdar nästa sommar är jag "rädd"  :-[
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.


färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #8 skrivet: 13 okt-09 kl 13:06 »
Vad fint och mysigt och praktiskt det såg  ut Dolvis!!

Ska jag ha ankor igen ska jag bygga ngt liknande.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #9 skrivet: 13 okt-09 kl 13:34 »
Hade också tänkt attt gräva ner något i marken, är ju mera natuligt och för den delen, mycket snyggare. gäller bara att orka  ;D

Daaniel

  • Gäst
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #10 skrivet: 26 okt-09 kl 22:18 »
Här bor mina kinesiska dvärgvaktlar!
det var mycekt finare innan jag satte ner dom i buren  ;D  ;D :-[



« Senast ändrad: 26 okt-09 kl 22:19 av Daaniel »

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #11 skrivet: 26 okt-09 kl 22:33 »
Har du fått tillökning? ;D Tyckte du bara hade 2 hönor och 1 tupp förut? ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

  • Gäst
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #12 skrivet: 26 okt-09 kl 22:37 »
Har du fått tillökning? ;D Tyckte du bara hade 2 hönor och 1 tupp förut? ;D
jag? ;o jag köpte 6 stycken kinesiska dvärgvaktlar på göinge träffen. innan det hade jag inte vaktlar :P
2 tuppar och 4 hönor...
hehe

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #13 skrivet: 26 okt-09 kl 22:40 »
Va? XD Vart har jag då fått för mig att du bara har 1 tupp och 2 hönor? *kliar sig i skallen*  ???  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

  • Gäst
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #14 skrivet: 26 okt-09 kl 22:41 »
Va? XD Vart har jag då fått för mig att du bara har 1 tupp och 2 hönor? *kliar sig i skallen*  ???  ;D
haha! ;D  ;D det enda jag har haft två hönor och en tupp av var mina blandras höns :P :P  ;D
« Senast ändrad: 26 okt-09 kl 22:44 av Daaniel »

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #15 skrivet: 26 okt-09 kl 22:58 »
är det inte lite för myckt tuppar för 4 höns?  ::)  :-[ är ju inte riktigt samma sak som med höns, och ryggarna ser inte ut att må så bra  :-[

Daaniel

  • Gäst
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #16 skrivet: 26 okt-09 kl 23:02 »
är det inte lite för myckt tuppar för 4 höns?  ::)  :-[ är ju inte riktigt samma sak som med höns, och ryggarna ser inte ut att må så bra  :-[
Vi fick med två tuppar, om nu en skulle dö, men nu var det så att en tupp inte dog.  hehe
men hittar vi billiga kineser så köper vi dom, (endast hönor då) :P haha

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #17 skrivet: 26 okt-09 kl 23:22 »
Det finns inte små minisadlar åt vaktlar, haha! ;D Vad gulligt det skulle vara!! ;D Vaktelhönor lär ju ha mycket mera användning för sadlar som har så pilska pojkar än stora höns! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

  • Gäst
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #18 skrivet: 26 okt-09 kl 23:45 »
Det finns inte små minisadlar åt vaktlar, haha! ;D Vad gulligt det skulle vara!! ;D Vaktelhönor lär ju ha mycket mera användning för sadlar som har så pilska pojkar än stora höns! ;D
haha jah det borde finnas, du kanske har kommit på värsta grejen och blir stenrik!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #19 skrivet: 26 okt-09 kl 23:52 »
!! ;D ;D ;D Kladda på en sadel i paint, se så sött (och kolla hennes flin)!! ;D ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #20 skrivet: 26 okt-09 kl 23:56 »
!! ;D ;D ;D Kladda på en sadel i paint, se så sött (och kolla hennes flin)!! ;D ::)

ser ut som jokern!! XD

Daaniel

  • Gäst
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #21 skrivet: 27 okt-09 kl 00:12 »
jokern jah ! haha XD

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #22 skrivet: 27 okt-09 kl 07:52 »
är det inte lite för myckt tuppar för 4 höns?  ::)  :-[ är ju inte riktigt samma sak som med höns, och ryggarna ser inte ut att må så bra  :-[


hej!! jag köpte också vaktlar på träffen och de så rent för dj****** ut :-X men som tur är växer fjädrarna ut mycket snabbt. han ville nog verkligen bli av med dem för från början skulle jag köpa en hanne och en hona för 60:-/ st och det slutade med att jag åkte hem med 1 tupp och 3 hönor för bara 100:-!!!!!!!!! :o ;D

jag är bara lite osäker på könet på den ena "honan" för hon har orangefärgag buk och blått bröst som hannen men ingen haklapp??!!
vad tror ni?

mvh njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #23 skrivet: 27 okt-09 kl 09:46 »
*Hosthost* en hel sida utan ett enda hägn  ::) OT hörrni...

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #24 skrivet: 04 nov-09 kl 18:14 »
Här kommer lite bilder hur jag byggde min voljär för främst rapphönsen. Men hade i tankarna att jag även skulle ha fasan och eventuellt höns.
Bild nummer 1
Satte ner reglarna i marken med ett visst mellanrum. På det satte vi först 4 rader med trallvirke längst ner.
Bild Nummer 2
Satte en trallvirkebräda högst upp som stadga för det hela, satte upp de dörrar jag skulle. Efter det satte jag ytterligare en trallvirkesbräda längst ner. Det blir ett bra skydd för fasanerna/rapphönsen/hönsen. De slipper insyn, inte så lätt att ta sig in.
Jag satte på nät ca 1-1,5 bräda upp, ner till marken och sedan rätt ut. Detta gjorde jag istället för att gräva ner det. La sedan en massa stenar på det. Detta för att förhoppningsvis slippa rävar, grävlingar m.m. att gräva sig in.
Jag tog en stark häftapparat och sköt fast svetsnätet, 1x1 cm.
Bild Nr 3
Här ser man att det redan har börjat att växa upp gräs igenom nätet som ligger på marken.
Bild Nr 4
Svårt att se men jag sköt fast svart rådjursnät i taket. Ett mjukt, mycket hårt och hållbart plast nät. Man vill gärna ha något mjukare i taket så inte fasanerna eller rapphönsen gör sig illa om de flyger rätt upp i taket. Man kan se att det är svartrutigt uppe på den översta trallbrädan.

Mera info och bilder kommer i nästa upplägg.
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Daaniel

  • Gäst
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #25 skrivet: 04 nov-09 kl 18:19 »
ååh så fint vill jag också ha   ::)

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #26 skrivet: 04 nov-09 kl 18:24 »
Bild Nr 1
Detta blev en inhägnad för mina dvärghöns a la fasan och rapphönsvoljärsbygget.
Längst in satte jag upp transparenta plastskivor som skydd för regnet. Där under kan fjäderfäna sitta utan att bli blöta men ändå få frisk luft.
Bild Nr 2
Jag la grus/makadamm närmast ingången så att det inte skulle bli så geggit för djuren. Och att de inte skulle få med sig så mycket lera in. Jag bygde också trappor upp och en liten farstu framför ingångshålen, så att det inte skulle blåsa rätt in. Ingången blev antingen på vänster eller höger sida om ingången.
Bild Nr 3
Jag stagade upp det hela inte bara längs med utan också rätt över. Här kan man se rådjursnäten som blev väldigt snyggt, stramt och hårt spänt över. Det syns nästan inte nu eftersom den svarta färgen är väldigt neutral.
Bild Nr 4
Här ser man unghunden, en weimaraner, Mimmtrix Dee som står för hönsen. Dee känner lukten av fjäderfäna, hönsen eller fasanerna är lugna i voljären eftersom de inte ser hunden.

Detta var lite om mitt bygge åt fasanerna/rapphönsen och hönsen.

Mvh
Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #27 skrivet: 05 nov-09 kl 09:42 »
Ser väldigt trevligt ut och så ska det se ut i voljärer, planket nedtill, det mjuka nätet i taket, grus på botten. Det har du gjort bra Mimmi.

Släpper du ut kycklingarna sedan du har kläckt dom? och hur gör du då?

Tycker hunden ser trevlig ut också.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #28 skrivet: 05 nov-09 kl 18:55 »
Tack Lars!

Efter jag har kläckt kycklingarna, så har jag dom i en "rundel", en böjd masonitskiva, som är ca 80 cm hög och 1.20 bred i diameter. Har byggplast längst ner och sand ovan på detta.
Har ett stort fat med mera sand i, vatten och mat. + självklart värmelampa.
Ska leta fram en bild.

Där får dom vara i ett par veckor, sedan får dom komma ut i ett större rum, med värmelampa i ena änden.
Efter det är det dags för den större voljären.

Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #29 skrivet: 05 nov-09 kl 19:01 »
kör med halmhack underst och wellpapp över som jag byter(lägger på ny) var 3:e dag i ringen (2 ggr). När dom är 9 dygn så får drar jag bort wellpappen och så står dom på halmhack 3-4 dar till dess att dom flyttas till kycklingrum/förgård.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #30 skrivet: 05 nov-09 kl 19:24 »
Det är väldigt fina och välbygda utegårdar du har Mimmi, även "live" ;). Rundlarna är också himla bra!

Susanne
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #31 skrivet: 05 nov-09 kl 19:41 »
Tack Susanne! ;D

Hittade två bilder sedan i somras, där både fasanerna och rappisarna går ihop.
Jag brukar trä i granruskor i nätet ovanför "planket" så har dom bra gömslen.
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #32 skrivet: 05 nov-09 kl 19:47 »
Söta <3 =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #33 skrivet: 05 nov-09 kl 19:59 »
Här är bilder på de tre olika fasansorterna.
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Daaniel

  • Gäst
SV: Bilder på era fjäderfähägn
« Svar #34 skrivet: 05 nov-09 kl 20:03 »
SÖTA :3  :D  :-*


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser