Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  INTE Kalkoner ihop med höns?  (läst 9589 gånger)

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
INTE Kalkoner ihop med höns?
« skrivet: 08 aug-08 kl 20:04 »
Min gubbe har bytt bort endel av mina kycklingar mot 2 kalkonkycklingar !Jag vet inget om kalkoner så nu undrar jag kan jag ha dom ihop med hönsen o myskisarna dvs att dom är ute ihopa men sover i eget ?Hur är dom i sättet som vuxna ?
Så alla tips o råd mottages tacksammt  :)
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

amason

  • Inlägg: 203
    • Värmland
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-08 kl 21:56 »
Jag hade mina kalkoner o höns i samma hönshus. Visserligen stor hönsras. Det var aldrig något bråk mellan dom. Pållan, min favoritkalkon hade jag i 4 år o hon brydde sej aldrig om hönsen men hon försvarade dem bra om det kom någon fara.

Någon har sagt att man inte ska ha dem ihop för dom kan smitta varandra med något,men jag har aldrig fått svar på vad. Så det tror jag är skrock. Jag såg då inga konstiga sjukdomar under dom åren.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #2 skrivet: 11 aug-08 kl 09:25 »
En kompis till mig har sina kalkoner med hönsen och det går bra. De kalkoner jag hade jagade tyvärr mina ankor och höns så att det blev riktigt ruskigt otäckt för mina gamla ankor. Fast ankorna lever än idag men det gör inte kalkonerna  ;)

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #3 skrivet: 06 sep-08 kl 12:59 »
Jag tror absolut inte att det är några större problem. Jag har mina 4 kalkoner tillsammans med mina höns... dom går tillsammans ute och sover tillsammans i hösnhuset. Jag har också varierande höns, stora som små :) och det funkar fint. Mina kalkoner tycks ändå bara hålla sig till varandra.
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #4 skrivet: 08 okt-08 kl 17:19 »
Någon har sagt att man inte ska ha dem ihop för dom kan smitta varandra med något,men jag har aldrig fått svar på vad. Så det tror jag är skrock.
Jag såg då inga konstiga sjukdomar under dom åren.

Nej det är INTE skrock och svaret kommer här  :)

Hönsen kan smitta Kalkonerna med en parasit
som gör kalkonerna sjuka, hönsen däremot som orsakar det ser helt friska ut.

Symtom på Kalkoner
får ofta diarré som kan vara gulfärgad, de hänger med vingarna, blir onormalt trötta, får stel gång och slutar äta.
Ibland mörkfärgas huden (ses lättast på huvudet). Fåglarna magrar snabbt av.

-Blanda inte höns och kalkoner i samma djurutrymme eller rastgård. Höns är ofta smittbärare av både H. meleagridis och blindtarmsmask utan att själva insjukna.

-Undvik att hålla kalkoner på mark eller i stall där tamhöns tidigare vistats.
/SVA.
« Senast ändrad: 13 okt-08 kl 13:44 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #5 skrivet: 13 okt-08 kl 16:22 »
Jag känner en som har kalkoner och höns ihop... Dock så råkade hon ut ett år att kalkonerna åt upp hennes kycklingar...  :-X Kycklingarna var 15 veckor gamla och hon tyckte att de var tillräckligt stora att släppas ihop... tydligen inte, kalkonerna hade svalt dem hela.  :-\

För övrigt så vet jag inte så mycket om kalkoner...  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

småland är bäst

  • Gäst
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #6 skrivet: 16 nov-08 kl 19:51 »
BEHÖVER HJÄLP!! det va nån här som sa att kalkoner får diarre osv. om dom är tsm med hönor, jag har ett par kalkoner, och kalkontuppen, har börjat lägga gula diarre klickar, o ser lite hängig ut..vad ska/kan jag göra???? tacksam för svar så fort som möjligt

carpat

  • Inlägg: 14
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #7 skrivet: 20 okt-09 kl 17:36 »
Jag har varit med om det , vi delade en bur den ena sidan gick det 3 kalkonkycklingar på andra sidan höns de hade inte ens direktkontakt.

Fort gick det också vi särade på dem på en gång, 1 dog de andra klarade sig.

Daaniel

  • Gäst
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #8 skrivet: 20 okt-09 kl 17:43 »
Läste någonstans att hökar inte vågar sig nära hönsgården när kalkonerna är där.
Så det är ju smart om man har hökar nära (:

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #9 skrivet: 20 okt-09 kl 17:55 »
Jag har också mina kalkoner tillsammans med hönsen. De går alla fritt så de väljer själva vem de vill gå med. Vissa hönor väljer att gå med kalkonerna och ibland går de alla tillsammans i ett stort gäng. De går både ut och in samtidigt till hönshuset och sover tillsammans. Än så länge bara frid och fröjd.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #10 skrivet: 14 nov-09 kl 12:26 »
Hej!
Vilken hönsras blev som 15 veckors uppätna hela av kalkoner!??
verkar som en skröna
mvh

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #11 skrivet: 14 nov-09 kl 12:39 »
Blandras, dvärg. Ingen skröna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #12 skrivet: 14 nov-09 kl 21:05 »
mina kalkoner går med hönsen.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #13 skrivet: 18 nov-09 kl 11:08 »
Har haft en kalkontupp och höna tillsammans med hönsen. Det gick utmärkt dom samsades om mat och utrymme utan kiv. Det där med sjukdom har jag inte hört talas om men det är ju något att tänka på om man ska ha dom tillsammans.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #14 skrivet: 08 dec-09 kl 22:15 »
Jag hade också ofta mina kalkoner ihop med hönsen utan några som helst problem.

Hade t.o.m. några av mina avelskaninhonor i kalkonhuset ett helt år, också utan problem. Var faktiskt rätt hjärtknipande då kaninungar och kalkonkycklingar slog sig ihop i en enda flock som ömsom lade sig och sov i kaninredet och ömsom kröp in under kalkonhönan - vi kallade dem allihop för kalkiner
Kalkontuppen var underbart snäll och rörde ingen av vare sig två eller fyrbenta bebisar som sprang runt hans fötter så han knappt kunde gå
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

anne-lie50

  • Gäst
SV: INTE Kalkoner ihop med höns?
« Svar #15 skrivet: 17 dec-09 kl 22:52 »
precis så hade jag det oxå, o det var även några myskisar tillsammans med dem, gick hur bra som helst, min kalkontupp ( bronz) heter Tisdag o är en ängel mot alla, både stora o små


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser