Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  B12-brist?  (läst 6111 gånger)

AJP

  • Gäst
B12-brist?
« skrivet: 08 sep-07 kl 11:48 »
HeJ på er!

Har sedan ca ett och ett halft år gått över på en diet bestående av i huvudsak vegitarisk kost (som jag ser det?) samt fisk och skaldjur ett par dar i veckan.

Har under denna tid blivit trött och håglös och efter besök hos läkare fått konstaterat B12-brist. Käkar nu tabletter sedan två månader tillbaka något jag inte uppskattar.

Är det så här för alla som äter vegant?

..Eller är det jag som är bristfällig i mitt vegeteariska upplägg?

Tacksam för förslag och tankar i detta ämne?

Känns fel att knapra piller!

/Joakim  ???


tänk_positivt

  • Gäst
Re:B12-brist?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-07 kl 11:55 »
hej!
det finns speciella tillskottsvitaminer för vegetarianer, just för att undvika brister,kolla på apoteket!
kram

läs här om b12 brist och hur du kan äta b12 utan att käka piller. 8)

http://www.vegerian.se/005argument/005arg_art/005arg_512.htm
« Senast ändrad: 08 sep-07 kl 12:00 av tänk_positivt »

 

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:B12-brist?
« Svar #2 skrivet: 08 sep-07 kl 12:02 »
Homo Sapiens och föregångarna har genom årmiljonerna inte kunnat unna sig något utstuderat kostupplägg, utan fått ta det som fanns till hands.
Därför har kroppens metabolism anpassats till ett varierat födointag.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

AJP

  • Gäst
Re:B12-brist?
« Svar #3 skrivet: 09 sep-07 kl 15:22 »
Tack för länken :)

..Jo jag vet att människan är en utpräglad allätare, man tycker att vi då borde kunna klara oss på vilken diet som helst då?

Får väll börja dricka mjölk och käka ägg igen... Eller fortsätta knapra piller, frågar mig var ifrån B12 utvinns till pillren om det nu enbart finns i animalier?

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Re:B12-brist?
« Svar #4 skrivet: 09 sep-07 kl 19:14 »
Om det är så att du äter fisk och skaldjur ibland är det inte din kost som gett dig B12-brist. Det är inte helt ovanligt med en ämnesomsättningsrubbning som ger B12-brist. Min vän köttbonden fick B12-brist pga den och fick ta tillskott.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
Re:B12-brist?
« Svar #5 skrivet: 10 sep-07 kl 20:33 »
Jag har babylonsjukan!

eAnarchy

  • Inlägg: 35
    • -
SV: Re:B12-brist?
« Svar #6 skrivet: 22 feb-08 kl 22:35 »

Får väll börja dricka mjölk och käka ägg igen... Eller fortsätta knapra piller, frågar mig var ifrån B12 utvinns till pillren om det nu enbart finns i animalier?

jag tror jag läste någonstans att de utvinns från bakterier som de odlar  :)
"Mitt Val - Vegetarian" finns på apoteket och på de står det "Innehåller inga råvor med animaliskt ursprung". Jag käkar de, skulle också hellre slippa men men...
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

tolle

  • Inlägg: 114
  • live and let live
SV: B12-brist?
« Svar #7 skrivet: 23 feb-08 kl 19:00 »
Kroppen kan själv tillverka B12 om man har en bra bakteriesammansättning i tarmarna. Bland annat mjölksyrade grönsaker kan hjälpa till att skapa detta. Det är ju gott också :)
Hellre mångfald än enfald.

akribi

  • Gäst
SV: B12-brist?
« Svar #8 skrivet: 24 feb-08 kl 01:23 »
Det finns många myter om B12. Jag kan verkligen rekommendera boken "Vegansk näringslära på vetenskaplig grund" av Björn Pettersson om man är osäker på det här med B12.

Det är sant att vi går omkring som vandrande B12-producenter, för våra tarmbakterier bildar mycket B12. Problemet är att B12 bara kan tas upp i magsäcken (vad man vet idag) och därför måste man få i sig B12 med kosten. Det är en väldigt liten mängd som behövs varje dag, 1 mikrogram per dag är WHO:s rekommendation och denna har marginal. Å andra sidan lagras B12 i levern, och detta lager räcker 3-6 år efter att man slutat få i sig B12 med maten. Kroppen kan inte ta upp någon större mängd B12 åt gången därför måste man tillföra B12 ofta.
Många människor (även köttätare) får B12-brist nån gång i livet. Detta beror på att vissa mediciner kan hämma upptaget och att magslemhinnan kan vara skadad av t.ex. magsår, eller att hjälpfaktorn kroppen själv tillverkar försvinner, och utan den kan B12 inte tas upp av magen.

B12 i vitamintabletter tillverkas syntetiskt.
Det finns B12 i mjölksyrejästa grönsaker men bara i mycket små mängder, det räcker inte för att inte utveckla B12-brist. Däremot talar inte B12 i sig självt mot att människan skulle vara anpassad till vegankost eftersom att urfolksstammar levt veganskt utan att få B12-brist. Och detta beror på att all avföring innehåller stora mängder B12, så det räcker att få i sig lite avföring t.ex. genom att inte tvätta grönsaker innan man äter dom, om dom blivit gödslade med naturgödsel. Så B12-brist kan skyllas vårt renliga samhälle. Men det har ju många andra fördelar att vara renlig, man slipper sjukdomsframkallande bakterier.

Så det naturliga alternativet till att äta kosttillskott är att äta bajs helst enkelt. Jag föredrar kosttillskott. :)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: B12-brist?
« Svar #9 skrivet: 25 feb-08 kl 23:57 »
B12 den enda vitamin med kobolt i ,behöver en människa så lite så att det blir en tesked kobolt på hela mänskligheten.

Du skriver att du äter fisk och skaldjur mer än en gång i veckan, och då är det knappast via födan som bristen uppstår, Det behövs faktiskt inte mer än att man då och då äter animalisk mat eller i vissa fall svamp för att födointaget ska fylla b12-behovet.

Strikta veganer kan råka ut för brist av B12 och då vanligen flera år efter "vegandebuten"

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mirami

  • Inlägg: 450
SV: B12-brist?
« Svar #10 skrivet: 26 feb-08 kl 10:53 »
eller i vissa fall svamp för att födointaget ska fylla b12-behovet.


Är det b12 i svamp?
Isf i vilken svamp å hur mycket behöver jag äta för att
täcka dags behovet?

Hoppas att det är i kantareller.... :P

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: B12-brist?
« Svar #11 skrivet: 26 feb-08 kl 14:04 »
Bara att googla  svamp b12 eller mushroom b12
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

hildegard

  • Moderator
  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: B12-brist?
« Svar #12 skrivet: 01 apr-08 kl 20:22 »
Rökare kan få B12-brist fast de inte äter veganmat. Ävenså har människor med olika förgiftningssymptom B12brist, som kemikalieförgiftning, amalgam i tänderna eller giftrester från syntetiska läkemedel som samlats i kroppen. Då kan man inte ta upp vitaminer som man borde fast man äter vettigt.

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: B12-brist?
« Svar #13 skrivet: 03 apr-08 kl 10:36 »
elliha.blogspot.com

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Re:B12-brist?
« Svar #14 skrivet: 04 apr-08 kl 19:00 »
Vill bara säga att Homo Sapiens och föregångarna har under årmiljonerna bara haft ett liv som är lämpligt långt för att lära avkomman att ta hand om sin avkomman, om äns det.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

carin

  • Inlägg: 6
SV: B12-brist?
« Svar #15 skrivet: 26 apr-08 kl 20:30 »
Tips på hur man får i sig B12 om man inte vill äta piller:
Marmite- Yeast extract- mumsigt i olika rätter och på rostat bröd - 4g-60% av RDI
Diverse växtdrycker ex. havre- och soja-mjölk finns B12-berikade.

Det är dock viktigt att få upp B12-nivåerna med tabletter eller spruta om man har dokumenterad brist.

abbe

  • Inlägg: 43
  • frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
SV: B12-brist?
« Svar #16 skrivet: 29 apr-08 kl 22:37 »
Detta kan man läsa i den vegetariska kokboken skriven av  Inga-Britt Sundquist.

"Alla kolhydrater,t.ex. stärkelse-, rör-, druv- och fruktsocker, behöver b-vitaminer för sin omsättning i kroppen. Alla dessa kolhydrater finns i vegetabilier som naturligt innehåller B-vitamin. När man framställer olika typer av produkter t.ex. strösocker, försvinner alla näringsämnen t ex B-vitaminer under raffineringen. Detta gör att när kroppen sedan skall omsätta sockret tas B-vitaminer ur kroppens egna förråd. Hög sockerkonsumtion kan ge B-vitamin brist. "

Kanske det kan vara boven till din B-12 brist?
Abbe
vegetarian


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser