Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad gör jag för fel när jag svetsar?  (läst 17003 gånger)

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: vad gör jag för fel när jag svetsar?
« Svar #40 skrivet: 01 maj-15 kl 01:18 »
Har en liten pinnasvets som var min morfars. Den går på två faser såg jag, när jag bytte handske till en ny rund.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: vad gör jag för fel när jag svetsar?
« Svar #41 skrivet: 01 maj-15 kl 08:52 »
Har en liten pinnasvets som var min morfars. Den går på två faser såg jag, när jag bytte handske till en ny rund.

Eller, för att uttrycka saken på annat sätt, så går den på 400 V enfas. Det är det vanligaste på gamla svetstransformatorer utan likriktare, även om det finns en del udda lösningar med "V-koppling" som tar ström från alla tre faserna, dock mer från en av dem, och lämnar enfas växelström till elektroden.

andtol

  • Gäst
SV: vad gör jag för fel när jag svetsar?
« Svar #42 skrivet: 01 maj-15 kl 10:27 »
Nu ser det bättre ut!

Fast det började regna. :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: vad gör jag för fel när jag svetsar?
« Svar #43 skrivet: 01 maj-15 kl 10:43 »
Så där är det när man måste hållas utomhus med svetsningarna, blåser det inte så regnar det. Men skönt att du fått häng på det nu.

Jag har dåliga lokaler för svetsning här, men någon gång så... Det säkraste är att inte avdela en bit av ladan, utan att slå upp ett eget skjul. Ett partytält fungerar rätt bra till nöds.

Lycka till, svetsa är bra att kunna både till nytt och gammalt. Om du skaffar en pinnsvets så kan du köpa hårdmetallelektroder så du kan belägga plogspetsar, snökedjor mm med slittåligt stål. Finns nog föresten som tråd också, bara att jag inte använt det.

andtol

  • Gäst
SV: vad gör jag för fel när jag svetsar?
« Svar #44 skrivet: 01 maj-15 kl 17:05 »
Jag har varit sugen på att göra detta:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=123861.0;all

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: vad gör jag för fel när jag svetsar?
« Svar #45 skrivet: 01 maj-15 kl 19:22 »
Tack, hade i bakhuvudet att jag läst om din lada för ett tag sedan.

Jag är inte speciellt orolig av mig, men jag köpte en takhängande sprinklersläckare och hängde upp där jag kör med tigen (den skvätter inte, men det kan ju ramla något varmt om man klantar sig).

Här kommer det att bli en fristående lokal ca 5x18 meter, men det dröjer. Dels för att avståndet till verkstan blir bra, men också för att inte lägga alla ägg i samma korg (och inte svetsloppor i den stora dammiga ladan).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser