Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pinnsvets för nybörjare?  (läst 28674 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
pinnsvets för nybörjare?
« skrivet: 13 apr-14 kl 21:16 »
Jag har funderat på att lära mig svetsa ganska länge men aldrig till skott. Nu har jag hittat en granne som kan och som gärna visar lite grunder. Han har dock ingen egen svets. Därför kom vi överens om att jag skaffar en svets, han får låna den när han behöver och jag får titta på.

Nu undrar jag: Hur billig svets kan jag köpa utan att ångra mig? Eftersom det är mest grova saker utan krav på estetik jag ska hålla på med verkar det vara pinnsvets som gäller? Då verkar det billigaste vara en svetstransformator (typ 900 på jula, biltema, CO). En invertersvets kostar lite mer. Vad får jag för det högre priset? De verkar kosta 1500:- om man köper varuhusens egna märken eller drygt 2500:- om man köper Telwig eller ESAB. Är det värt extrapengarna?

Alltså: ska jag betala 900:- eller 3000:-? Smidigast om den går på enfas.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-14 kl 21:32 »
Små enfas svetstransformatorer har ofta irriterande låg tomgångsspänning. Det gör att det ofta är svårt att få elektroden att tända, den bränner lätt fast osv.  400 V-anslutna svetstransformatorer (man skulle kunna säga trefas men de är i själva verket anslutna mellan två faser) är oftast bättre på den punkten. De billigaste svetstransformatorerna har ofta bara två strömlägen att välja på.

Invertersvetsar brukar nästan alltid ha bra svetsegenskaper, men de billigaste är ofta "rappliga" och ömtåliga, de kan också vara snålt tilltagna så de lätt blir överhettade om man svetsar länge med hög ström (i svetsvärlden kallas det för att den har dålig intermittensfaktor). Under alla förhållanden bör man vara medveten om att det finns en massa elektronik i invertersvetsar, som förmodligen är sämre skyddad ju billigare svetsen är. Man ska vara försiktig med sådana svetsar - inte utsätta dem för slag och stötar, fukt, regn, damm, rondellsprut, svetsstänk mm.  Vet man med sig att svetsen kommer att bli misshandlad är det nog bättre att hålla sig till en svetstransformator där det bara finns "grovsmide" innanför kåpan.

Väljer man en svets som lämnar likström (invertersvetsar, svetslikriktare, gammaldags svetsomformare mm) så finns det mycket större utbud av olika elektroder att välja på än om man använder växelström. Med likström kan det också finnas möjlighet att (nödtorftigt) svetsa aluminium och andra speciella material, samt att koppla in en TIG-tillsats till svetsen.
Det finns specialelektroder för billiga svetstransformatorer med låg tomgångsspänning, men de har ofta andra nackdelar istället.

Enfassvetsar - vare sig det är inverter eller transformator - bör helst matas via ett 16 A enfasuttag. Visserligen får man säkra av vanliga vägguttag med 16 A nuförtiden men det leder ofta till varmgång och andra problem. Jag tycker det i så fall är bättre att sätta upp ett enfas CEE-uttag och koppla in till en egen säkring i gruppcentralen.

Någon enstaka gång kan det vara en fördel att svetsa med växelström, t ex om man ska svetsa i ett invändigt hörn med mycket järnföremål på alla sidor om elektroden, så att magnetfält påverkar ljusbågen för mycket vid likström.

Halte

  • Gäst
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #2 skrivet: 13 apr-14 kl 21:39 »
Lämnar vi kvalitetsaspekten därhän funkar den för 900 till det mesta man behöver svetsa på gården.. Hur pass hållbar den är vågar jag inte sia om.. Har Meec-verktyg som hållit bra i 6 år medans andra typer av verktyg pajat direkt. Hur svetsarna är vet jag inte.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-14 kl 21:52 »
Om man sammanfattar era inlägg låter det som att jag ska köpa en transformator för 900:- eller en inverter för 2900:-

Halte

  • Gäst
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #4 skrivet: 13 apr-14 kl 22:01 »
Stog valet mellan de två skulle jag satsat på den för 900.. Jag tycker 2900 är för mkt pengar för att lägga på sämre kvalite.. 900 spänn är ju inte så mkt ändå.

Jag har en enfassvets av "proffskvalite" och även den är lite svår att få att tända.. Men det är inget större problem. Har svetsat allt från trumslåttern till småarbeten med den

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #5 skrivet: 13 apr-14 kl 22:13 »
Det bästa med invertersvetsar är att de är så lätta att bära omkring på. Vanliga gamla transformatorsvetsar är tunga och klumpiga.

Den bästa svets jag använt var en liten bärbar ESAB caddy invertersvets, den var fenomenal. Men dyr, de verkar börja på 7000kr  :o

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #6 skrivet: 13 apr-14 kl 23:02 »
Som nybörjare skulle jag tveklöst råda dig att ta en invertersvets, de är otroligt lätta att svetsa med. Och du har som tidigare sagts både fler elektroder att välja på, dessutom att du kan få plus i godset om du vill få djupare bett. Skaffa dig en svetshjälm med automatglas också, det är väl placerade 6-700 kr.

Har ett flertal svetsar av alla de slag, både dyra och billiga märken, men den lilla fjäderlätta invertern från biltema har varit den som använts mest. Tror jag haft den i 10 år och är förvånad att den fungerar fortfarande eftersom den ställs på gruset och det händer ibland att det duggar när jag svetsar. Har t o m testat att svetsa med den driven av bilens omformare på 1000W. Fungerar med 1,6 pinne.

Halte

  • Gäst
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #7 skrivet: 14 apr-14 kl 07:50 »
Min är också en invertersvets och den är fantastisk.. Så att invertersvetsar är bättre är det nig ingen tvekan om. Det enda problemet som jag ser är att även billighetsmärkena kostar mkt pengar, kan vara surt att chansa..

Men om du rappar på lite kan du göra ett riktigt klipp på Biltema.. De har en invertersvets sänkt till halva priset just nu.. Från 2000 till 1000 kr.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MMA--och-TIG-svets/Svetsinverter-MMATIG-150DC-17127/

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #8 skrivet: 14 apr-14 kl 20:15 »
Biltemasvetsen är tyvärr slut i Umeå, annars hade jag nog slagit till.

Vad tror ni om ESAB eller Telwin?
http://www.jula.se/svetsinverter-force-165-150-a-210023
eller
http://www.jula.se/svetsinverter-force-165-150-a-210023

Är det ungefär samma nivå? Ska jag köpa en invertersvets lägger jag hellre några hundralappar extra på en som jag blir nöjd med och som håller än absolut billigast möjliga. Det misstaget har jag gjort lite för många gånger med andra verktyg...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #9 skrivet: 14 apr-14 kl 20:49 »
Biltemasvetsen är tyvärr slut i Umeå, annars hade jag nog slagit till.

Vad tror ni om ESAB eller Telwin?
http://www.jula.se/svetsinverter-force-165-150-a-210023
eller
http://www.jula.se/svetsinverter-force-165-150-a-210023

Är det ungefär samma nivå? Ska jag köpa en invertersvets lägger jag hellre några hundralappar extra på en som jag blir nöjd med och som håller än absolut billigast möjliga. Det misstaget har jag gjort lite för många gånger med andra verktyg...
Ja, det är ungefär exakt samma nivå på de där båda  ::)

Jag var faktiskt inne för att köpa en sån där biltemasvets på varuhuset i Uddevalla idag, men de hade inte heller någon. Eller så hade de den men utan rabatt, det fanns i alla fall ingen billig

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #10 skrivet: 14 apr-14 kl 20:54 »
Hmprf.
Ja, det är ungefär exakt samma nivå på de där båda  ::)

eller den här: http://www.jula.se/svetsinverter-buddy-arc-145-a-210038 menar jag förstås!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #11 skrivet: 14 apr-14 kl 20:58 »
Jag känner inte till Telwin så jag hade satsat på Esab när det skilde så lite i pris för det vet jag brukar vara bra grejer

andtol

  • Gäst
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #12 skrivet: 14 apr-14 kl 21:11 »
Enfassvetsar - vare sig det är inverter eller transformator - bör helst matas via ett 16 A enfasuttag. Visserligen får man säkra av vanliga vägguttag med 16 A nuförtiden men det leder ofta till varmgång och andra problem. Jag tycker det i så fall är bättre att sätta upp ett enfas CEE-uttag och koppla in till en egen säkring i gruppcentralen.

Jag har trefas 16A bort till ladan. Betyder det att jag har 16A även på de 220 V uttag som finns där? Det sitter inga extra säkringar i ladan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #13 skrivet: 14 apr-14 kl 21:13 »
Jag har trefas 16A bort till ladan. Betyder det att jag har 16A även på de 220 V uttag som finns där? Det sitter inga extra säkringar i ladan.
Det borde vara så ja. Men du bör nog kolla upp så att de verkligen använt 2,5mm kabel innan du använder alla 16 ampere.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #14 skrivet: 14 apr-14 kl 21:15 »
Jag har trefas 16A bort till ladan. Betyder det att jag har 16A även på de 220 V uttag som finns där? Det sitter inga extra säkringar i ladan.

Ja, det bör det innebära. Men innan du försöker ta ut 16 A ur något enfasuttag kan det vara bra att kolla dels att uttaget verkligen är godkänt för 16 A och dels att ledningarna till det är minst 2,5 mm².

I det här fallet kan man befara en "fulkoppling" som kanske skulle behöva en översyn - t ex att man förvissar sig om att nolla och skyddsjord går som två separata ledare i kabeln till ladan, att det är rimliga kabelareor överallt osv.

Rubensgården

  • Gäst
SV: pinnsvets för nybörjare?
« Svar #15 skrivet: 14 apr-14 kl 22:00 »
När jag svetsar med enfas drar jag ut trefaskabel och sätter dit 16A grenuttag i änden. Tycker mig märka av att svetsen går bättre utan en massa spänningsfall. Köpte en begagnad svets på hjul för 1500. Då har jag svets för alla behov. Problemet är att jag inte har traktor till att driva elverket om den ska maxas. :) /J


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser