Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till sköljmedel?  (läst 42091 gånger)

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
Alternativ till sköljmedel?
« skrivet: 06 feb-12 kl 13:12 »
Finns det något snällare att använda på kläderna så de inte blir så infernaliskt hårda om en inte använder sköljmedel? Jag gillar varken sköljmedel eller hårda kläder, finns det råd att få? Eller snällare varianter på sköljmedel?

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-12 kl 13:20 »
Ja det finns det absolut! :)
Svaret är ättika, har använt det själv nu ett tag och är väldigt nöjd.
Köper en liten flaska koncentrerad ättika, tror det är 24% den starkaste iaf.. blandar ut den med två delar vatten.
Alltså om ja tar tre dl ättika så tar jag sex dl vatten, blandar allt i en flaska och tillsätter några droppar eterisk olja för doftens skull men har även kört utan med bra resultat. Blir en frisk doft av ättikan.

Hoppas du blir nöjd!

Mvh Cees

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #2 skrivet: 06 feb-12 kl 13:23 »
Åh! Det skall jag prova! :D Tack för att frågan ställdes och besvarades!

Hur mycket behöver man till en maskin då?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #3 skrivet: 06 feb-12 kl 13:51 »
Åh! Det skall jag prova! :D Tack för att frågan ställdes och besvarades!

Hur mycket behöver man till en maskin då?

Jag brukar ta kanske 0.8dl ibland mer, men om det är rätt vet ja ej, bara att pröva lite olika o se vad man tycker:)

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 14:25 »
Men gör det verkligen tvätten mjukare? Har tvättat många gånger med ättika (katt med ont gör ättika till min bästa vän) men inte märkt någon skillnad i mjukhet.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #5 skrivet: 06 feb-12 kl 14:51 »
Men gör det verkligen tvätten mjukare? Har tvättat många gånger med ättika (katt med ont gör ättika till min bästa vän) men inte märkt någon skillnad i mjukhet.
Det blir en liten skillnad. Absolut inte så stor som med sköljmedel. Jag har en mindre toppmatad tvättmaskin. Jag tar ca en matsked, eller en skvätt, ättikssprit i sköljfacket. Ättikan är alltså 12% stark. Tar jag mer tycker jag att jag känner ättiksdoft på tvätten, men den blir inte mjukare med mer. Ibland har jag i några droppar eterisk lavendel också, men den doften känns mest under sköljning och när tvätten torkar.

Sist jag köpte en secondhand pyjamas till dottern stank den av sköljmedel. Jag tvättade den, och ALL tvätten luktade och var konstigt mjuk :-X. Det tog tre tvättar innan all konstig lukt var borta! Urk!
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #6 skrivet: 06 feb-12 kl 15:00 »
om du verkligen vill ha mjuka kläder finns det två metoder som funkar utmärkt; torktumlare eller hänga på torkvinda/klädsträck, då blir kläderna garanterat mjuka, hänger du utomhus luktar de dessutom gott  ;)
Västgötamor

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #7 skrivet: 06 feb-12 kl 15:02 »
Alba - Jamen visst är det obehagligt med sköljmedel? Isch. Men okej, lite ättika då. Ska testa och se om jag märker nån skillnad.

Västgötamor - Kanske har vi hårt vatten eller nåt men våra kläder blir absolut inte mjuka om de får torka på vinda, inte heller utomhus. Då kan en ju ställa t-shirtarna som ett tält på marken när en tar när dem från linan... Torktumlare vill vi inte ha pga energislukandet och för att vi har ett väldigt litet badrum och ingen tvättstuga, annars vet jag att det funkar bra :)

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #8 skrivet: 06 feb-12 kl 20:11 »
Vi har ganska hårt vatten tycker jag. Det blir kalkavlagringar på allt. Men vi gjorde just ett vattenprov, och hårdheten ligger på 5, vilket gränsar mellan mjukt och medelhårt vad jag förstår.

Bäst blir tvätten om den får hänga ute i ett sommarregn och sen torka. Men det är ju inte varje gång det blir så. När tygblöjorna torkat inne nu står de också rakt ut. Jag gnuggar dem före användning så blir de bättre.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #9 skrivet: 07 feb-12 kl 16:31 »
Och jag som tycker om när tvätten är lite 'hård', som lakan t ex, skulle aldrig komma på tanken att använda något som gjorde dem mjukare, då känns de ju inte rena, det är ju den där frasande fräscha rena känslan man vill ha, det är ju det som är så skönt med att lägga sig i en säng bäddad med nytvättade lakan.

Jag har aldrig använt sköljmedel till något överhuvudtaget, jag tycker inte kläderna känns så hårda, trots att de alltid lufttorkar, antingen inne (i kontoret....) eller ute på streck. Det man stryker blir ju lite mjukare kanske?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gammeltanten

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #10 skrivet: 07 feb-12 kl 20:19 »
hej, hej
jag brukar tillsätta några matskedar äppelcidervinäger i sköljvattnet :)

Vidar Falk

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #11 skrivet: 07 feb-12 kl 20:41 »
Jag tycker tvätten blir lite mjukare när man använder tvättnötter.

Ättika har jag aldrig provat. Ska göra det.

Äppelcidervinäger? Funkar det?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #12 skrivet: 07 feb-12 kl 20:44 »
Kemiskt sett är vinäger ättiksyra med annan smak. Så funkar ättiksyra så kommer även vinäger att funka, men doften blir lite annorlunda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #13 skrivet: 07 feb-12 kl 23:44 »
Tänk på att det här med behovet av sköljmedel och hur olika sådana fungerar beror mycket på hur hårt vattnet är. Så ni som föreslår olika knep som verkar fungera bra, skriv också i tråden vilket hårdhetstal vattnet har hos er!
Om vattnet är mjukt finns det ingen anledning att använda något sköljmedel alls.

Har man någon gång varit med och skrotat en gammal tvättmaskin och sett vilka äckliga spår av biologisk aktivitet som bor i sköljmedelsfacket, så slutar man för övrigt ganska omgående med att använda sköljmedel.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #14 skrivet: 08 feb-12 kl 01:27 »
Vad gör man med linnekläder som aldrig blir mjuka, utan är stenhårda hur mycket man än tvättat dom? Jag har mjukt vatten.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #15 skrivet: 08 feb-12 kl 06:46 »
hej, hej
jag brukar tillsätta några matskedar äppelcidervinäger i sköljvattnet :)

Det låter ju som ett bra alternativ. Funkar det i hårt vatten tro?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #16 skrivet: 08 feb-12 kl 08:29 »
Det låter ju som ett bra alternativ. Funkar det i hårt vatten tro?
Hårt vatten innebär ju kalkrikt vatten, som alltså är basiskt, har högt ph-värde. Om man då tillsätter en syra, t ex ättiksyra som finns i ättika eller vinäger, så sänker man ph-värdet, och får mjukare vatten. Alltså är det just när man har vatten med högt ph-värde som det kan funka att använda en syra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #17 skrivet: 08 feb-12 kl 14:12 »
Vad gör man med linnekläder som aldrig blir mjuka, utan är stenhårda hur mycket man än tvättat dom? Jag har mjukt vatten.

MvH
Christina G

Jag tycker de blir mjukare efter en rejäl dänkning och sen strykning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #18 skrivet: 08 feb-12 kl 17:02 »
Hårt vatten innebär ju kalkrikt vatten, som alltså är basiskt, har högt ph-värde. Om man då tillsätter en syra, t ex ättiksyra som finns i ättika eller vinäger, så sänker man ph-värdet, och får mjukare vatten. Alltså är det just när man har vatten med högt ph-värde som det kan funka att använda en syra.

Nja, kalkrikheten innebär i sig icke högt pH-värde, då är det nog mer fråga om vatten med högre karbonathalt. Kalcium- och magnesiumjoner i vatten bidrar till hårdhet, och motjoner kan ju vara sulfat- eller kloridjoner, och då får man inga förhöjda pH-värden. Sedan finns ett begrepp, karbonathårdhet, men vad det exakt är har jag glömt, och noterar att detta får jag läsa på om.

SolChans

  • Inlägg: 25
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #19 skrivet: 08 feb-12 kl 17:57 »
åh jag hoppas att någon kommer med tips på ett miljövänligt, gratis, outsinlig sköljmedel! Känns helt okej att våra kläder är stela, men tygblöjorna är som sandpapper! (rutvävda vikblöjor med några år på nacken) Vill inte gärna använda kemiskt skit mot bebisrumpa..

(vi har det allra mjukaste vattnet på skalan!)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #20 skrivet: 08 feb-12 kl 18:00 »
Stryk dem. Inga kemikalier, mycket jobb, lite el går åt, om ni inte använder gammeldags strykjärn som värms på spisen. Men mjukt blir det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

SolChans

  • Inlägg: 25
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #21 skrivet: 08 feb-12 kl 18:04 »
tjoho!! det ska jag prova!  :D

Cecilia N

  • Inlägg: 46
    • Ångermanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #22 skrivet: 08 feb-12 kl 22:37 »
Man kan dra dem över en kant också. Men kolla så det inte sliter på kanten ... (nybyggt hus med nymålade dörrposter blev helt plötsligt ett hus med rätt avskavd dörrpost ...)

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #23 skrivet: 10 feb-12 kl 20:45 »
Jag har läst något recept där man använde ättika och hårbalsam men kommer inte ihåg var.
elliha.blogspot.com

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #24 skrivet: 10 feb-12 kl 21:45 »
Läge för att experimentera litet då kanske?  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #25 skrivet: 10 feb-12 kl 22:04 »
Både hårbalsam och sköljmedel innehåller ämnen som motverkar statisk elektricitet. Ofta är det katjoniska tensider, ex.vis något som kallas kvartära ammoniumföreningar. Rent teoretiskt borde hårbalsam fungera. Men, dels förställer jag mig att priset på hårbalsam är betydligt högre per "verksam mängd", dels finns det andra tillsatser i balsam som kanske är fel i tvättsammanhang. 

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #26 skrivet: 10 feb-12 kl 23:06 »
Det används ju till hårtvätt enligt "Balsammetoden". Då tar man företrädesvis en med så få ingredienser som möjligt. Tex nån för 7-8 kr flaskan, såna finns flera av. Dom innehåller helst inte silikoner och mineraloljor etc, så det kanske borde gå att prova med. Tanken med just balsammetoden är att inget skall deponera sig på hårstrået. Då lär det nog inte göra detta på tyget heller.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #27 skrivet: 11 feb-12 kl 10:13 »
Möjligt att i stället för hårtvätt med balsammetoden använda "sköljmedelsmetoden" i stället? Någon testat?
Edit: Förresten, gör inte det än, jag vet inte vilka tensider som ingår i sköljmedlet, eller andra ingredienser. Får vid tillfälle läsa på.

(Vi använder varken sköljmedel eller balsam, och ämnar icke pröva)
« Senast ändrad: 11 feb-12 kl 10:22 av Edgar »

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #28 skrivet: 11 feb-12 kl 15:19 »
Kikade litet: På de flesta står det 5-15 % anjoniska tensider. Sedan så kan det finnas ingredienser som (på eng.): Hexyl cinnamal, benzalkoniumklorid, glutaral, sorbic acid, , propanol, siloxaner och mängder av -idiner, -inoner, färgämnen och parfymer. Någon förpackning hittade jag där det istället stod angivet mindre än 5% non-joniska tensider (eng.:alkylethoxylate) och istället 15-30 % katjoniska sådana (eng.: dehydrogenated tallow hydroxyethylmonium methosulphate).

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #29 skrivet: 11 feb-12 kl 17:04 »
Kikade litet: På de flesta står det 5-15 % anjoniska tensider. Sedan så kan det finnas ingredienser som (på eng.): Hexyl cinnamal, benzalkoniumklorid, glutaral, sorbic acid, , propanol, siloxaner och mängder av -idiner, -inoner, färgämnen och parfymer. Någon förpackning hittade jag där det istället stod angivet mindre än 5% non-joniska tensider (eng.:alkylethoxylate) och istället 15-30 % katjoniska sådana (eng.: dehydrogenated tallow hydroxyethylmonium methosulphate)

MvH
Christina G

Benzalkoniumklorid är en kvartär ammoniumförening, ävenledes dehydrogenated tallow hydroxyethylmonium methosulphate. Siloxanerna är en silikonvariant, som underlättar strykningen. Vilka anjonaktiva tensider som ingår och varför förstår jag inte. Var det både anjoniska tensider och bensalkoniumklorid i samma produkt?

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #30 skrivet: 11 feb-12 kl 17:54 »
Möjligt att i stället för hårtvätt med balsammetoden använda "sköljmedelsmetoden" i stället? Någon testat?

Ja för länge sedan - det blev väldigt "halt" och slinkigt.
Det där med sköljmedel om balsam var slut var ett vanligt förekommande tips i tonårstidningar
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #31 skrivet: 11 feb-12 kl 17:58 »
Säger du det?

Jag läste inte dessa tidningar, hörde nog inte till "målgruppen"

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #32 skrivet: 11 feb-12 kl 18:01 »
Jag läste inte dessa tidningar, hörde nog inte till "målgruppen"

 :)
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #33 skrivet: 11 feb-12 kl 20:11 »
Vilka anjonaktiva tensider som ingår och varför förstår jag inte. Var det både anjoniska tensider och bensalkoniumklorid i samma produkt?
Ja i en flaska billigmedel fanns båda. Tensiderna var inte närmare angivna i den produkten så jag kan inte säga mera om dem.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #34 skrivet: 12 feb-12 kl 10:05 »
Märkligt. Oftast är det så att om man har en anjonisk och en katjonisk tensid och blandar dem så bildar dessa en förening som är ytkemiskt inaktiv i fortsättningen. 

Jag ser då tre möjligheter:
* Man har hittat en kombination som fungerar.
* Man har skrivit fel i innehållsförteckningen.
* Man vet inte vad man håller på med.


Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #35 skrivet: 12 feb-12 kl 15:43 »
Märkligt. Oftast är det så att om man har en anjonisk och en katjonisk tensid och blandar dem så bildar dessa en förening som är ytkemiskt inaktiv i fortsättningen. 

Jag ser då tre möjligheter:
* Man har hittat en kombination som fungerar.
* Man har skrivit fel i innehållsförteckningen.
* Man vet inte vad man håller på med.
Endast de två sista möjlöigheterna är reella.

....

A:Jag har hört att sågar är farliga. Hur kan jag korta av virke utan såg?
B: Svar: Jag har hört att man kan ta en vinkelhake och göra hack i den långa smala delen, och böja piggarna åt sidan växelvis. Då slipper man använda såg.
A: Skitsmart. Stoppa sågsamhället!


Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #36 skrivet: 12 feb-12 kl 16:46 »
Vi har stenhårt vatten och jag har provat massa grejer, ättika inkluderat. Men jag tyckte det luktade äckligt om tvätten, och hjälpte inget vidare heller. Däremot så hjälpte det att byta till tvättnötter. Kläderna är mjuka och fina, och handdukar som är som brädbitar är ett minne blott! Dessutom luktar det gott om tvätten! Men vill man ha lite "mer" doft än nötterna erbjuder kan man ju ta lite eterisk olja och droppa på nötpåsen.  =D
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #37 skrivet: 12 feb-12 kl 17:28 »
Märkligt. Oftast är det så att om man har en anjonisk och en katjonisk tensid och blandar dem så bildar dessa en förening som är ytkemiskt inaktiv i fortsättningen. 

Jag ser då tre möjligheter:
* Man har hittat en kombination som fungerar.
* Man har skrivit fel i innehållsförteckningen.
* Man vet inte vad man håller på med.

Jag anar vad det är du tänker på. Det skulle dock gå för långt att reda ut det kemiska här, men i hårsammanhang är det ett inte helt okänt fenomen. Sådana kombinationer i hårprodukter (framför allt vårdande rengöringsprodukter) efterlämnar svårlösliga föreningar på hårstråna, vilket många skjuter skulden på silikonerna för. Men det är frågan om något helt annat. Jag tror därför att en variant av alternativ ett gäller här. Dessutom så behöver inte grejorna vara vattenlösliga heller, det räcker att de finns där i suspension för att sedan kunna göra sitt jobb i tvätten.

Jag tror att produktforskningen de senaste fem-tio åren i kombination med skickligt ihopkomna recept gör att det fungerar.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 12 feb-12 kl 17:30 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #38 skrivet: 13 feb-12 kl 17:32 »
Christina G, du tror fel.

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #39 skrivet: 24 feb-12 kl 08:44 »
Okej, jag testar tvättnötter+ättika/vinäger! Nu går det ju förhoppningsvis att hänga ute snart också. Och lakan får gärna vara lite frasiga men det är inte så roligt när en behöver smörjolja för att få på sig jeansen. Stryka allt känns rätt tidsödande ärligt talat.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #40 skrivet: 24 feb-12 kl 10:04 »
Att ersätta sköljmedlet med en torktumlare är inte speciellt mycket dyrare i driftkostnad. Sköljmedlet kostar cirka 1kr per tvätt. Torktumlaren jag har kostar 1,5kr/tvätt. Driftskostnaden av torktumlaren återgår ju till huset i form av värme. Så det är bara investeringen som blir extra men då får man en tvättmaskin som håller längre när man skippar sköljmedlet.

Izmiljotina

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #41 skrivet: 03 apr-12 kl 22:11 »
Jag har märkt att när jag använder grönsåpa som tvättmedel eller kompletterar med det så fungerar det ganska bra som mjukmedel. Kan ju också vara ett billigt knep att prova ifall det fungerar med ditt vatten!

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #42 skrivet: 04 apr-12 kl 08:25 »
Anledningen till att såpa verkar fungera som sköljmedel är helt enkelt att den är så svår att skölja bort fullständigt att det alltid finns kvar såpa i kläderna efter tvätt. Och numera är det ingen skillnad av betydelse mellan gul- och grönsåpa, det är exakt samma såpa i grunden men med olika färgämne och parfym.

Izmiljotina

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #43 skrivet: 05 apr-12 kl 19:23 »
Anledningen till att såpa verkar fungera som sköljmedel är helt enkelt att den är så svår att skölja bort fullständigt att det alltid finns kvar såpa i kläderna efter tvätt. Och numera är det ingen skillnad av betydelse mellan gul- och grönsåpa, det är exakt samma såpa i grunden men med olika färgämne och parfym.

Och vad är problemet med det? Har aldrig haft några problem av att ha kläder tvättade i grönsåpa (anledningen till att jag skriver det är främst för att den luktar bäst i mitt tycke).

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #44 skrivet: 05 apr-12 kl 20:22 »
Och vad är problemet med det? Har aldrig haft några problem av att ha kläder tvättade i grönsåpa (anledningen till att jag skriver det är främst för att den luktar bäst i mitt tycke).

Tvättar också bara med såpa. Har gjort det de sista åren.

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #45 skrivet: 05 apr-12 kl 20:26 »
Och numera är det ingen skillnad av betydelse mellan gul- och grönsåpa, det är exakt samma såpa i grunden men med olika färgämne och parfym.

När det gäller Grumme ja, sen finns det en massa andra tillverkare också.

fleexibusramus

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #46 skrivet: 09 apr-12 kl 13:00 »
Om man använder tvättnötter så behövs inte sköljmedel

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #47 skrivet: 09 apr-12 kl 13:09 »
När det gäller Grumme ja, sen finns det en massa andra tillverkare också.

Vilka tillverkare?

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #48 skrivet: 09 apr-12 kl 13:13 »
Om man använder tvättnötter så behövs inte sköljmedel


Åh, vad jag gillar de här diagrammen: http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidningen/radron_10_2011_tvattbollar.pdf

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #49 skrivet: 09 apr-12 kl 13:22 »
Vilka tillverkare?


Här är en som jag inte provat: http://www.granngarden.se/product/rapss-pa-ocean-1-5l

Och så finns det olika tillverkare av linoljesåpa. Gysinge är väl kändast men jag har sett någon till. Hälsingesåpa som liksom Grumme är tallsåpa. Snokar man lite på internätet så hittar man en del småtillverkare också.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #50 skrivet: 09 apr-12 kl 13:57 »
Ja det finns litet olika märken. Det fanns särskilt en förut som jag tyckte luktade jättegott. Hittar den tyvärr inte mera för den affären finns inte kvar här i stan.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #51 skrivet: 09 apr-12 kl 14:10 »
Här är en som jag inte provat: http://www.granngarden.se/product/rapss-pa-ocean-1-5l

Och så finns det olika tillverkare av linoljesåpa. Gysinge är väl kändast men jag har sett någon till. Hälsingesåpa som liksom Grumme är tallsåpa. Snokar man lite på internätet så hittar man en del småtillverkare också.

Deras grönsåpa är också gjord på tallolja som sen färgats grön. Bara undrar om det finns riktig grönsåpa som gjorts på hampa att få tag på.

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #52 skrivet: 09 apr-12 kl 14:15 »
Bara undrar om det finns riktig grönsåpa som gjorts på hampa att få tag på.

Ingen aning. Då hade jag velat prova det.

kbh

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #53 skrivet: 09 apr-12 kl 14:35 »
Var för ska man skita ner med sköljmedel för det räcker väll med att tvätta ?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #54 skrivet: 09 apr-12 kl 15:24 »
Har du någon aning om hur komiskt det ser ut med en kjol som klättrar upp längs benen för varje steg man tar? Eller hur det sprakar  ;D Och det blir ju mjukare också, tex frottevaror. Moderna material "kräver" moderna medel.

Fast jag gillar nog litet rivigare frottehanddukar.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #55 skrivet: 09 apr-12 kl 15:41 »
Sköljmedel har jag mest till jobbkläder - allt som minimerar strykbehovet är bra.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

kbh

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #56 skrivet: 09 apr-12 kl 15:47 »
Har du någon aning om hur komiskt det ser ut med en kjol som klättrar upp längs benen för varje steg man tar? Eller hur det sprakar  ;D Och det blir ju mjukare också, tex frottevaror. Moderna material "kräver" moderna medel.

Fast jag gillar nog litet rivigare frottehanddukar.

MvH
Christina G
ska erkännas att ja inte så nogräknad på den fronten:)
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 12:13 av Dbs »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #57 skrivet: 10 apr-12 kl 11:32 »
Eftersom jag nästan uteslutande använder bomull, så funkar det utmärkt att torktumla, då blir det mjukt utan sköljmedel. Men jag har fortfarande nån tröja och plädar av fleece, hjälper ättika för att slippa att det blir statiskt?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #58 skrivet: 10 apr-12 kl 11:34 »
Eftersom jag nästan uteslutande använder bomull, så funkar det utmärkt att torktumla, då blir det mjukt utan sköljmedel. Men jag har fortfarande nån tröja och plädar av fleece, hjälper ättika för att slippa att det blir statiskt?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #59 skrivet: 10 apr-12 kl 21:17 »
Det blev visst en dublett där  :)

Du skulle kunna prova det här: Tag en klick hårbalsam på händerna och fördela jämnt i handflatorna, behöver inte vara alldeles blött. Stryk sen över filten med händerna. Inte så det blir mycket nånstans, bara litet här och där och på båda sidorna förståss. Det kan räcka ett tag, men det håller inte i evigheter. Fungerar på klänningsfoder/nylonstrumpor också om man akut behöver styra "klibbet" mot benen.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 21:21 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #60 skrivet: 11 apr-12 kl 11:55 »
Har inte använt balsam på flera år... Inget annat tips, nån?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #61 skrivet: 11 apr-12 kl 15:38 »
Har inte använt balsam på flera år... Inget annat tips, nån?

Skippa fleece.  Det finns numera fleeceplagg av bomull och ull.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #62 skrivet: 11 apr-12 kl 20:51 »
Fleece hade i alla fall förr ett existensberättigande i och med att det tillverkades av returflaskor och andra plastkällor. Hur är det med tröjorna som tillverkas i den där fleece-bomullen?

Kammen och skellettborstarna på bilden är tillverkade av returplastpflaskor, i varje fall enligt reklamen.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #63 skrivet: 11 apr-12 kl 22:21 »
Ett annat alternativ är väl att bara använda fleeceplagg då luftfuktigheten är så hög (över 60 %) att ingenting ändå kan bli statiskt uppladdat. När det är torrare väder besväras man inte av naturmaterialens förmåga att dra åt sig fukt snabbt och torka långsamt, så då kan de komma till pass.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #64 skrivet: 12 apr-12 kl 13:10 »
Skippa fleece.  Det finns numera fleeceplagg av bomull och ull.
Jodå. Jag byter ut fleecen successivt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #65 skrivet: 12 apr-12 kl 15:38 »
Jag har övergått till ylleplagg av polyester. Tack för denna inspirerande tråd.

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #66 skrivet: 12 apr-12 kl 16:58 »
Jag har övergått till ylleplagg av polyester.

Hur menar du nu?

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #68 skrivet: 12 apr-12 kl 18:42 »
Han är ironisk, jag antar att han inte tror att det finns fleecetyger i naturmaterial.




Aha.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #69 skrivet: 13 apr-12 kl 11:30 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Polar_fleece
Jag har stöd för min uppfattning i omvärlden.  (:)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #70 skrivet: 13 apr-12 kl 11:34 »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #71 skrivet: 13 apr-12 kl 12:06 »
Han är ironisk, jag antar att han inte tror att det finns fleecetyger i naturmaterial.

Ullfleece: http://www.ohlssonstyger.se/TriggerShop/Artikel/Mode/Vardag/Ullfleece__-1_76_2531.aspx
               http://www.ekotextil.se/product.html/jacka-med-dragkjedja?category_id=53
Bomullsfleece: http://detalj.sonjas-textilatelje.se/index.php?main_page=index&cPath=89_91_102
                       http://www.naturstoff.de/shop/Stoffe/Baumwolle/%28Bio-%29Strickstoffe/B65-19/900156/i.html


Det är just Sonjas textilateljé jag har upptäckt. Deras bomullsfleece är dessutom ekologisk.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
Idd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser