Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips inför Praktik i Ladugård  (läst 1259 gånger)

idasyren1

  • Inlägg: 15
    • Dalarna
Tips inför Praktik i Ladugård
« skrivet: 28 jan-19 kl 13:10 »
Hej!
Jag går andra året på lantbruksgymnasium, och ska nu ut på min första praktik fyra veckor i vår.
Vi har lektion i ladugården en gång i veckan bland djuren i skolan, och jag har redan haft en vårbruk- och höstbrukspraktik på skolan, jag bor på landet men vi bedriver inget jordbruk just nu och är djurvan.

Då till mitt lilla bekymmer, nu när vi ska ut på vårbrukspraktik på gård i vår så önskar jag alla tips jag kan få då jag är väldigt nervös!
Det är en liten gård med 30 mjölkkor som går typ i ''lösdrift'' och tas in till en gammal ladugård 2 ggr om dagen i två grupper för att mjölkas med mjölkmaskiner man sätter på.
Kommer nog mest vara i ladugården dessa veckor men kan även behöva lite tips om traktorkörning och vårbruk ute på åkrarna då det är det jag mest är osäker på.

Tack på förhand.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Tips inför Praktik i Ladugård
« Svar #1 skrivet: 28 jan-19 kl 14:50 »
Syftet med praktiken är att du ska lära dig hur man arbetar på just den gården inte att du ska komma dit och visa hur duktig du redan är. Se alltså till att fråga om allt du är osäker på och sådant du känner dig säker på kan också vara bra att fråga om det är just så de vill ha jobbet gjort.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips inför Praktik i Ladugård
« Svar #2 skrivet: 28 jan-19 kl 16:40 »
Var ödmjuk.
Var nyfiken
Var läraktig
Ställ frågor
Var ödmjuk
Var ödmjuk
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser