Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SMÖRSKANDALEN!!!!!!  (läst 3642 gånger)

Glädjefrid

  • Inlägg: 27
SMÖRSKANDALEN!!!!!!
« skrivet: 19 jan-05 kl 23:10 »
Har Ni läst PO Tidholms artikel i DN om smör?
Artikeln är så bra så jag dör.

(ursäkta göteborgsrimmet)

Vem vill ha lokalproducerande mejerier.
JAG!
Tag kontakt.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:SMÖRSKANDALEN!!!!!!
« Svar #1 skrivet: 20 jan-05 kl 21:17 »
Läste inte hela, men jag håller med dig.

Dessutom: Bilden på smörpyramiden (eller vad det hette) var verkligen imponerande, undrar när man kommer att kunna köpa "formgivet" smör?  ::)

Ibland känns det som vi inte bara blir blåsta på smak och kvalitet utan även det estetiska.
« Senast ändrad: 20 jan-05 kl 21:21 av Attis »
/Attis

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:SMÖRSKANDALEN!!!!!!
« Svar #2 skrivet: 22 jan-05 kl 02:04 »
Blev nyfiken på artikeln och hittade den. Läste och upprördes. Svenskt smör har tillsats av amerikansk smörarom....vad är detta om inte sjukt.

Och det är alltså därför man "upplever" att smör alltid smakar på ett visst sätt för den där förbaskade aromtillsatsens skull.



http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=365718&previousRenderType=6

/ebba

lovisabet

  • Gäst
Re:SMÖRSKANDALEN!!!!!!
« Svar #3 skrivet: 13 mar-05 kl 21:12 »
 ???
Läste artikeln, och ringde sedan till "Arlas forum", där man förnekade detta.
Refererade till artikeln, och sa att de skulle kolla upp hur det förhöll sig.
Vem kan man tro på.
Lovisabet

 

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Re:SMÖRSKANDALEN!!!!!!
« Svar #4 skrivet: 14 apr-05 kl 23:44 »
Efter att den här skandalen blev känd mailade jag Arla och undrade om det de skrev på hemsidan stämde : ""Bregott Ekologisk kommer från naturens eget skafferi. Vi har kärnat det av KRAV-godkänd färsk grädde och rapsolja, och sedan adderat en nypa salt."" Inget om något arom från USA på hemsidan alltså.

Jag fick inget svar från Arla, men jag mailade även KRAV för att få reda på hur det var med det ekologiska smöret och här är svaret från dem :

Hej!

Angående artikeln i DN:
Våra efterforskningar visar att inget i den information som vi har från Arla, vare sig i produktansökan eller kontrollrapporter, tyder på något sådant vad gäller det KRAV-godkända smöret.

Vänliga hälsningar
Kåre Wahlberg
KRAV


Om man får tro Arla så är det ekologiska smöret "ok". Sen får ju var och en själv avgöra vilken trovärdighet Arla har...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser