Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akvaponisk odling  (läst 16672 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Akvaponisk odling
« Svar #20 skrivet: 26 dec-08 kl 11:40 »
Tilapia är väl en ny (mat)fiskart för oss här, och i butikerna finns det många nya fiskar. Så idag lär vi oss lättare.
För övrigt om jag skulle odla lite fisk skulle det bli till husbehov + till folk jag känner.

De stora projekt som är på gång är odlingar i fd svistall och kycklingstall, ej i kombination med växthusodling, utan man ska odlamaten  på fälten och möjligen ta vara på gödslen.

Den asiatiska odlingen med växtter, fisk, svin och fjäderfä i ett kombinat är en gammal metod, som nu expanderar mer. Man har farhågor för att just vattenbruk med andfåglar och svin blir en härd för mycket farliga mutationer av influensa, som kan ställa till mycket elände och tom överträffa Spanska sjukan i offer (40 milj).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Akvaponisk odling
« Svar #21 skrivet: 26 dec-08 kl 12:13 »
I ett program jag såg om Atlantis...
Vilket visade sig kunna vara det som idag är Västra sidan sydamerika så hadde så hadde urinvånarna odlingar med långa dammar längs med... 
Det såg ut att vara lika mycket odlingbädd som vatten... 

Då fick dom dels vatten under den torra tiden av året och kunde komma igång med odlingarna tidigare på året då vatten värms upp snabbare än jord... Och på så sätt blev av med frostproblemet tidigare....

För övrigt så tror jag nog att din tanke med fiskodling under odlingbäddarna är en god tanke....
Dock kan det bli ganska kostsamt då borden som odlingsbädden ska vila på måste vara en riktigt rejäl konstruktion...
 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvaponisk odling
« Svar #22 skrivet: 26 dec-08 kl 23:25 »
Fisk som kan födas upp utomhus i Sverige som kan leva på vegetabilier är till exempel gräskarp, Ctenopharyngodon idella. Vanlig karp, Cyprinus carpio är inga dåliga växtätare heller, men de äter inte de allra hårdaste växterna.
Det finns en del andra karpartade som vad jag förstått skulle klara svenskt klimat som har lite olika födoval.

Del två av filmen hittar man enkelt. Man kan fråga sig om man vill ha hit de arterna. Risken finns att de kommer "lösa", och tar över ekosystem. Sen kan man ifrågasätta vitsen med att skydda ekosystem som ändå verkar komma att förstöras, delvis av matproduktion.

Tropisk färsk fisk behöver inte vara omöjlig att producera till någorlunda rimligt pris, men det är klart att priset skulle kunna bli säsongsberoende, om man utnyttjar sommaren för sista uppväxten, vi har ju ett antal månader som till exempel tilapia kan växa bra i ouppvärmda växthus.

Akvaponisk odling medför en hel del fördelar, dessutom går det att automatisera en väldigt stor del av skötseln, så det kan bedrivas som deltidssysselsättning och om man tar tillvara på "överblivna" resurser som till exempel spillvärme eller outnyttjat uppvärmt utrymme och anpassar storleken på anläggningen efter det ska det inte vara alltför svårt att få lönsamhet i det. 

Mal hör väl till "återvändsgränderna" i det stora perspektivet eftersom de lär behöva en stor det animaliskt protein. Dessutom anses det väl inte lika gott vad jag förstått.
 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Akvaponisk odling
« Svar #23 skrivet: 27 dec-08 kl 01:09 »
Hej!

En av huvudsyftena med att bygga en testanläggning är att testa hur mycket energi som behövs för att odla tilapia och andra varmvattensarter i slutna aquaponiska system. Den anläggning som vi just nu ritar på kommer att vara uppvärmd av biobränslen och solfångare. Bland annat kommer vi att testa om det är bättre att köra batchvis och slakta fisken på senhösten och hålla växthuset avstängt under den kallaste delen av året för att spara energi.

Precis som jan  l. säger så kommer en aquaponisk fiskodling att producera 10-20 % fisk och resten grönsaker. Vilka produktionsvolymer, arter, fodertyper mm som ger bäst lönsamhet är några av det saker som vi avser att testa. Hela vitsen med anläggningen är att testa en rad olika odlingsscenarion, fisk-växt-foder kombinationer, mm så att blivande odlare ska kunna göra bättre och korrektare  förutsägelser av produktionsvolymer, intäkter kostnader mm. Riskminimering helt enkelt. Överraskningar, olyckor, prisförändringar mm kommer man alltid att råka ut för men vi hoppas genom vår blivande anläggning kunna ge blivande odlare en bättre start.

Vi hoppas även kunna vara en plats där man ska kunna hitta all information om utrustning, foder, yngel, utbildning, återförsäljare mm. Allt för att underlätta starten av nya odlingsföretag.

mvh/Björn Oliviusson


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Akvaponisk odling
« Svar #24 skrivet: 27 dec-08 kl 10:16 »
Odlingen som består av till största delen grönsaker, och till mindre del fisk, kan kanske bli lite mindre kostsamt energimässigt genom att just köra lägre på vintern och full fart sommartid i växthus.

Ett problem i sammanhanget borde vara att just sommartid  har vanligen grönsaker ett lägre pris, så odling på vintern skulle ge större intäkter.

I många fall skulle upp till 10 skördar per år kunna tas av grönsaker.

Fördelarna med att kombinera fisk och grönsaksodling i slutet system är där vattenresurser är en bristvara att man kan minska vattenförbrukningen mycket. Men annars är fiskens enda uppgift visa vi grönsakerna  att förse dem med näring.

För att kunna bli en rimlig näringskälla till grönsakerna i ekonomiskt hänseende, måste fisken i sig vara mycket räntabel, naturgödsel finns ju tillgänglig från många källor, där det närmast är ett kvittblivningsproblem.

Växthusodling för grönsaker är inte lätt att få räntabelt i vårt land, och i kombination med tropiska fiskar tror jag knappast lönsamheten kan öka nämnvärt.

Ideen med att ha ett slutet system ser ju tilltalande ut, men all matproduktion bör ju vara ekologisk och näringen flyta runt i ekosfären.

En fiskodling inomhus med (fisk)matodling sommartid på friland med ett rätt handhavande av gödseln är i lika hög grad ett ekologiskt system, och kräver inte lika höga investeringar.

Akvaponisk odling tror jag är mest attraktivt ur ekonomisk och säkert flera andra skäl, i varma torra områden, där vattenhushållning är av stor prioritet, och all energi kan tas från solen direkt för att upprätthålla systemet.

Som hushållssystem med inslag av hobby är det intressant, och på den skalan kan väl tekniken anses nästan utvecklad redan.  Redan att kunna förse det egna hushållet med fisk och grönsaker året runt verkar ju tilltalande, men där är ett stort steg till att få det till en "industri".

Stiger maten i framtiden väldigt, blir fler sätt att producera mat attraktivt, och med teknik kan öknar bli produktionsområden, det är ju till syvende och sist solstrålarna som är motorn i systemet.

Högre matpriser kommer oxå att göra självhushållningssystem attarktivare, men det är ändå ovisst om större akvaponiska anläggningar  med tropisk fisk är något som kan bli stort i vårt land.

Agrobussiness i Negevöknen kommer nog att konkurrera hårt mot våra ansträngningar, där den kan drivas i stor skala utan att  ingen annan energi än den slösande solen behövs.

« Senast ändrad: 27 dec-08 kl 10:22 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Akvaponisk odling
« Svar #25 skrivet: 27 dec-08 kl 19:36 »
Hej!

Ett kilo ekologiska tomater kostar mellan 40-70 kr/kg i de affärer som vi kollat. Samtliga affärer vi frågat sa att ekologiska tomater är en bristvara under hela året liksom många andra ekologiska grönsaker som också går att odla i aquaponiska system.

Det är sant att aquaponiska system lämpar sig ännu bättre i områden med varmare klimat och mer sol men det betyder inte att det inte skulle kunna vara lönsamt här i Sverige. Ett stort problem som i nuläget inte tas med när man bedömmer en odlings ekologiska fotavtryck är kostnaden och energiåtgången vid transporten. Vi anser att genom att skapa ett stort antal mindre anläggningar som förser den lokala marknaden med fisk och grönsaker minskas energiåtgången för transporter till konsumenterna. Vad som ger störst fördel återstår att se.

Om vi lyckas få lönsamhet på fisken återstår att se. Fileér av gös och abborre kostar ca 350 kr/kg. Det tar ca 17 månader att få upp en abborre till 500 gram, det tar ca 6 månader för en tilapia att nå samma vikt.

En av anledningarna till att man har aquaponiska system är att man har koll på alla parametrar, all näring, vatten och energiåtgång mm. De biobäddar och andra odlingssystem som används har en mycket god filtrerings och nitrifikationsfömåga vilket i sin tur ger en god vattenkvalitet. För att få god kvalitet och bra tillväxt är god vattenkvalitet mycket viktigt.

Aquaponiska odlingar ökar stort i t.ex.USA, japan, israel, mm. Att odlingsmetoden ökar talar för att den är lönsam där. I Sverige har vi minst lika goda förutsättningar att att nå lönsamhet och samtidigt vara hållbara på mycket lång sikt. Anläggningens syfte är att radera ut gissningar och antaganden genom att testa så många olika varianter som möjligt i praktiken. Vad som funkar eller inte vet vi först efter vi faktiskt testat det i praktiken./Björn Oliviusson

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Akvaponisk odling
« Svar #26 skrivet: 27 dec-08 kl 21:04 »
De priser i butik du nämner finns, det är högstapriser, som en liten del av befolkningen är beredd att betala.  Det brukar vid utökat utbud ganska snabbt bli  kraftiga prisfall.

Du överdriver kraftigt transportkostnaderna. Det är givetvis viktigt med en vettig balans av energiinput, men det är inte endast transportkostnader som är energislukare. Detta tutas ofta in i oss av protektonistiska  skäl.

Alla transporter är inte enbart oekologiska, och allt som importeras är inte sämre, det finns en del  skickligt marknadsförd "nationalism" i detta.

Ekologisk mat kommer att öka, och den främsta anledningen blir nog industrijordbrukets kollaps, samt faktiskt import från länder med traditionellt jordbruk.

Att odla citrusfrukter i Sverige är t.ex. inte energieffektivt mot att importera, och ett substitut finns inte som är bättre att odla här.

En oxe som föds upp i stall på kraftfodergivor är inte lika energieffektiv som importerat oxkött från nöt som går på gräs året om, men här finns det möjlighet att att ändra.

Akvaponisk teknik är (relativt)ny, och kan troligvis inte lätt skaffa riskkapital, utan det kan komma till stånd om subventioner och samhälliga interventioner finnes.

De som planerar storskalig odling av tropisk fisk i södra Sverige, räknar med att projektet ska utvecklas och i stort sätt klara sig självständigt med bra lönsamhet.

Detta kommer till stånd pga minskad lönsamhet för svin och kyckling och stigande priser på fisk, en del av anläggningarna är befintliga (samma byggnader), man räknar med två mille för en konvertering.

I kalkylerna görs en del misstag, som är vanliga, man beräknar samma höga pris för produkten, trots att utbudet kanske mångdubblas, och då är det inte  dyra resauranger som ska bli potentiella kunder, utan man ska få  Nisse i Tranås att byta från någon Stilla havsfisk till deras fisk.

Jag ser akvaponisk teknik som väldigt lämplig för husbehovsskala, det är där lättare att sluta ett ekologiskt kretslopp, både i verkligheten och som pedagogik.

Man tar tiden att sköta det som ett nöje, och  varan erhålles oskattad, bara så lite som en tio kilo fisk och 60 kg grönsaker kostar ju pengar i butiken.

Om det kan bli kommersiellt gångbart i Sverige, ja det vet man ju inte än, då det har med många omvärldsfaktorer att göra, bla det, priset på anläggning och drift och generella priset för livsmedel och energi, och även hur risker ska hanteras.

Annan fiskodling där man föder rovfisk med  annan fisk, har en väldigt dålig energibalans, samt är stora förorenare, dessutom även medicinintensiv, och ändå har det ganska gott rykte, och säljer bra.

Det finns ju större Akvaponiska anläggningar i drift, och företag som tillverkar standardkomponenter för anläggningar, så visst det är på väg.

Föreslår att du försöker övertyga naturbruksskolor att införa systemet, ett bra sätt att få ut det bredare, och kanske oxå lite lättare att få finansierat.

Som med mycket, såväl möjligheter som problem!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Akvaponisk odling
« Svar #27 skrivet: 29 dec-08 kl 16:51 »
Hej!

Ja, du har helt rätt i att alla system har både fördelar och nackdelar. Vilka som kommer att överväga är svårt att sia om eftersom man har så många olika startförutsättningar. Troligen kommer det att dyka upp ett antal olika kombinationer som aquaponisk + traditionellt ekologisk odling, husbehovsodling + annan verksamhet mm. Så fort vi har lyckats starta och börjar få in resultat kommer vi att försöka göra reklam för oss på så många sätt som möjligt. Naturbruksskolor är ett bra tips! Tack för det!

Ett intressant alternativ är att kunna utnyttja spillvärme från någon industri. Detta hoppas vi kunna testa i ett senare skede.

mvh/Björn Oliviusson

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Akvaponisk odling
« Svar #28 skrivet: 05 jan-09 kl 17:04 »
Hej, parkettodlaren!

Jag såg att du skickat mail till mig men jag lyckades tyvärr slänga dom. Skicka gärna nytt på oliviusson@hotmail.com eller slå en signal på 073-67 336 57. Simma lugnt!/Björn

nordiccreeper

  • Inlägg: 7
    • rosdahlsgarden
SV: Akvaponisk odling
« Svar #29 skrivet: 14 jan-09 kl 19:45 »
Hej!
Jag har en aquaponics anläggning jag själv byggt med ebb och flod princip.
Den förser en bädd av leca med syresatt ,filtrerat regnvatten 4 ggr/dygn och odlingen tar ljus från två odlingslampor
lågenergi, en blå och en röd-spektrum.
Hela min anläggning som kan husera sallad och tomat kostar inte mer i drift än vad strömmen kostade till den stationära datorn.
Jag har mätt all energiåtgång under en månad och kan lätt spara energi till en anläggning till.

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Akvaponisk odling
« Svar #30 skrivet: 16 jan-09 kl 10:20 »
Hej!

Kul! Har du några bilder på anläggningen? Skulle gärna vilja veta mer om dom lampor du använder, vilken sort det är och hur du tycker att dom funkar. Vad har du för fiskar i systemet?/Björno

nordiccreeper

  • Inlägg: 7
    • rosdahlsgarden
SV: Akvaponisk odling
« Svar #31 skrivet: 16 jan-09 kl 14:06 »
Hej!
Jag blandade ihop hydroponics med aquaponics eftersom jag inte hade läst alla tidigare inläggen.
Jag har ingen fisk i min tank men.
Efter er eminenta länk ska jag till slutet av månaden byggt en egen Barrelponics fast antagligen med lite annat material och jag funderar på koi eller trädgårdsguldfisk istället för tilapia vem har sagt man måste ha fisk man konsumerar?
Jag har en ballast med lågenergilampor som är en med blåspektrum och en med röd spektrum.
Det dyra i såna här anläggningar är pumpar och arbetet.
Jag ska se om jag kan ta bilder.

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Akvaponisk odling
« Svar #32 skrivet: 16 jan-09 kl 14:49 »
Hej!

Om du finns i stockholms närhet så kan du få några tilapior (oreochromis mossambicus) att testa med. Klarar alla temperaturer mellan 15-35 C. Äter det mesta./Björno

nordiccreeper

  • Inlägg: 7
    • rosdahlsgarden
SV: Akvaponisk odling
« Svar #33 skrivet: 17 jan-09 kl 17:07 »
Björno du har PM!

Brifus

  • Inlägg: 486
  • Capybara
    • http://www.capybarasweden.se
SV: Akvaponisk odling
« Svar #34 skrivet: 19 jan-09 kl 20:47 »
Mycket intressant läsning, själv hade jag tänkt mig ett rotzons filter till min anläggning. Till dom som INTE vet vem jag är, så har jag en tråd på fliken djur där övriga husdjur, min tråd heter Capybarer. Jag håller på att start Sveriges förstsa Capybara farm (Ranch) i Väröbacka, Varbergs kommun. Jag har byggt 2st dammar på vadera ca 100m2, för att rena detta vatten, skall jag bygga en rotzons filter damm, men blev nyfiken på detta akvaponisk odling. På min Capybara tråd så har vi diskuterat olika fiskar man kan ev ha ett rot zons filter, där bla catfish mal. Tanken är att få ett rent vatten som går tillbaka till dom stora dammarna, där Capybarorna går. Rot zons filtret är tänkt att ha lava kross i botten som vattnet trycks upp igenom och en massa kväve ätande växter. Har också funderat på att bygga en till damm, där vattnet går från rot zons filtret och det vattnet trycks ner och upp genom sand, kanske man kan kombinera detta med något av akvaponisk odlig? Tilapior fisk låter mycket intressant för mig med, man kanske kan ha dom i dom stora dammarna där Capybarorna går, dom gödslar NATURLIGT i vattnet.

Mvh
Janne
Capybara sökes. http://www.capybarasweden.se
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Akvaponisk odling
« Svar #35 skrivet: 20 jan-09 kl 09:54 »
Hej!

Man kan ha fisken och vattensvinen tillsammans (såg det i ett program från sydamerika för flera år sedan) men tilapiorna mår bäst i lite varmare vatten. Dom ska klara 10-35 grader men mår bäst mellan 20-30. Så ska du ha fisk i dammen bör du ordna så att du kan ta ur den mesta av fisken på hösten och förvara dom inomhus under vintern. Eftersom vattensvinen är växtätare kommer fisken troligen att äta upp en hel del av deras skit, vilket väl är utmärkt.

Om fisken går i en jorddamm så kommer dom att få en dyig smak men den ska tydligen försvinna om dom får gå i en tank med rent vatten några veckor innan dom äts. Jag brukar ha en del tilapior (oreochromis mossambicus) så hör av dej om det blir aktuellt så kan jag säkert avvara några.

/Björno
 

Brifus

  • Inlägg: 486
  • Capybara
    • http://www.capybarasweden.se
SV: Akvaponisk odling
« Svar #36 skrivet: 20 jan-09 kl 14:53 »
Hej Björno,

Vad kul, det låter mycket intressant, mina Capybara dammar är inga jord dammar, det är bara en massa grus och en murän botten iden ena och i den andra berg med lite lera, anars så är alla damm väggar gjorda av sand och lite grus, det har varit ett litet sandtag för privat upptagning och nu när vi grävde, så visade sig att det var sand och lite grus, den jord som var på överstalagret, kom i från alla löv som har trillat ner m.m. Att få runt 20 grader tror jag inte blir några problem nu, för jag har rensat bort mycket träd, så att solen kan värma upp vattnet och dammarna ligger i söder läge, så de har sol hela dagen.

Ja Tack Björno, jätte gärna vore kul att testa dessa fiskar i våra dammar, både i dom stora och dom små. Ja ett utrymme på vintern fixar jag, inga problem. Min email är info@brifus.se jag skickar ett pm till dig också.

Tack på för hand.

Mvh
Janne
Capybara sökes. http://www.capybarasweden.se
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvaponisk odling
« Svar #37 skrivet: 21 jan-09 kl 13:32 »
Tilapiorna kan få märkbar tillväxt några enstaka månader en bra sommar.

Björno, vad är det för stam på dina tilapior? Är den linjeavlad för tillväxt eller något annat kul?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

 

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Akvaponisk odling
« Svar #38 skrivet: 21 jan-09 kl 22:20 »
Hej!

Nej, tyvärr är dom tilapior som jag har inte renavlade. Tvärtom så har jag fått en del yngel från en av honorna som verkar vara inblandning av O.niloticus. Annan kroppsform, ränder, annan färg mm. Så de tilapior som jag har erbjudit är sådana som jag har selekterat på typiska drag för O.mossambicus. F-2:or från mina startfiskar. Jag håller nu på att försöka renodla linjen med O.niloticusdrag.

Du verkar vara kunnig i området, odlar du själv något kul? Om jag lyckas med mina intensioner att starta en anläggning i Norrtälje så kommer jag att ta hem fisk från England och ev. USA. Jag hoppas senare kunna erbjuda yngel (fingerlings) till intresserade odlare. Dessa yngel kommer att ha stamtavla./Björno

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Akvaponisk odling
« Svar #39 skrivet: 21 jan-09 kl 22:44 »
Hej Björn!
Har du fått någon kläm på att könssortera tilapiayngel ännu? Det är ju fullkomligt meningslöst att kosta på foder till honorna som växer så dåligt. Vi får nog inte hormonbehandla ynglen i Sverige. Som du vet så rekommenderar jag de amerikanska hybridynglen som enbart är hannar. Jag har provat att ha yngel i en liten barnpool i växthus på sommaren men jag tyckte att de växte för dåligt utan uppvärmning.
MVH
Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 4 användare
Galaxie, Anna 123, Sebastian Berggren, Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser