Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bastu torkning?  (läst 1069 gånger)

iberisk

  • Inlägg: 16
    • Östergötland
bastu torkning?
« skrivet: 30 jan-21 kl 14:55 »
Förra våren täljade jag många skedar och slev i färsk ek, al och ask. De har legat i sågspån i förrådet i källaren sedan dess, så att de torkar sakta och inte spricker. På detta sättet tar de mycket plats och jag behöver ha lite mer fri plats i förrådet.
Någon berättade för mig om "bastu torkning" och om att man kan göra det hemma med spisen och ugnen.

Finns det någon som har erfarenhet med detta?
Någon nära Mjölby som har infrastruktur för att torka i stor skala och skulle vilja hjälpa mig? Jag hade tänkt att mina slevar skulle kunna helt enkelt vara i en liten hörn medan stora plankor torkas

Sjaunja

  • Inlägg: 5549
    • -
SV: bastu torkning?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-21 kl 16:50 »
De behöver inte ligga i sågspån längre. De är med all säkerhet kruttorra efter snart ett år i sågspån.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: bastu torkning?
« Svar #2 skrivet: 17 feb-21 kl 14:10 »
Jag har torkat skaft till svarvstål i micron. Det är lite knepigt för det är lätt att bränna dem om man kör för länge, men det är en snabb och annars enkel metod.
När jag är färdig med skålar, skedar osv brukar jag annars bara låta dem vara, jag har aldrig haft problem med att de spruckit. Det är när materialet är tjockt, innan man karvar i det, som det kan hända.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 5 användare (1 dolda)
Be, Mattias, Radar, FrökenMyra

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser