Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Garvning??? Tips på mjukgörning!!!  (läst 2004 gånger)

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Garvning??? Tips på mjukgörning!!!
« skrivet: 25 nov-08 kl 23:54 »
Jag har fått ett rådjursskinn, skjutet häromdagen som jag ska garva nu.
Nu undrar jag om pälsen sitter kvar bättre på djur med vinterpäls än de skjutna på annan tid under året??? Är det bra om man klipper pälsen med stubb så att säga så inte avloppet proppar igen om håren lossar lätt???

 Ett hjortskinn ligger sedan förra senhösten i frysen. Är det för sent att garva det nu?
När blir det dåligt? När räknas pälsen som vinterpäls/ sommar päls?
Lossar sådan päls lätt om de är skjutna i okt/nov eller sitter den kvar?
Vilken garvningsmetod är bäst om man vill ha pälsen kvar på hjortskinnet?
Vilken metod är bäst om man vill ha bort pälsen?

Jag har garvat ett rådjursskinn tidigare i te och det blev naturligtvis brunt. Nu vill jag ha det mer naturellt.
Någon som uringarvat sådana skinn??? Hur länge ska de ligga i garvbadet i så fall? Vilka mängder bör det vara?
Måste man "alungarva" det före annan garvning?
Fettgarvning!
Jag vill gärna ha tips på hur man får in det i skinn, ett sätt som är skonsamt mot händerna!!!
Har du provat något sätt att mjukgöra skinn skonsamt för kroppen, så skriv snarast!!!

 Röka skinn! Hur länge och med vilket träslag i så fall? Blöta spån eller vad?
Kan man kallröka/varmröka skinn och hur gör man då? Kan man göra det i en vanlig ugn med sk rökpåse eller ha aluminiumfoliepaket med både blött och torrt spån av något slag, vilket i så fall? Temperatur man bör uppnå och temperatur man inte bör överskrida???
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser