Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage  (läst 4948 gånger)

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
Ensilage
« skrivet: 03 maj-18 kl 05:30 »
Skulle det fungera att göra ensilage med småbalar packade tätt tillsammans, med ett skydd av plast, både över och under?
Eller blir det för mycket luft kvar mellan balarna?
Någon som testat?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ensilage
« Svar #1 skrivet: 03 maj-18 kl 06:29 »
De kommer att bli dåligt. Man har gjort tester med att stoppa in små rundbalar i vägtrummor av plast som varit nedgrävda för jämnare temp. Vägtrumman och balen har då passat som hand i handske utan något glapp och man har tätat ändarna bra. Men vet inte vad som hände för allt blev tyst om försöken.

Små fyrkantbalar kan ju plastas, det finns plastare till dem

Jag gjorde ensilage genom att slå med knivbalk, lasta med hövagn med fullt antal knivar, lasta av på plast för ensilage, hälla på lite myrsyra och sedan packa hårt med traktorn. Det blev väldigt bra ensilage

thjo

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Ensilage
« Svar #2 skrivet: 14 jun-18 kl 06:35 »
Kan du förklara igen hur du gjorde...fattade inte riktigt ?

Tog du upp ensilaget med självlastarvagn och gjorde en ensilagekorv/stuka eller pressade du balar ?

En annan dum fråga....finns det självlastarvagnar med kniv ?


Hls
Thjo

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ensilage
« Svar #3 skrivet: 14 jun-18 kl 11:08 »
Det får inte finnas någon luft kvar då kommer det att mögla och bli odugligt. Men om du gör som föregående skrev slår gräs, det ska inte torka, lägger det i hög packar väl och täck med plast så lufttätt som möjligt. Så får du ensilage. (pressfoder)
kretslopp

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Ensilage
« Svar #4 skrivet: 10 maj-19 kl 18:23 »
Skulle jag kunna göra ett u i trä, bredd som en självlastarvagn och höjd ca 1.5 meter, lägga i en presenning och köra in självlastar vagnen och köra ut gräset i denna. Lägga en presenning ovanpå så det blir tätt och göra ensilage?
Skulle det fungera till 5 år, eller blir det för stor öppen yta när man börjar ta ensilage.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ensilage
« Svar #5 skrivet: 10 maj-19 kl 20:22 »
Skulle jag kunna göra ett u i trä, bredd som en självlastarvagn och höjd ca 1.5 meter, lägga i en presenning och köra in självlastar vagnen och köra ut gräset i denna. Lägga en presenning ovanpå så det blir tätt och göra ensilage?
Skulle det fungera till 5 år, eller blir det för stor öppen yta när man börjar ta ensilage.

En presenning är inte lufttät, och är inte "seg" som sträckfilmen till ensilage är. Det går hål på en presenning när man försöker pressa ut luften. Och pressa ut luften, t.ex. med traktor kraft är nödvändigt för att det ska bli ensilage.

Vill du prova att göra ensilage utan press och plastare, gör som @Karlsdotter beskriver:

"Jag gjorde ensilage genom att slå med knivbalk, lasta med hövagn med fullt antal knivar, lasta av på plast för ensilage, hälla på lite myrsyra och sedan packa hårt med traktorn. Det blev väldigt bra ensilage"

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ensilage
« Svar #6 skrivet: 10 maj-19 kl 20:56 »
Skulle jag kunna göra ett u i trä, bredd som en självlastarvagn och höjd ca 1.5 meter, lägga i en presenning och köra in självlastar vagnen och köra ut gräset i denna. Lägga en presenning ovanpå så det blir tätt och göra ensilage?
Skulle det fungera till 5 år, eller blir det för stor öppen yta när man börjar ta ensilage.

Om du gör ett U av trä så kommer du inte åt att packa ända ut utan de blir luft och mögel/feljäsning. Skippa det så du kan packa hela bredden och längden lätt.
Lägg en kraftig plast i botten, den ska vara för ensilage. Lägg den helt platt mot marken, städa först så det inte finns vassa stubb, kvist, sten eller annat som kan skada. Bäst är en sandbotten. Lägg upp gräset kanske ett par lass i taget, det måste bli en jämn korv. Packa hårt och kör på mer, akta så du inte kör sönder plasten. Är det svackor måste de fyllas med nytt gräs och packas. När korven är klar lägg en ny plast över allt och rulla ihop bottenplasten med topplasten i en rulle hårt och tätt runt om. Inga luftfickor ska synas. Fyll sand över plasterullen runt om för att den skarven ska bli helt tät.

Ensilage håller inte 5 år det är bra om det håller fram till betessläppningen året efter, man har tur om det håller över en sommar så man kan dra nytta av det under höst och vinter.

Kan du förklara igen hur du gjorde...fattade inte riktigt ?
Tog du upp ensilaget med självlastarvagn och gjorde en ensilagekorv/stuka eller pressade du balar ?
En annan dum fråga....finns det självlastarvagnar med kniv ?
HlsThjo

Tog upp det nyslagna gräset med självlastarvagnen och dumpade lasset på plasten.
Alla självlastarvagnar har plats för knivar. Oftast har man ingen i eller möjligen en i mitten. Men det brukar finnas fler platser att montera knivar i i pick-upen. Min vagn hade plats för 8 knivar och det var en gammal hagerdon

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Ensilage
« Svar #7 skrivet: 11 maj-19 kl 06:07 »
Ok, tack för hjälpen.
Du menar att jag inte kommer åt att packa efter väggarna om jag gör en fyrkant utan tak?
Om jag gör en liten limpa som du beskriver, hinner inte kanten som jag tar av bli dålig då, pga den lilla mängd som går åt till 5-6 får?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ensilage
« Svar #8 skrivet: 11 maj-19 kl 07:05 »
Du tar bara ut vad som går åt för dagen så du har ett jämnt uttag. Tar du ut för många dagar och lämnar limpan utan att röra den mellan uttagen kommer den att bli dålig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Ensilage
« Svar #9 skrivet: 11 maj-19 kl 10:56 »
Men till 5-6 får går det åt 5-6 ensilagebalar eller 1500-2000 kg hö. Varför inte bara torka gräset så slipper du problemet med möglande ensilage för att du tar ut alldeles för lite per dag? Jag har 20 får nu, och använder ensilage, men enda chansen att kunna fodra med hela balen när det är plusgrader är att riva ut den på loggolvet och låta det torka. Hö är bäst om man har lite djur. Dina djur går ju runt på vad som hårdpressat ryms i en stor balvagn.

Med så få djur som 5-6 får så kan man annars bli med på någon annans balöppning. Hämta en släpa i veckan hos någon som öppnar ofta.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Ensilage
« Svar #10 skrivet: 12 maj-19 kl 05:39 »
Ja, jag har tänkt att ha hö, men vet sedan förra gången vi hade djur, att det inte är så lätt alla somrar att få höet torrt.
Så därför funderade jag på ensilage.
Jag har gjort över med 11 rullar hö i vinter, till 7 får, rullarna väger ca 200 kg (tror jag) tycker ni det är för mycket?
Tycker 5-6 rullar ensilage låter väldigt lite?
Eller är det så mycket bättre?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Ensilage
« Svar #11 skrivet: 12 maj-19 kl 09:05 »
Det beror på foderkvalitet, vad för får du har, om de är dräktiga eller ej, om de är klippta och så vidare.

Jag som har gute/guteblandning och inte tog några lamm i år, har dem så de går ut och in i ett rätt bra oisolerat uthus, och endast klipper dem på våren, gjorde av med 11 ensilagebalar den här vintern (som var ovanligt mild här). Det var inget toppfoder, faktiskt en del som jag normalt inte skulle ha valt till får. Fåren är dock friska och vid gott hull. Jag tror att en bal hö och en bal ensilage är likvärdiga i energiinnehåll, bara att ensilaget väger så mycket mer pga vattnet.

Kommer inte riktigt ihåg, men för några år sedan mätte jag hur mycket de åt av bra hö, och har för mig att det stannade på 1,2 kg per tacka och dag. Men gutarna är inte några matvrak.

Utan att veta tycker jag det låter som att du har mycket foderspill. När jag fodrat i hagen (ställt in en bal med traktorn) så har det gått åt mycket mer.


Jag tycker det bästa systemet om man tar hö själv och förbrukar det hemma är att ta löshö och eftertorka det på skullen med höfläkt, då skall det mycket till för att inte få in höet mellan skurarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 6 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Trolle_85, xaelanar, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser