Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker fröfirma med större bredd  (läst 2223 gånger)

trifolium

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Söker fröfirma med större bredd
« skrivet: 07 nov-23 kl 06:52 »
Har någon tips om en fröfirma med rikt utbud och livskraftiga frön? Har en liten plätt att odla på (100 kvadratmeter), och tänker främst på läkeörter, men även annat förstås. Letar exempelvis efter daggkåpa men finner endast en uppblåst variant av jättedaggkåpa hos Impecta och Nelson garden (som verkar ha monopol på fröer). Den kanske ser maffig ut, men hellre en mindre växt med kraft i sig som går att bereda till te (vilket jag tvivlar på att jättedaggkåpan lämpar sig för).

Tacksam för svar.










 




Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Söker fröfirma med större bredd
« Svar #1 skrivet: 08 nov-23 kl 06:43 »
Jag kan ha fel, men tror det är få fröfirmor som säljer de allra vanligaste växterna som betraktas som "ogräs", antagligen för att det inte är så stor efterfrågan på dem? Annars har väl t.ex. Runåbergs och Fröbanken bra utbud?
Ingen människa är illegal

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Söker fröfirma med större bredd
« Svar #2 skrivet: 08 nov-23 kl 08:16 »
Daggkåpa säls annars mest som plantor och inte som frö.
Hittar du fina plantor av daggkåpa hemma där du bor kan du gräva upp och flytta dem till den plats du vill ha dem.
Eller försöka ta eget frö från plantorna.

Den fröfirman jag hittat som har bäst utbud är deaflora, de har tom ris i sitt utbud och under en viss tid av året säljer de även plantor av div ovanligare växter. De finns i tyskland
https://deaflora.de/Shop/

skogaliten

  • Inlägg: 1292
    • -
SV: Söker fröfirma med större bredd
« Svar #3 skrivet: 11 nov-23 kl 21:25 »
Såvitt jag vet är inte någon av de inhemska daggkåpearterna fridlysta.

Det brukar finnas daggkåpor av olika sorter i ängsmar och i naturbetesmarker.

Så prata med en markägare i närheten, och be att få gräva upp några plantor som @esten säger. Trivs dom kommer de att bli flera med tiden.

Enkelt och billigt.

Vanja trä

  • Inlägg: 8
SV: Söker fröfirma med större bredd
« Svar #4 skrivet: 12 nov-23 kl 21:06 »
Men jag tror inte någon odlar Daggkåpa, den finns ju lite överallt i naturen... Bättre odla något som inte växer vilt :)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Söker fröfirma med större bredd
« Svar #5 skrivet: 12 nov-23 kl 21:32 »

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Söker fröfirma med större bredd
« Svar #6 skrivet: 12 nov-23 kl 23:07 »
Men jag tror inte någon odlar Daggkåpa, den finns ju lite överallt i naturen... Bättre odla något som inte växer vilt :)
om man söker just daggkåpa så är det en vanlig perenn i de flesta plantskolesortiment. vill man ha frö så tror jag tyska firman jelitto med stort sortiment har den. företaget säljer både till konsument och odlare,finns alltså ofta olika storlek på förpackningarna.   www.jelitto.com.   katalog på tyska,engelska o franska.
det är ju några år sedan jag la av mina perennaodlingar men jag köpte mycket från England bl.a Suttons seed. Thompson & Morgan hade också stort sortiment. tror inte de är representerade längre i Sverige och oklart om de säljer till EU-land pga brexit. Men oavsett bör du hitta deras sortiment på nätet. I sverige köpte jag mycket ur grönsakssortiment från Runåbergs fröer. Huruvida de finns kvar vet jag ej. Har inte köpt fröer på minst 10 år.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 5 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng, Tur-Johan, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser