Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salvia  (läst 6036 gånger)

Skogstorpskan

  • Gäst
Salvia
« skrivet: 08 dec-04 kl 14:20 »
Jag har upprepade gånger misslyckats med min salviaodling. Dvs den överlever inte vintern. Har för mig att den är flerårig, men det kanske är fel? Eller hur gör man? Jag bor i V:a Götaland.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Salvia
« Svar #1 skrivet: 08 dec-04 kl 18:21 »
Salvian kan vara jättesvår att få att övervintra. Vad är det för sort du har? Den enda jag har lyckats övervintra utomhus är White Sage, det är en amerikansk salvia som indianerna använder som rökelse och till välsignelse.

Det allra säkraste är att du tar frö från dina planter och använder dem nästa år  :)

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Salvia
« Svar #2 skrivet: 08 dec-04 kl 23:13 »
Jag har provat med Salvia Officinalis. Men eftersom jag hittills misslyckats så struntade jag i detta i år. Har däremot haft önskemål om att prova Vit Salvia, som du själv har. Vet du var man kan få tag i frön? Runåbergs har inte den på sin websida iallafall.


Monica

  • Inlägg: 535
Re:Salvia
« Svar #3 skrivet: 09 dec-04 kl 20:50 »
Hmmm....nä det är värre med det. Ska finnas en firma i Danmark som har det, ska se om jag kan hitta deras webadress igen. Men de skickar inget utan du får hämta där.

Den salvian jag har fick jag frö av indianerna. Men den är jättesvår och ganska dålig grobarhet på fröna. Men sen å andra sidan, så ska den ju egentligen inte växa här :)

Får jag lite frö över till hösten, så kan du få av mej :)

Sanna

  • Gäst
Re:Salvia
« Svar #4 skrivet: 09 dec-04 kl 22:30 »
Vilka växtzoner är det där ni bor, Skogstorpskan och Monica? Jag bor i Sthlm, zon II-III och min salvia (officinalis) har överlevt alla vintrar. Fast den står ganska skyddat förstås...

Blir det ytterligare ett litet frö till övers av white sage så finns det en till ivrig spekulant här, Monica!  :D

Camilla

  • Gäst
Re:Salvia
« Svar #5 skrivet: 10 dec-04 kl 00:00 »
Då kanske jag ska vara riktigt glad över min lilla vintergröna salviabuske då! :)

Om det kan vara till någon hjälp, så kan jag berätta hur min salvia (vanlig salvia officinalis) har det.

Rabatten där salvian m.m står ligger längs med husgrunden i sydvästläge - torrt och ganska soligt alltså.
Jag har grävt ca tre spadtag djupt, det var bara hårt packad jord efter en tidigare altan här innan. Sedan har jag fyllt på med en blandning av grus, kompost och jord, "kryddat" med lite kalk.

Hela rabatten har jag sedan, efterhand, täckt med sten (sådana som kommer upp när jag gräver lite här och där i trädgården, max knytnävsstora) för att skydda mot hönsen som annars gillar att ta sig ett sandbad i den torra jorden så timjanplantor och annat far all världens väg. Stenen bidrar förhoppningsvis även till att lagra lite värme och hålla kvar lite fukt. Det ser dessutom ganska snyggt ut tycker jag.

På hösten/vintern gör jag ingenting... låter bara bli att klippa ner växterna och struntar i att räfsa upp boklöven som hamnar i rabatterna. Någon vårvinter när det varit kallt och barfrost länge har jag lagt över några grankvistar.

Salviaplantan har jag delat från en av min mammas stora plantor. Det kanske gör den lite "tuffare" än om den är frösådd, inte vet jag?
« Senast ändrad: 10 dec-04 kl 00:28 av Camilla »

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Salvia
« Svar #6 skrivet: 10 dec-04 kl 13:08 »
Citera
Får jag lite frö över till hösten, så kan du få av mej  :)
 Jag bugar och tackar för erbjudandet! Till Danmark lär jag inte åka...

Citera
Vilka växtzoner är det där ni bor
Jag bor i V:a Götaland (kommer aldrig ihåg vilken zon) men bor ganska skyddat, så det motsvarar kanske en zon högre (eller lägre ???) våra plommon är alltid övermogna när alla andras börjat mogna)

Tack, Camilla för din beskrivning. Min salvia har alltid fått stå i halvskugga. Efter din beskrivning vet jag precis var den skall få stå hädanefter!  :D



Monica

  • Inlägg: 535
Re:Salvia
« Svar #7 skrivet: 10 dec-04 kl 19:38 »
Ok  :)...jag har noterat ert intresse, men hojta gärna till i höst, så jag inte glömmer bort det  :D

Camilla, tack för tipset. Jag ska prova att odla lite salvia off till våren, ska köpa en färdig planta tror jag. White sage vet jag inte tål vintrarna, så det är som det är  :)

Jag funderar på att ta en tur till Danmark i vinter...ska leta upp webbadressen, så ni kan se om det är ngt ni vill ha....

Jag bor i zon I och är lycklig nog att ha sandjord och svartmylla  :)

Sanna

  • Gäst
Re:Salvia
« Svar #8 skrivet: 11 dec-04 kl 11:56 »
Det där med stenen var smart, Camilla! Har också en jord med massa sten, brukar täcka med gräsklipp, men det tillför ju så mycket kväve så det är inte lämpligt alla gånger, speciellt inte för rosmarin om jag har förstått saken rätt. Den vill ha det lite magert. Täcka med småsten borde bevara värmen i jorden! Och hindra ogräs! Och se snyggt ut!  :)

Sanna

frost lily

  • Gäst
Re:Salvia
« Svar #9 skrivet: 04 jun-05 kl 20:44 »
Har just denna dag köpt en halstor blåblommande salvia, vet ej namnet. Ni får gärna ge tips på användning och plantering.
Kjam  :D

Tjotten

  • Gäst
Re:Salvia
« Svar #10 skrivet: 06 jun-05 kl 16:36 »
Jag har inte haft något problem med min salvia under de två vintrar den har övervintrat här, viste inte att den var så känslig. jag bor visserligen i zon 1 men här är fruktansvärt blåsigt, kallt och oskyddat på vintern. Jag bör kanske ta lite mer extra hand om den i vinter för den vill jag inte bli av med.

Jag hade lamm i julhelgen med salvia från den egna täppan, färskt alltså, det är kanske inget jag kan räkna med som tradition.

Elsa Westman

  • Gäst
Re:Salvia
« Svar #11 skrivet: 10 jan-06 kl 22:08 »
Hej alla salviaälskare!
Salvia kan övervintra ända upp till zon 5, där jag bor. Ser dock lite tanig ut till en början, men kommer igång senare. Men det är inte alla vintrar den övervintrar. Blommar i blått år 2.(salvia off.)
Plantera den gärna i lite skyddat läge, typ i lä vid rabarbern så lägger sig rabarberbladen som skydd över den. Funkar även som skydd åt Lavendeln. Salvia passar bra till all lite fetare mat, korv fläsk osv. Salve betyder läka på latin. Därav salvekvick.(plåster) Har du halsbränna ta ett blad salvia och tugga på. Sträv och kärvt i munnen, men fungerar.
Hälsningar från Dalarna Elsa Westman.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser