Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)  (läst 44952 gånger)

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #80 skrivet: 21 jul-14 kl 04:45 »
Låter som en campingplats, med betoning på långliggare. Fast "husvagn" låter förstås inte lika hippt som "tiny house". :-)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #81 skrivet: 31 mar-15 kl 12:29 »
En tanke som slår mej är att ett lämpligt underrede borde vara en skogsvagn för fyrhjulig motorcykel.
kretslopp

IvoLinnea

  • Inlägg: 15
    • Skåne
    • Mathilde Agborg
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #82 skrivet: 30 maj-15 kl 00:24 »
Hej Nikenik, det är ju du som hade den här tråden... Jag läste den för längesedan då jag började fundera på Tinyhouse, det var väl i samband med att du skrev den tror jag. Men jag hade glömt nu i "PMen" att det var du. Så det gick bra med ditt hus? Vad bor du på för ställe nu?

Det hade varit roligt att dra lite liv i den här tråden igen. Därför jag skrev här nu. Det är så trevligt att läsa allt engagemang för tinyhouselivet här i inläggen :)

Jag kan börja, med att göra ett försök att lyfta fram tråden igen. Och se om det finns intresse att diskutera tinyhousebygge med fler här. Det hade varit roligt!

Jag har som sagt hittat ett släp, eller två, som jag väger mellan. Det enda är till för manskapsbod och är 6,5*2m det är i fint skick, har bara en axel, två hjul. Det andra är ett gammalt båtsläp som använts för 3ton, så det är rejält, på 4,2 *2 m men med två axlar och ett hjul i varje hörn, fyra hjul. Rostigt men kostar hälften av det första. Vet inte vilket som bli bäst!?? På båtsläpet står hjulen högt över själva chassit, på manskapsbodssläpet är chassit precis ovanför däcken så där är det nog enklare att bygga...

Jag har hittat, eller blivit hittad av ett toppenpar (inte träffat dem ännu men de verkar jättegulliga) permakulturfok (vilket känns trevligt då jag själv är inne i det) som har en stor tomt de själva håller på att renovera ett beoende på och där jag kan få bygga och hyra en plats på för boende. Så först nu känner jag att jag äntligen kan sätta mig in i planerna ordentligt. Idag köpte jag faktiskt ett par fönster! Och researchar för fullt på allt vad släpvagnar, material och byggande heter. Då jag inte kan ett enda dugg så är det mycket att lära.

Hoppas det finns fler här som skulle tycka det vore roligt att prata tinyhousebygge! Kram
P.S för den som har Facebook så har jag gjort en sida där man kan snacka också... https://www.facebook.com/groups/403226026519660/?fref=ts

UB

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #83 skrivet: 02 jun-15 kl 19:34 »
Finns en facebookgrupp med periodvis hög aktivitet. Gå med i den istället för att dra igång en till! https://www.facebook.com/groups/5959162478/?fref=ts

UB

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #84 skrivet: 02 jun-15 kl 19:38 »
Jag har också letat vagnar. Hittade en väldigt bra båtvagn med hjul i hörnen och då kan man ju bygga nästan lite hur som helst. Med två hjul blir det viktigare att fördela vikten jämnt.

Fint med båtvagnen att huset kom nära marken. Men den var 2,8 bred vilket visade sig vara komplicerat att få igenom stan. Så jag skippade den. Nu har jag ett gammalt underede till manskapsbod på g. Visserligen fel sida stan det också men mer normal bredd (2m) och drag för bil på så lite lättare att köra hem.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #85 skrivet: 02 jun-15 kl 19:47 »
Finns en facebookgrupp med periodvis hög aktivitet. Gå med i den istället för att dra igång en till! https://www.facebook.com/groups/5959162478/?fref=ts

Ja, den gruppen lär ju alla hitta till eller snubbla in på när man googlar...  ???
För vem söker på "Tiny House" på facebook när man dagligen söker på det långa sällan använda ordet "manskapsvagnsbyggarna"?

Wiggedi

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #86 skrivet: 06 jul-18 kl 23:23 »
Hej! Såg tråden och reggade mig här.
Sitter i samma sitts, har pluggat tiny house on wheels senaste halvåret och har nu börjat planera mitt eget. Men behöver likaså en trailer, men tänker inte använda en husvagns grund då mitt bygge kommer bli för tungt för ett sådant. Så letar nu efter någon som kan bygga en exakt kopia av detta till mig, med enda skillnaden att jag ska ha ett annat drag:

http://www.tinyhousebasics.com/tinyhousetrailers/30ft-and-above-trailers/


Jag tänker alltså bygga ett hus som är 9.5m x 2.60 m. Det blir då en total yta på 24,7 kvm. Anledningen till detta är att då kan man regga huset som en atterfallsvilla (om man bygger max 4 m högt) och slipper därmed diverse bygglovs krav.
Min primära plan är även att utrusta huset med Tesla PowerWall och Tesla Solar Roof, men väntar på mer specs från test husen innan jag bestämmer mig.
Jag är alltså villig att spendera en del på detta hus, då jag har tänkt att bo i det på heltid. Jag kommer kunna bygga huset på en liten yta bredvid ett snickeri, utan tidspress. Så allt får ta den tid det tar, det måste bli perfekt.
Jag kör grävmaskin till vardags och kan därmed ställa vagnen på byggets uppställningsplats och bo gratis, med el och vatten.
MEN, ska som sagt se till att huset är fullt off grid dugligt året om, för när jag sparat tillräckligt med pengar ska jag ut på äventyr.

Till saken hör även att min far är snickare sen hela livet, och ska hjälpa mig med bygget, men vi behöver som sagt en trailer innan nått annat kan hända. Finns det någon där ute som kan hjälpa mig?
Och sorry om ja hijackar tråden ^^
Tack på förhand
« Senast ändrad: 06 jul-18 kl 23:51 av Wiggedi »

Wiggedi

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #87 skrivet: 06 jul-18 kl 23:34 »
Anledningen till att jag vill ha just en sådan trailer kan tilläggas, är att den är väldigt lågt byggd. Det kanske säger sig självt, men får man bara bygga 4 m på höjden så räknas varje mm, och med denna trailer kan jag få bra med takhöjd i loften. :)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #88 skrivet: 07 jul-18 kl 00:25 »
Men det blir en 30-vagn då? Du har inte tillgång tilltill. lastväxlar-bil? Tänkte mest om du skulle ut på äventyr längre sträckor....

Annars skulle jag föreslå att du ritar upp en grov skiss och hör med den lokala smeden eller o du har någon kompis som är duktig på att svetsa. Räkna på vikten så du vet hur kraftiga axlar du behöver. En lastbils-axel eller gammal traktorvagn borde räcka långt.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
« Senast ändrad: 07 jul-18 kl 09:00 av Landet »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #89 skrivet: 07 jul-18 kl 08:02 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #90 skrivet: 07 jul-18 kl 12:54 »
Misstänker att du räknar med att gå över totalvikt 3 500 kg (långsamt äventyr  ;)) eftersom du vill bygga traktorvagn. Kom ihåg bromsen så du slipper stor dragare.

Tror du missat en grej när det gäller Attefallshus. Det är 4 m från mark som gäller, så när du väl har äventyrat färdigt så dra av huset från trailern och ställ det på en ram, plint eller platta. 4,5 m på väg, 4 m som Attefallshus.


Ramen på länkad bild har onödigt mycket järn utan att få bra styvhet. Tänk takstol när du konstruerar ramen så får du ner vikten och antal köpta kilo järn.

Wiggedi

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #91 skrivet: 07 jul-18 kl 14:28 »
Yes det blir en LGF 30 vagn som kommer dras med en traktor jag tänker köpa, alternativt leja in dragbil. Jag har själv inte C kort, men många vänner med lastväxlare som jag nog kan få fjälp av.
Och ang atterfalls höjden är jag medveten att det gäller från marken, totalhöjden på bygget kommer bli 4 m. Därav vill jag ha en så låg trailer som möjligt :) Planen är att ta mig söderut i europa, där är max höjd också 4 m på vägarna.
Och ja, totalvikten kommer nog sluta på 5-6 ton. Jag kommer alltså få plats med min musik studio och lite annat tack vare detta, och även ha mer plats för fler gäster som eventuellt sover över.

Sitter och tittar på vlemmix trailern nu, har kikat tidigare på den. Problemet är att max vikten är alldeles för låg för det bygget jag har tänkt göra. Behöver det dubbla ungefär. Annars så ser den bra ut...

Tack för alla svar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #92 skrivet: 07 jul-18 kl 18:11 »
Ok, utlänningarna har förstås andra regler ;D Kan ju vara smart att kolla sådant om man skall hälsa på.

Har de samma regler om bromsat släp när det överskrider dragarens vikt? Vi får väl i princip dra vad vägen tål med traktor om släpet är bromsat, och det behöver ju inte vara automatisk broms.


Här finns en annan variant, men den är obromsad https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.344.37991/md-trailer-md-10000-kg-med-vandkrans Fördelen är att traktorn inte gungar vagnen så mycket. En traktor kan rysta om en vanlig släpa en del, och det är ju lite tråkigt om man åker långt och har porslin i vagnen.

Blev nyfiken på eventuella nya regler, och hittade det här http://www.atl.nu/teknik/atl-reder-ut-regler-for-traktor-b/ Kolla upp så du inte blir stående i gränsen mellan Frankrike och Spanien...


Och lycka till!

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #93 skrivet: 07 jul-18 kl 19:01 »
Yes det blir en LGF 30 vagn som kommer dras med en traktor jag tänker köpa, alternativt leja in dragbil. Jag har själv inte C kort, men många vänner med lastväxlare som jag nog kan få fjälp av.
Och ang atterfalls höjden är jag medveten att det gäller från marken, totalhöjden på bygget kommer bli 4 m. Därav vill jag ha en så låg trailer som möjligt :) Planen är att ta mig söderut i europa, där är max höjd också 4 m på vägarna.
Och ja, totalvikten kommer nog sluta på 5-6 ton. Jag kommer alltså få plats med min musik studio och lite annat tack vare detta, och även ha mer plats för fler gäster som eventuellt sover över.

Sitter och tittar på vlemmix trailern nu, har kikat tidigare på den. Problemet är att max vikten är alldeles för låg för det bygget jag har tänkt göra. Behöver det dubbla ungefär. Annars så ser den bra ut...

Tack för alla svar!
Tänkte du köpa en lantbrukstraktor? En unimog är ett hett tips annars. Hur gammal är du? Har du rätt ålder så hade en b-kortsreggad buss varit det bästa alternativet i mina ögon. Vara att inreda med studio mm + få köra i bra hastighet.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Wiggedi

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #94 skrivet: 08 jul-18 kl 14:12 »
Jag får helt enkelt planera rutten utefter vart jag får köra någonstans. Det löser sig nog!

Har tittat på Olika MD vagnar, även mailat tillverkaren om att eventuellt special bygga en, men isf en av deras båt trailers; MD700. MEN, det är ganska dyra trailers, lär bli mer om de ska custom byggas. Så tror de kan va bäst att gå till lokala smeden o se vad man kan koka ihop.

Yes en bondtraktor! Inte spanat in vilken modell än, då det är ett senare problem. Men har kört CASE traktorer mycket på jobbet, snöröjning, vägsopning osv etc. Dock är de rätt dyra, så vi får se.
Jag är snart 30 år, så får ej köra "B-buss" iom jag tog körkort 2007, och inte 1996 :P Men bra idé annars!

Jag tror att om jag bygger en trailer med 3 axlar, så kommer inte traktorn gunga den så pass mycket att saker går sönder, lär nog inte ha så mycket porslin och glas ändå. Och det jag har är bara lägga i en flyttkartong när man flyttar ;)
« Senast ändrad: 08 jul-18 kl 14:17 av Wiggedi »

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #95 skrivet: 08 jul-18 kl 14:52 »
Det blir ju en ganska lång vagn, så gungningen blir ju rätt mild därför.

Hur är det, måste din vagn vara ofjädrad när du drar den med traktor? Drar du den med bil är det ju så.

Med traktor har du ju även möjlighet att lägga en stor del av vikten på traktorn. När jag kollade en del regler för ett par år sedan så kom jag undan bromsreglerna om jag lade timret långt fram på vagnen, eftersom traktorn då blev tyngre och släpet lättare.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #96 skrivet: 08 jul-18 kl 19:14 »
Tänk på att med en lång vagn med högt tröghetsmoment så blir krafterna på dragstången mycket större än på en kortare vagn, och ännu värre blir det om vagn och/eller dragfordon är ofjädrat eller om dragfordonet är mycket tungt. Det finns en hel del fall där släpvagnsdrag har brutits sönder för att man har dragit vagnar dimensionerade för att dras efter personbil med ett tyngre fordon, och i synnerhet om tung last har haft överhäng både framåt och bakåt.

För att inte behöva dimensionera dragbalken onödigt grov (och därmed dyr och tung), så kan det vara bra om man planerar vagnens konstruktion så att den blir så lätt som möjligt fram- och baktill, och att alla tunga saker som ingår i huset finns mitt i vagnen (mitt över axeln/boggin).

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #97 skrivet: 08 jul-18 kl 19:35 »
För priset av de där vagnarna du tittat på, får du både C körkort och luftfjädrad buss som går mjukt, att bygga på.

Wiggedi

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #98 skrivet: 22 aug-18 kl 19:41 »
Jag funderar nästan på att ta C1E körkort, medeltung lastbil med tungt släp. Då räcker det gött med en fet pickis, plus har alltid velat ha en sådan ändå :D
Har också hittat företaget jag förmodligen kommer köpa trailern av, de heter Treesign och ligger i Tidaholm. De säljer för tillfället 3 storlekar på trailer, alla färdiga för väg och att byggas på.
Den jag är sugen på är 10 m lång och får ta en totalvikt på 12 ton. Spana in företaget här: https://www.treesign.se/

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #99 skrivet: 22 aug-18 kl 20:29 »
Jag funderar nästan på att ta C1E körkort, medeltung lastbil med tungt släp. Då räcker det gött med en fet pickis, plus har alltid velat ha en sådan ändå :D
Har också hittat företaget jag förmodligen kommer köpa trailern av, de heter Treesign och ligger i Tidaholm. De säljer för tillfället 3 storlekar på trailer, alla färdiga för väg och att byggas på.
Den jag är sugen på är 10 m lång och får ta en totalvikt på 12 ton. Spana in företaget här: https://www.treesign.se/

Vore jag du tog jag CE istället, är förmodligen ingen större skillnad på kunskap och kostnad.
Det finns även utbildningar via arbetsförmedlingen som ger körkort mm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Åsa Slobodnik, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser