Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa skogsmark  (läst 2324 gånger)

TEDDE

  • Inlägg: 1
    • Skåne
köpa skogsmark
« skrivet: 28 jan-18 kl 20:45 »
Hej allihopa!
Jag skulle vilja veta hur man går tillväga för att köpa en liten bit skogsmark. Är intressead av att köpa en väldigt liten bit mark, typ 1-5Ha gärna med äldre blandad skog och så billigt som möjligt. Hur går jag tillväga och vart vänder jag mig för att hitta mark, gärna i södra sverige, typ, Bohuslän, Småland, Blekinge eller Skåne? Vad ligger priserna på för billig skog som inte är ämnad för skogsbruk utan mer för eget bruk så som ved och ev lite byggmaterial i form av gallring eller dylikt? ::)
 

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: köpa skogsmark
« Svar #1 skrivet: 28 jan-18 kl 21:05 »
Hej allihopa!
Jag skulle vilja veta hur man går tillväga för att köpa en liten bit skogsmark. Är intressead av att köpa en väldigt liten bit mark, typ 1-5Ha gärna med äldre blandad skog och så billigt som möjligt. Hur går jag tillväga och vart vänder jag mig för att hitta mark, gärna i södra sverige, typ, Bohuslän, Småland, Blekinge eller Skåne? Vad ligger priserna på för billig skog som inte är ämnad för skogsbruk utan mer för eget bruk så som ved och ev lite byggmaterial i form av gallring eller dylikt? ::)

Väldigt svårt att hitta så små skiften, oftast får du ett gammalt torp med i varierande skick... Även om det ej är ämnat för skogsbruk får du betala för träden som står där vid köpetillfället, som mäts i skogskubikmeter. Är det gammelskog kan du räkna med flera 100 000:- per HA i södra sverige...

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: köpa skogsmark
« Svar #2 skrivet: 29 jan-18 kl 06:13 »
Här i Finland är det vanligt med så små skiften. I Sverige tycks ju lantmäteriet i alla fall på en del håll driva någon sorts agenda att vanligt folk inte skall få äga skog så där är det svårare att bryta ut små skiften men om du är envis går det helt säkert att hitta någonting.

Problemet med dagens skogsbruk är att om du köper billig skog så är det ett kalhygge och det har du ingen nytta av på 20 år. Litet dyrare skog kan ha gallringsbehov så du får ut husbehovsved men för att du skall få ut husbehovsvirke krävs fullvuxen skog och om den är modernt skött finns det ingen ved i den. Sådan skog är oftast dyr och väldigt ofta kalhugger säljarna innan de säljer.
Vi hade turen att komma över ett litet skifte med blandade åldrar så det ger både husbehovsved och husbehovsvirke men sådana skiften blir allt svårare att hitta och de är sällan billiga eftersom det alltid finns köpare som är ute efter att köpa och kalhugga.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: köpa skogsmark
« Svar #3 skrivet: 29 jan-18 kl 12:26 »
För att du ska kunna köpa något så måste det vara till salu. Eventuellt om du hittar någon som kan tänka sig att sälja en bit till dig. Man skulle då kunna tänka sig att det är en bit som skulle kunna klassas som villatomt eller mindre hästgård. Det är nämligen så att lantmäteriet måste godkänna en avstyckning och de gör de inte för bara lite mark. Däremot kan du söka förhandsbesked på bygglov och få avstyckningen men sedan aldrig bygga något.

Vad det gäller priser är det nog rimligt att räkna 100 000 per hektar som utgångsläge. Är det skog med mycket värde eller bra åkermark eller nära till bra arbetsmarknad så lär det vara dyrare. Utan faktorerna ovan blir det ju billigare.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 4 användare (1 dolda)
Oskari, sayerbýr, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser