Man kan dra en parallell till att försöka göra avdrag för snöskotrar som används i jord- eller skogsbruk. Där brukar det gå bra om man kan visa att skotern är en "arbetsskoter", lämplig för att dra vedlass mm. Kriterier som skatteverket lär tillämpa är t ex att den ska ha lågväxel och back, samt bredare matta än de 15" (38 cm) som sportskotrar brukar ha. Jag antar att det finns liknande kriterier för fyrhjulingar, och de borde gå att hitta på nätet hos skatteverket. De ska inte vara några hemligheter.
Om man ska använda maskinen så lite att man är rädd att det blir ohälsosamt långa stilleståndsperioder, så kanske man inte ska köpa en egen utan hellre låna/hyra av någon granne vid behov.
För övrigt är det ingen större risk att få problem med en bensinare som står stilla länge, om man bara tänker på att se till att motorn är väl varmkörd och har någotsånär nybytt olja innan den stängs av för sista gången innan långtidsförvaring. Det är helt förkastligt att t ex kallstarta en sista gång bara för att köra in maskinen på logen. Har man väl startat den bör den få gå med belastning en halvtimme innan den stängs av.