Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plast i väggen?  (läst 1089 gånger)

Ekebo

  • Inlägg: 10
    • Halland
Plast i väggen?
« skrivet: 24 nov-20 kl 13:03 »
Håller på att bygga ut. Det är plast i väggarna på det gamla samt bottenplatta med golvvärme. Samma bottenplatta i det nya och håller nu på att sätta plasten. När jag läser på och diskuterar med andra så är det superviktigt att det blir tätt. Det står dock inget om möss som perforerar plastskiktet som de gör i det gamla. Det går tydligen inte att skippa plasten i den nya om det sitter i den gamla delen. Känns som jag bygger för byråkraterna  istället för huset bästa. Erfarenheter? Åsikter?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Plast i väggen?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-20 kl 14:52 »
Jag skulle inte vara så orolig, men har du 3dm gullfiber i väggarna och hängtorkar tvätt och på annat sätt höjer luftfuktigheten mycket inne så finns ju risken att det rinner vatten i väggarna när mössen perforerat. Du får sätta dubbelgips med plastskikt däremellan, eller våtrumskakla hela bygget ;D

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Plast i väggen?
« Svar #2 skrivet: 24 nov-20 kl 17:42 »
gullfiber o stenull i väggar kräver plast. anledning är att de isoleringarna buffrar fukt.  bygger du till och använder cellulosa behövs ingen plast i de väggarna . konstisoleringen funkar ju så länge plasten är tät. Men blir den penetrerad så kommer den att suga fukt och svartmögel bildas. givetvis beror det ju också på fukthalten i huset och vad väggarna är behandlade med . En tät färg eller vinyltapeter funkar också som tätskikt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Plast i väggen?
« Svar #3 skrivet: 24 nov-20 kl 19:40 »
Jag skippade plasten i väggarna när jag byggde min stuga, trots vanlig rockwool. Och när jag öppnade upp väggarna kanske fem år senare för att göra om en del grejer såg jag inte minsta tecken till fuktskador. Jag lät bli plasten för att kunna kallställa huset, för i såna fall kan det ju bli varmare ute än inne vid vissa väder och då kan fukten vandra "bakvägen". I våtrum och liknande med mycket hög luftfuktighet kanske det är mera noga dock.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Plast i väggen?
« Svar #4 skrivet: 24 nov-20 kl 20:00 »
Det är ju hela tiden en balans. Gullfiber är ju inte som oisolerade kallvattenrör även om det är sämre än trä och papper. Ett ensamt får och en eldstad som värmekälla är nog väldigt snällt mot fuktvandring i väggar.

Ett riktigt välisolerat hus, utan vedeldning men med en väldigt fuktalstrande familj, då snackar vi dropp i väggen om det blir fel med tätskiktet. Passivhusen är en utmaning...

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Plast i väggen?
« Svar #5 skrivet: 25 nov-20 kl 09:14 »
Har ett gammalt hus, ombyggt och utbyggt i omgångar. Ibland med täta plastskikt innerst ibland ångbroms. Försökte räkna lite på fukt i väggen och är idag av åsikten att ventilationssystemet är viktigare än isoleringsmaterial med/utan plast. Fuktvandringen genom en modern tapet och gipsskivor är inte så stor. Men har man övertryck i huset så trycks fuktig luft ut i isolerngen med mögel som följd. Har man undertryck inne då är hål i plasten mest ett komfortproblem (drag).
Så självdrag utan varm murstock eller utsugsfläkt anser jag vara en riskkonstruktion. Tror många renoveringar där man river ut eldstäder och panna, ersätter med bergvärme eller elpanna så man förstör gamla ventilationen. Sedan tillägsisolerar man. Efter något årtionde får man mögel i vindsbjälklag eller vägg. Då skyller man på isoleringen bnär förändring av ventilation var väl så viktig faktor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Plast i väggen?
« Svar #6 skrivet: 25 nov-20 kl 11:50 »
Plus att du kan ha en del av konstruktionen där luft cirkulerar mellan nästan ute och inne. Alltså om man tänker sig att en mus gjort ett hål vid golvlisten, tagit sig igenom isoleringen, klättrat upp längs yttersidan av en regel och tagit sig in igen vid taklisten. Då blir det dropp utan att man får så stor hjälp av undertrycket i huset.

Ekebo

  • Inlägg: 10
    • Halland
SV: Plast i väggen?
« Svar #7 skrivet: 25 nov-20 kl 20:36 »
Tack för tips och kommentarer. Murstocken är varm vintern igenom, får hoppas på att den klarar det gamla. Funderar på om jag skall våga mig på att skippa plasten i tillbyggnaden. Ett av rummen kommer jag endast ha underhålls ärmen på under vintern.  Plasten är väl inte så lämplig då?

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Plast i väggen?
« Svar #8 skrivet: 25 nov-20 kl 20:42 »
Kan du fixa undertryck i huset blir plasten mindre viktig. Rejäla ventiler högt upp i huset, vid gavel under nock t.ex. hjälper med det. Sen inte ha något som blåser in luft i huset.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser