Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtskockor  (läst 6342 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Jordärtskockor
« Svar #20 skrivet: 26 nov-20 kl 09:39 »
Låter som en växt jag skall ha i utkanten av trädgården. Jag köpte en påse för att testa smaken när jag läste om dem här på forumet för nå´t år sedan. Den blev liggandes i grönsaksfacket väldigt länge, för frun trodde det var något av mina projekt, och jag tittar sällan i den lådan. Så kom den fram och vi trodde båda att den skulle simma och tyvärr kastas, men knölarna var helt ok, inget annat har klarat sig så bra som kockorna! Och vi tyckte de var goda, åt mycket och fick inte ont i magen. Hade missat att man kunde få det. Hänger säkert på vad man har för tarmflora.

Är de som potatis, känsliga för solljus? Behöver man slå av blasten om man låter dem vara kvar i jorden?

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Jordärtskockor
« Svar #21 skrivet: 26 nov-20 kl 22:56 »
Drick proviva eller ngt liknande innan du äter jordärtskockor så blir det inte så gasigt.
Jag hade jätteproblem tidigare men nu dricker jag hemgjord kefir innan skockorna och det funkar.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Jordärtskockor
« Svar #22 skrivet: 27 nov-20 kl 08:06 »
Är de som potatis, känsliga för solljus? Behöver man slå av blasten om man låter dem vara kvar i jorden?

Inte känsliga för solljus, men däremot kan de torka rätt snabbt och skrumpna ihop lite. Så bättre att låta dem stå och skörda direkt ur jorden, funkar så länge jorden är grävbar. Däremot är det lönt att veta innan att de är närapå invasiva :) Inte så att de tar över hela grannskapet, men däremot nog att de är jädra svåra att bli av med om man skulle vilja det nån gång (där jag hade odlingslott tidigare tog skockorna över helt i vissa områden. Iom att åkern plöjdes upp varje år spred de sig dessutom sakta men säkert till resten. Ett par gånger ordnades det talko för att röja bland skockorna. God men lite påstridig, alltså  :) )
Ingen människa är illegal

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Jordärtskockor
« Svar #23 skrivet: 27 nov-20 kl 11:07 »
Tackar! Ätliga växter som mer än väl sköter sig själva låter bra i min del av trädgården. Vi hade pepparrot på så sätt när jag var barn.

Min potatisodling påminner lite om gerillaodling kom jag på. Ett parti av tomten som jag grävde upp med grävmaskin och slängde i överbliven potatis i (som skulle gått till hönsen) har gett fin växt. Jag har inte plockat upp den utan tar ett eller ett par stånd åt gången. Tog ett igår, och jag har aldrig lyckats så bra att förvara potatis som i backen :) Tror jag skulle kunna odla potatis till 10 familjer på det sättet här utan att inkräkta på beten och åkrar.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Jordärtskockor
« Svar #24 skrivet: 27 nov-20 kl 13:25 »
Jag har försökt odla jordärtskockor ett par gånger. Det vill sig inte. De nöjer sig inte med det skräphörn jag tänkte de kunde sprida sig i. Får kanske prova med att täckodla dem där.
« Senast ändrad: 27 nov-20 kl 19:10 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Jordärtskockor
« Svar #25 skrivet: 27 nov-20 kl 14:49 »
Okej, så fungerar det inte så vet jag att det kan hända. Men du bor kanske för varmt och har för bra jord? Här uppe där vi nästan tagit oss upp till Småländska höglandet, och jorden är full med sten, kanske de trivs, och tror de kommit hem.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Jordärtskockor
« Svar #26 skrivet: 27 nov-20 kl 15:14 »
Vet inte om det bara var ett misstag, men kronärtskockor och jordärtskockor är alltså totalt olika växter. Kronärtskockan är krävande (och övervintrar inte i norr) medan jordärtskockan (släkt med solros) är rätt tålig.

Intressant förresten med potatisen i jorden! Nu när klimatet är så varmt och vintrarna ser ut som det gör, är det definitivt något att tänka på. Mindre risk för råttor också (fast mina sorkar brukar gilla nypotatisen ia  ::) )
Ingen människa är illegal

 

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Jordärtskockor
« Svar #27 skrivet: 27 nov-20 kl 19:10 »
Vet inte om det bara var ett misstag, men kronärtskockor och jordärtskockor är alltså totalt olika växter. Kronärtskockan är krävande (och övervintrar inte i norr) medan jordärtskockan (släkt med solros) är rätt tålig.

Intressant förresten med potatisen i jorden! Nu när klimatet är så varmt och vintrarna ser ut som det gör, är det definitivt något att tänka på. Mindre risk för råttor också (fast mina sorkar brukar gilla nypotatisen ia  ::) )

Jo det var det. ::) Ändrat nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Jordärtskockor
« Svar #28 skrivet: 28 nov-20 kl 16:24 »
Tackar! Ätliga växter som mer än väl sköter sig själva låter bra i min del av trädgården. Vi hade pepparrot på så sätt när jag var barn.

Min potatisodling påminner lite om gerillaodling kom jag på. Ett parti av tomten som jag grävde upp med grävmaskin och slängde i överbliven potatis i (som skulle gått till hönsen) har gett fin växt. Jag har inte plockat upp den utan tar ett eller ett par stånd åt gången. Tog ett igår, och jag har aldrig lyckats så bra att förvara potatis som i backen :) Tror jag skulle kunna odla potatis till 10 familjer på det sättet här utan att inkräkta på beten och åkrar.

Starta kurs, lär ut och bli en ny Sara Bäckmo. Tjäna storkovan

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Jordärtskockor
« Svar #29 skrivet: 28 nov-20 kl 17:08 »
Finns säkert redan om man söker på internet, typ "The Lazy Gardener" eller "Under Cover Prepper" ;D

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Jordärtskockor
« Svar #30 skrivet: 30 nov-20 kl 16:45 »
Jag har försökt odla jordärtskockor ett par gånger. Det vill sig inte. De nöjer sig inte med det skräphörn jag tänkte de kunde sprida sig i. Får kanske prova med att täckodla dem där.

För torrt? Gödning?

De gillar sol, det har du i överflöd. :)
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Jordärtskockor
« Svar #31 skrivet: 30 nov-20 kl 22:42 »
För torrt? Gödning?

De gillar sol, det har du i överflöd. :)

Javill har meddelat  att hon förväxlat kronärtskockor med jordärtskockor. Vilket skapat viss förvirring, som b l a märks i ditt inlägg.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Jordärtskockor
« Svar #32 skrivet: 01 dec-20 kl 06:35 »
Javill har meddelat  att hon förväxlat kronärtskockor med jordärtskockor. Vilket skapat viss förvirring, som b l a märks i ditt inlägg.
Hon vill odla jordärtskocka. Det är ingen förvirring.

???
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Jordärtskockor
« Svar #33 skrivet: 02 dec-20 kl 01:22 »
För torrt? Gödning?

De gillar sol, det har du i överflöd. :)

Det kan nog vara för torrt där jag provat. Det får bli täckodling nästa gång så fukten stannar i backen lite längre.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Jordärtskockor
« Svar #34 skrivet: 20 dec-20 kl 21:28 »
Jag har jordärtskockor nergrävda i en sorts balja för att de inte ska sprida sig. Det kan vara en skröna, men jag har hört att i Schweiz krävs tillstånd för att odla jordärtskockor av denna anledning. Hur som helst. Jag har testat en massa recept, men jordärtskockor är klart jobbiga för magen. Att lägga in dem i sötsur lag är ganska bra, men hittills det absolut godaste och magvänligaste receptet: Jordärtskocksbröd
500 g jordärtskockor (före ansning)
1 msk salt
1 msk torkad timjan
700 g dinkelmjöl
10 g jäst (med mera jäst kan man man varmjäsa brödet och bli färdig snabbare)
5 dl kärnmjölk (alternativt filmjölk)

Tvätta och ansa jordärtskockorna. Koka dem i saltvatten ca 20 minuter, tryck dem genom en sil. Arbeta ihop alla ingredienser och låt brödet jäsa i kylskåp över natt. Pensla två formar med fett. Knåda ihop degen och fördela den i formarna. Låt jäsa och grädda i 200° ca 50 minuter med och 10 utan form.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser