Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktande gårdshund  (läst 69757 gånger)

Lusa

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #40 skrivet: 04 jul-07 kl 14:12 »
jag var in och kollade denna ras på några kennel sidor, och jag ble faktiskt riktigt intresserad........sedan ser den nästan ut som en boxer....vilket jag haft förut, och det är en av mina favoritraser.....

Då tycker jag att du ska ta och åka och hälsa på hos en uppfödare för att träffa några cc och se vad du känner sedan :) vart bor du någonstans? kanske finns det en uppfödare i trakten

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #41 skrivet: 04 jul-07 kl 17:33 »
ehhh.......jag bor i norra norrland, så det är ju inte nästgårds precis, men när det blir aktuellt att börja skaffa hund, så ska jag definitivt besöka en kennel.
Live simply......so that others may simply live.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #42 skrivet: 05 jul-07 kl 05:19 »
ehhh.......jag bor i norra norrland, så det är ju inte nästgårds precis, men när det blir aktuellt att börja skaffa hund, så ska jag definitivt besöka en kennel.
Nerverna går ju inte att göra så mycket åt, men det kan vara knepigt att skilja på nervfasthet och temprament på en unghund.
Min sissta hund jag hade i tjänst hade stor dådkraft och mycket högt temperament. Han trippade på klorna så fort något var på gång. Man skulle nog lätt säga att han skulle se ut att vara nervsvag.
Men så fort han började jobba var han som en maskin, ingen tvekan, ingen miss och folk höll sig verkligen undan. Han var en dröm att ha i andra sidan kopplet.
Jag vet inte hur många inbrottslarm och överfallslarm vi åkte på tillsammans men vi hade över 200 gripanden/år de åren vi jobbade ihop.
Och Polisen i Solna, Södertörn, Östermalm och Nynäshamn kände väl till honom.
Vid varje radiobegäran om polisassistans frågades det alltid om det var"Hampus" som var i tjänst :). De svartuniformerade visste att när hampus jobbade gjorde man klokt i att hålla sig ur vägen.
Senare jobbade vi i Frankrike och på Comorerna för andra uppdragsgivare.
Den sista tiden när han pensionerades blev han gårdshund häröver.
Fan vad jag saknar den lilla odågan :'(.

Nu ligger han i en kremeringskruka och väntar på att få följa mig i graven.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #43 skrivet: 05 jul-07 kl 08:31 »
Den sista tiden när han pensionerades blev han gårdshund häröver.
Fan vad jag saknar den lilla odågan :'(.

Nu ligger han i en kremeringskruka och väntar på att få följa mig i graven.

/Fred

 :'( De som inte haft djur vet inte vad det betyder att mista en vän.

Eufemia

  • Inlägg: 446
    • Skåne
    • Naturlig Dressyr
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #44 skrivet: 18 jul-07 kl 09:56 »
Nu har jag läst alla intressanta svar i den här tråden.
Cane corso, howavart eller bullmastiff tycker jag verkar intressant. Allra bäst gillar jag bullen men vaktar den inte så fyller den ju inte mina behov :'(
Howavarten ha mycket päls och därmed kräver en del pälsvård fast den är väldigt fin!  Cane corso verkar vara en bra hund men jag har aldrig träffat någon. Vi har ju en treårig tjej hemma så hunden måste vara bra mot barn!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

 

Lusa

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #45 skrivet: 18 jul-07 kl 12:43 »
Nu har jag läst alla intressanta svar i den här tråden.
Cane corso, howavart eller bullmastiff tycker jag verkar intressant. Allra bäst gillar jag bullen men vaktar den inte så fyller den ju inte mina behov :'(
Howavarten ha mycket päls och därmed kräver en del pälsvård fast den är väldigt fin!  Cane corso verkar vara en bra hund men jag har aldrig träffat någon. Vi har ju en treårig tjej hemma så hunden måste vara bra mot barn!

Jag har aldrig (och då känner jag till många) hört att en cane corso varit annat än superbra ihop med barn. Familjen är deras allt! Tålmodiga och förstående hundar. Köper du en ung hund och den växer upp med barnen kommer dom säkerligen bli bästisar  :)
« Senast ändrad: 18 jul-07 kl 12:48 av Lusa »

Lusa

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #46 skrivet: 18 jul-07 kl 12:52 »
det finns en uppfödare i Aneby, och det är väl inte så långt ifrån där du bor? Där kan du säkerligen få träffa rasen och ställa frågor!
http://www.freewebs.com/maffians

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #47 skrivet: 18 jul-07 kl 13:51 »
 Cane corso verkar vara en bra hund men jag har aldrig träffat någon.

I "min" ras kan man ringa till rasklubben, det finns speciella faddrar man kan komma till och hälsa på hunden i hemmiljö. Faddrarna får inte vara partiska för någon speciell uppfödare, utan är till för att man ska kunna se en vanlig hund och hurdan den är. Och ställa massor med frågor förstås!

Eufemia

  • Inlägg: 446
    • Skåne
    • Naturlig Dressyr
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #48 skrivet: 18 jul-07 kl 22:04 »
Jag har hittat en uppfödare i Hultsfred, bara tre mil härifrån!  Ska se om jag kan få åka tillhenne och se dem.  Vet ni om den har jakt i sig??
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

höna

  • Inlägg: 6
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #49 skrivet: 31 jul-07 kl 20:04 »
har just tagit bort min 13åriga pyreneértik. kan ju naturligtvis ej tänka mig bättre gårdvar. Bara storleken avskräcker en objuden gäst. Månar om "sin hjord"

Ylvalifalk

  • Inlägg: 59
    • Småland
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #50 skrivet: 17 aug-07 kl 20:53 »
Hej Eufemia, Dfee och andra som är intresserade!

Om du/ni inte redan har skaffat en vakthund så ska jag berätta om min hovawart tik, Bunya som är drygt ett år och som är en väldigt GLAD hund som är typiskt för rasen och en med mycket "Go" i sig. Och hoffar är exemplariska vakthundar på gårdar och jag bodde själv tidigare i ett torp men har under det senaste halvåret  bott på olika platser tillsammans med Bunya och då är det mig hon vaktar, så det märks tydligt att rasen är avlad för vakt men den är också mycket krävande och arbetande hundar som mår bäst när dom har ett aktivt liv.
Hoffar är också tillgivna och måna om att vara sin ledare till lags samtidigt som rasen är mycket självständig och stolt. Hoffar har också väldigt lätt för att koppla av när det inte händer någonting.
Bunya går att ha löss i nästan alla situationer och är väldigt lättlärd pga av att hon vill göra sin matte till lags och hon har inga problem med att umgås med andra djur. Rasen är för övrigt rätt orädd och krävande vilket kan reta många bla min kompis som också haft mycket att göra med Bunya. Rasen kan tyckas okänslig men är nog rätt mjuk på insidan.
Inte att förglömma är att hovawart är en signalhund som inte gillar när människan tar kontakt med dom i en överlägsen possition och när det gäller min hund så dröjer det innan hon tar kontakt med främande människor vilket jag tycker är en bra egenskap.

Jag skulle rekommendera dig/er att skaffa en tik för dom verkar vara lättare att hålla lösa och så har min bror en hovawart hane som blir lyrisk på hans dotters lukter och detta är ett stort problem och dom funderar på att kastrera honom vilket inte är så kul.
Och det här med pälsvården är inte något problem och personligen gör jag inget med pälsen och inte duschar jag henne heller, hon badar själv. Det ända hon får är lite tovor vid öronen men det är inget värre än att kamma ut eller klippa bort. Kan tyckas att hunden lätt skitar ner sig men det är inget jag hänger uopp mig på. Annart är det ända jag märker att snön lätt fastnar under tassarna och det kanske fastnar mer om toffsarna hoffarna har blir längre men det är inget jag har märkt på min hund och inget en hund inte kan reda ut själva.

Lycka till med den hund ni väljer och hör av dig om du vill veta mer
Mvh
Evelina

« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 21:01 av Evelina »

Eufemia

  • Inlägg: 446
    • Skåne
    • Naturlig Dressyr
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #51 skrivet: 21 aug-07 kl 15:29 »
Tack för ett uttömmande svar om Hoffar. Jag tycker att de är jättefina men jag orkar nog inte med ensådan krävande hund.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

knax

  • Inlägg: 8
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #52 skrivet: 04 sep-07 kl 09:01 »
Tänk på att hundar är flockdjur bara och inte mår bra av att gå ensamma ute på gården hela dagarna... O speciellt inte bundna vid nån hundkoja, det är förbjudet nu med tror jag. Fast jag vet bönder som fortfarande har det  >:(
Alla hundar behöver också aktiveras, och vakthundar är skarpare än "vanliga" hundar, det krävs en bestämd ledare.
Jag skulle om jag varit du köpt en sällskapshund med skräckinjagande utseende :P
Tillexempel en New Foundland är jääättesnäll, men de är stora som få och det skrämmer bort tjuvarna.
Om din vakthund biter tjuven eller inkräktaren så får du betala skadestånd o hunden avlivas säkert, det är väl inget man vill?
Det är bättre att de varnar bara... Men blotta närvaron av en stor hund brukar få de flesta skurkar att tänka ett steg längre...

birgit

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #53 skrivet: 13 sep-07 kl 10:21 »
Det finns ju mängder av raser att välja mellan. Sök efter boskapsvaktande hundar t.ex.
Vi har pyrenéer och estrela som vaktar fåren. Det finns mängder av dessa hundraser. Mer eller mindre ursprungliga.
Det beror ju också lite på hur pass mycket vakt man vill ha? (hur aggressiv hunden får vara). Vill man bara ha en hund som talar om att något främmande är på intåg räcker det ju med isländsk fårhun, de olika lapphundsraserna, västgötaspets m.fl liknande raser.
Det viktigaste är ju att uppfostra hunden rätt från början. För exempelvis finns ju folk som jagar med sina lapphundar. Det får ju en gårdshund under inga omständigheter göra.
Kolla gärna vår hemsida: www.ebbarp.se Där finns lite info + en del länkar som kanske kan vara till nytta.

birgit

  • Gäst
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #54 skrivet: 19 sep-07 kl 08:02 »
Kimma, hur är din K.O i sättet? Har den varit jobbig i "tonåren" som ju många av boskapsvaktarna är? Har det varit svårt att få den att fatta hur stort område den ska vakta, eller har du höga stängsel?
Är den "skarp"?
Vi har själva en kull valpar nu, korsning pyrenéer/estrela. Båda är ju boskapsvaktare och väldigt snarlika. Men estrelan är ju skarpare i sättet, så just blandningarna har blivet väldigt lagom. Fast de börjar tidigt, så man måste vara tydlig med vad de får och inte, samt att introducera dom med djuren.
Finns en hemsida där man kan hitta mängder av vanliga och ovanliga raser av boskapsvaktare: www.lgd.org de har en undersida library där det mesta finns. Vår hemsida har med lite också: www.ebbarp.se

Eufemia

  • Inlägg: 446
    • Skåne
    • Naturlig Dressyr
Re:Vaktande gårdshund
« Svar #55 skrivet: 20 sep-07 kl 16:14 »
Tänk på att hundar är flockdjur bara och inte mår bra av att gå ensamma ute på gården hela dagarna... O speciellt inte bundna vid nån hundkoja, det är förbjudet nu med tror jag. Fast jag vet bönder som fortfarande har det  >:(
Alla hundar behöver också aktiveras, och vakthundar är skarpare än "vanliga" hundar, det krävs en bestämd ledare.

Jag har inte tänkt att lämna hunden ensam hemma och inte heller uppbunden eller i rastgård! Vi lever ett aktivt liv och hunden ska vara del av det livet. En hund skaffar jag inte bara till vakt utan det blir ju oxå en familjemedlem. Annars hade det inte varit så svårt att välja ras.
Det lutar ändå åt en bullmastiff. Stor och snäll men kan nog säga ifrån om det behövs. Jag kan tillägga att jag är van vid brukshundar (riesensnauzer) och jag har tränat både lydnad, spår och räddning i flera år.
Jag vet att ALLA hundar behöver aktivititet men det är ändå skillnad på en bordercollie, shäfer, riesen  och en st bernhard i vad som krävs för att de ska bli nöjda med livet. Eller??
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #56 skrivet: 28 jun-09 kl 16:47 »
Som vaktande gårdshund skulle jag antingen välja en av alla de raser av herdehundar som finns.Eller en hovawart.
Vill man ha en hund med mindre päls så finns ju

presa/dogo canario
boerboel
cane corso
broholmer
beauceron
ca de bou
amerikansk bulldog
mfl

finns ju mindre hundar som vaktar utomordentligt,beror på om man vill ha en vakt hund eller en vakt/Skyddshund.

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Re:Vaktande gårdshund
« Svar #57 skrivet: 23 dec-09 kl 17:33 »
Jag har också en Cane Corso och röstar för en sådan. Väldigt vaktig av sig men väldigt lätt att lära vilka som är vänner också.

Och Cane Corso betyder ju ungefär "hunden som vaktar gården" eller liknande..



Hur populär blev K O efter Uppdrags Gransknings sändning?

Ytterliggare ett plus är att alla invandrare vet vad det är för hund och närmar sig därmed inte gården.


Varför skulle en invandrare från Västafrika känna till K O för? De är inte särskilt vanliga där nere...

Annars är det ju ett välkänt faktum att alla invandrare är livrädda för hundar.............

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #58 skrivet: 23 dec-09 kl 17:54 »
Oj vilken gammal tråd.. Varför är det ingen som förordar Rottweiler? Vi har två stycken, och in hit kommer ingen objuden ;D

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Re:Vaktande gårdshund
« Svar #59 skrivet: 26 dec-09 kl 10:28 »


Hur populär blev K O efter Uppdrags Gransknings sändning?


Varför skulle en invandrare från Västafrika känna till K O för? De är inte särskilt vanliga där nere...

Annars är det ju ett välkänt faktum att alla invandrare är livrädda för hundar.............

Nu menar jag inte den sortens invandrare, det trodde jag du förstod eftersom du verkar veta en del om K O.
Dock så finns K O och dens nära släktingar i från Ryssland till Sydöstra asien, däremellan kroatien, serbien, turkiet osv osv.
Det finns även en liknande ras i sydafrika som jag nu dessvärre inte minns namnet på.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser