Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Dörrlåset fryser på bilen..  (läst 4157 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #20 skrivet: 19 jan-19 kl 17:35 »
En snabbfix av blött på golvet är att plocka bort gummipluttarna i golvet och låta vattnet rinna ut.
Om det inte finns sådana och det är en skitbil, så tar man yxan och slår hål i golvet.
« Senast ändrad: 19 jan-19 kl 17:46 av ensamhet »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #21 skrivet: 19 jan-19 kl 17:40 »
En snabbfix av blött på golvet är att plocka bort gummipluttarna i golvet och låta vattnet rinna ut.
Om det inte finns sådana och det är en skitbil, så tar man yxan och slår hål i golvet.

Det är en effektiv metod, det går snabbt att dränera och snabbt att återfylla.
En klar fördel när man övar hopp med bil från kajkant. Tiden innan tryckutjämningen skett kortas ner betydligt.
« Senast ändrad: 19 jan-19 kl 17:53 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #22 skrivet: 19 jan-19 kl 17:47 »
Jag har gort så här när det är fuktigt i bilen. Då har jag öppnat en springa på passagerarsidans ruta när jag lämnar bilen. Så varm fuktig luft kan ta sig ut och kall torr ta sig in. Det fungerar bra.
kretslopp

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #23 skrivet: 19 jan-19 kl 21:55 »
Det är en effektiv metod, det går snabbt att dränera och snabbt att återfylla.
En klar fördel när man övar hopp med bil från kajkant. Tiden innan tryckutjämningen skett kortas ner betydligt.
Haha vart fan får du allt ifrån!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #24 skrivet: 19 jan-19 kl 21:58 »
Oftast när lås jävlas med mig så använder jag motorolja eller hydraulolja. Funkar klockrent. Även på listerna ;)
Allt går så tyst och smidigt trost kallt väder.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #25 skrivet: 26 jan-19 kl 18:43 »
Tack för de VETTIGA svaren!  Låset fungerar fortfarande jättebra. Trots det varit kalla nätter ock dagar. Har bara skvätt i 2 gånger av låsolja ock lite glykol. Inte en enda gång efter det har det frysit fast.

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #26 skrivet: 26 jan-19 kl 19:39 »
Kan vara värt att kontrollera så du inte har ett läckage i värmepaketet?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

piggetröska

  • Gäst
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #27 skrivet: 26 jan-19 kl 20:12 »

Kan vara värt att kontrollera så du inte har ett läckage i värmepaketet?

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Något sådant kan ju också ha visat sig på annat sätt!?  Som låg nivå i kylsystemet.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #28 skrivet: 26 jan-19 kl 21:29 »
Småläckage i värmepaketet brukar man först märka på att det luktar glykol i bilen. Om man inte märker glykollukten, så märker man det ändå på att det blir en kletig glykolhinna på insidan av vindrutan.

Nu vet vi ju fortfarande inte vilken årsmodell eller generation av Golf som trådstartaren har, men på Golf II (ungefär '84 till '92) förekom det att plastgavlarna på värmepaketet blev spröda med tiden och kunde spricka varvid föraren eller passageraren fick fötterna skållade när allt hett kylvatten sprutade ut på en gång under instrumentbrädan. Problemet var så allvarligt att VW återkallade alla Golf II och Jetta II någon gång omkring 1995, och monterade slangbrottsventiler på slangarna till värmepaketet.  Om en gavel spricker på värmepaketet till en modifierad Golf, så stänger slangbrottsventilerna, det kommer bara ut någon deciliter vatten ur värmepaketet men det blir ingen värme i bilen förrän läckan är åtgärdad och slangbrottsventilerna bytta.

  • Gäst
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #29 skrivet: 07 feb-19 kl 21:15 »
Allt är ganska okey med bilen. (Gammal 2002 Golf.) Låsen funkar finfint. Sen verkar den torrare på golvet på förarsidan. Kan bero på att ena torkararmen rostade fast. Då öppnade jag plasten där osv. slipade axlar ock smörjde in. Jag såg som en komposthög med pinnar,löv ock grejs där så jag krafsade där ock sög upp det med asksugen. Sen verkar det torrare på golvet. Lägger jag en tidning på golvet så är den minimalt fuktig efter en vecka. Allt skräp kan ha inverkat på att fukt transporterat sig ner mot golvet. Jag tror det i alla fall.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #30 skrivet: 07 feb-19 kl 21:42 »
Den 19:e januari fick du tips om att just rensa undan skräpet därifrån.  Yess
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #31 skrivet: 07 feb-19 kl 21:45 »
Kolla också att det inte är stopp i dräneringarna till luftintagslådan. Det är ofta någon slags gummitrattar eller bälgar som ska fungera som backventil så att det inte kan stänka upp vägsmuts från hjulhusen bakvägen genom dem.
Om bilen har AC, så finns det förmodligen också en dränering från förångaren som sitter i värmepaketet. Jag vet inte var den finns på en Golf IV, som det här väl är frågan om. Men på Golf III mynnar den i ett hål mitt i torpedväggen bakom motorn, helt oåtkomligt att rensa pga att avgasrör mm är i vägen.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Dörrlåset fryser på bilen..
« Svar #32 skrivet: 08 feb-19 kl 16:52 »
Då fyller man låset med vatten, för maximal oenkelhet.
Yess ;D.


« Senast ändrad: 08 feb-19 kl 22:59 av Silverhammer »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser