Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Falsk ostkaka  (läst 1799 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Falsk ostkaka
« skrivet: 12 sep-20 kl 17:32 »
Det är den här jag tänker på:

www.svt.se/recept/falsk-ostkaka-med-squash

..är ju något av säsong just nu för sådan kaka då det är gott om squash i trädgårdslanden.

Har själv prövat att göra denna kaka och tycker den är mycket välsmakande  :)

Undrar om någon annan också bakat och prövat variera den, t e x genom att lägga till ingefära?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Falsk ostkaka
« Svar #1 skrivet: 16 sep-20 kl 10:29 »
Har inte provat den, men lägger till den på att provalistan. Borde gå att göra med stevia för att slippa sockret.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
SV: Falsk ostkaka
« Svar #2 skrivet: 16 sep-20 kl 11:38 »
Jag anses inte vara någon finsmakare; dock är jag det, det är bara det att jag har låg tröskel, varmed menas att jag tycker mycket om god mat, men för egen del kan jag förtära mat som inte smakar så bra som andra fordrar! (Gäller när jag lagar min egen mat)

Men nu gäller det "falsk ostkaka!" Jag är mycket glad i ostkaka, men under barnaåren gjorde min ömma moder "Kalvdans/Råmjölkspannkaka!" Jag tyckte även om det, och tyckte själv att det påminner om ostkaka! Vi bodde granne med en bonde, och när korna kalvat erbjöds det råmjölk.
Är det någon mera än jag som tycker att kalvdans påminner om ostkaka?
Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

bellstam

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
SV: Falsk ostkaka
« Svar #3 skrivet: 16 sep-20 kl 14:51 »
Har aldrig provat kalvdans men är förtjust i ostkaka.
Intressant med falsk ostkaka, får nog prova det själv någon gång.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Falsk ostkaka
« Svar #4 skrivet: 16 sep-20 kl 15:01 »
Kalvdans är bland det bästa som finns och hälsingeostkaka.
Kakan i trådinlägget ser jag inte vad den har med ost att göra, för mig är det en squashkaka och inget annat.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Falsk ostkaka
« Svar #5 skrivet: 16 sep-20 kl 16:23 »
Älskar kalvdans!
Jag har någon gång gjort falsk kalvdans med mjölkpulver. Fick receptet på äldreboendet här i byn. De gamla älskade det och jag också.

Jag brukar göra ostkaka med keso. Jättegott.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Falsk ostkaka
« Svar #6 skrivet: 16 sep-20 kl 16:47 »
Kalvdans är bland det bästa som finns och hälsingeostkaka.
Kakan i trådinlägget ser jag inte vad den har med ost att göra, för mig är det en squashkaka och inget annat.

En riktig fundering.

Om jag inte vetat om råvaran när jag åt kakan första gången, hade jag trott att det var äkta ostkaka.

Jag tror att den som introducerade receptet valde just det här namnet dels för smaken, dels för att 'ostkaka' har större dragningskraft än 'squashkaka'.

Jag tycker också receptet fyller en funktion för att ge uppslag att ta hand om det övermått av squash som gärna blir ett vanligt odlingsår.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Falsk ostkaka
« Svar #7 skrivet: 16 sep-20 kl 22:13 »
Jag skall prova ostkaka med squash nästa år. Älskar ju ostkaka.
I år har vi provar att använda squash på många olika sätt. Det vill ju till att ta vara på skörden.

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Falsk ostkaka
« Svar #8 skrivet: 17 sep-20 kl 08:43 »
Jag anses inte vara någon finsmakare; dock är jag det, det är bara det att jag har låg tröskel, varmed menas att jag tycker mycket om god mat, men för egen del kan jag förtära mat som inte smakar så bra som andra fordrar! (Gäller när jag lagar min egen mat)

Men nu gäller det "falsk ostkaka!" Jag är mycket glad i ostkaka, men under barnaåren gjorde min ömma moder "Kalvdans/Råmjölkspannkaka!" Jag tyckte även om det, och tyckte själv att det påminner om ostkaka! Vi bodde granne med en bonde, och när korna kalvat erbjöds det råmjölk.
Är det någon mera än jag som tycker att kalvdans påminner om ostkaka?
Hälsning!
G S
Kalvdans är otroligt gott, bara så svårt att få tag på råmjölk.
Tycker det påminner mer om Brylépudding än ostkaka, kan ju bero på att Kalvdans är helt slät!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

848 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser