Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Damm till ankor  (läst 1150 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
Damm till ankor
« skrivet: 08 aug-19 kl 09:06 »
Finns en ganska stor damm jag kan ha till mina ankor, men jag undrar hur ni gör som har dammar. Behöver jag stängsla in den, det går ett vattendrag till dammen, som jag är lite rädd att ankorna ska ta sig till. Är även rädd att de skall ta sig upp på land och försvinna i skogen, är det någon risk för det?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Damm till ankor
« Svar #1 skrivet: 08 aug-19 kl 10:12 »
Du får stängsla om du vill ha dem kvar. Har du dessutom ett vattendrag som rinner till dammen så kan du räkna med både mink och iller.. så fällor för såna bör finnas förebyggande.
Fjäderfän och kaniner

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Damm till ankor
« Svar #2 skrivet: 09 aug-19 kl 07:55 »
Bästa sättet att behålla dem kvar är att vingklippa dem, då kan de inte sticka (eller för den delen flyga upp i något högt bövla träd och vägra att komma in för kvällen ;) ). Jag upplever våra myskankor som hemkära, de vet var de bor och är inte intresserade av några längre äventyr, de känner sig inte trygga om de kommer för långt bort. Stängsla in dina ankor (och dammen) kan du göra om du vill hålla dem så.
Åtminstone illern är nattaktiv, så har du dem illersäkert instängda nattetid ska det vara lugnt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Damm till ankor
« Svar #3 skrivet: 09 aug-19 kl 12:14 »
Jag har blandning mellan blå anka och peking anka, och dessa flyger som tur är inte. Jag tänkte de skulle vara där på dagtid och ta in dem i sitt ankhus på natten.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Damm till ankor
« Svar #4 skrivet: 09 aug-19 kl 12:52 »
Kan säkert gå bra ...men tänk på duvhök, räv, mårddjur och lösa hundar..
Fjäderfän och kaniner

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Damm till ankor
« Svar #5 skrivet: 09 aug-19 kl 21:36 »
Det var därför jag tänkte hängna in dammen. Hundar finns här inte förrutom vid jakttid, som tur är, men rovfåglar har vi ju, och mink, räv och iller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 4 användare (1 dolda)
tuslus, Mahok, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser