Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angående persilja inför vintern  (läst 5719 gånger)

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
Angående persilja inför vintern
« skrivet: 22 nov-12 kl 21:58 »
Hej

Jag HAR försökt hitta svar men inte lyckats.
Så jag ställer frågan.
Nybörjare som jag är.
Persilja inför vintern. Jag vet att den är två årig.
Men - ska man klippa ner stjälkarna inför vintern? I Skåne.

Jag har sått flera rader olika sorter som fanns i mataffärerna, fröer. Vi har fryst in 15 kilo under sommaren. Blad- och kruspersilja.

Undrar nu om man ska klippa ner stjälkarna som finns kvar? Eller bara låta dem vara? För att det ska frodas till nästa sommar igen.

char

  • Inlägg: 19
  • Vad ska man göra när kojan är klar?
    • Gästrikland
SV: Angående persilja inför vintern
« Svar #1 skrivet: 22 nov-12 kl 22:03 »
Jag misstänker att den kommer att gå i blom ganska snart på våren hur du än gör (detta är i alla fall min erfarenhet av slätbladig persilja).

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Angående persilja inför vintern
« Svar #2 skrivet: 23 nov-12 kl 00:13 »
Rör den inte så kommer du att kunna skörda nu och framöver (krafsa fram dom under snön i värsta fall).De kommer att blomma nästa år om du satt och skördat från dem dem i år. Tror du kan sätta fröer ute nu i Skåne.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Angående persilja inför vintern
« Svar #3 skrivet: 23 nov-12 kl 07:43 »
Hos oss får vi persilja år efter år pga att den självsår sig, så varje år har vi dels persilja som blommar och dels persilja som självsådde sig förra året. Detta är krusbladig persilja. Hos oss blommar den inte tidig på våren utan det är nog mer till midsommar skulle jag tro.

Om du sår persilja nu och kanske även till våren, om höstsådden inte blir lyckad, så får du persilja även nästa år och sedan kanske för all framtid.  ;)

Maggan Söderman

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Angående persilja inför vintern
« Svar #4 skrivet: 29 nov-12 kl 17:54 »
Hej Henrietta!
Låt den bara vara. Oftast kan jag skörda hela vintern. Har slätbladig mer än halvmeterhög. Självsår sig, så jag behöver aldrig så ny. I Skåne. Lycka till!

 

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Angående persilja inför vintern
« Svar #5 skrivet: 29 nov-12 kl 19:50 »
Tack alla!

Nu förstår jag att jag borde ha valt växtställe lite bättre - inte mitt i landet så att säg. Borde valt ett hörn eller kanten av landet för detta ändamål!

Blir inte era persiljor väldigt bleka numera?
Jag har märkt att där jag har varit och skördat innan höstens kyligare väder kom växer det otriligt mörkgröna och täta grenar - med med mycekt korta skaft. Bladverket är otrolig på de plantorna. Men där jag inte skördade i slutet av sommaren där är bladen väldigt ljusgröna.

Det var pga detta som jag  började undra nämligen =O)
Möjligen då att man klipper ner i slutet av september - spekulerar nu...

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Angående persilja inför vintern
« Svar #6 skrivet: 29 nov-12 kl 22:43 »
christelle - försvann ditt svar?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Angående persilja inför vintern
« Svar #7 skrivet: 29 nov-12 kl 23:55 »
christelle - försvann ditt svar?
uppenbarligen - ut i cyberspace eller in nånstans där det inte hörde hemma  :o
Men, så ser persiljan ut här med och den är helt ok så länge den inte är gulnad. De gula kvistarna är bara att kompostera. De nya persiljebladen är mörkare gröna och kommer nog från klippstället, dom mörkare bladen är godare oxå-
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Angående persilja inför vintern
« Svar #8 skrivet: 30 nov-12 kl 10:25 »
Jag hade några persiljefröpåsar med utgånget datum som jag sådde häromdagen. En av sorterna var slätbladig. Jag vet inte hur grobarheten är på äldre persiljefrön men, får väl se i vår. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 7 användare (2 dolda)
Olofssonskan, Tur-Johan, Slowfox, Mathias., von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser