Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bock & getter under samma tak?  (läst 4173 gånger)

Flekka

  • Inlägg: 42
  • Höns spår - Gorm rår. Gammalt hönsordspråk.
    • Västmanland
Bock & getter under samma tak?
« skrivet: 25 jan-09 kl 00:42 »
Har en fundering kring inhysning och inredning...om man nu vill ha en bock med getterna, hur löser man det bäst praktiskt?

Getterna ska mjölkas och bör sålunda leverera killingar. Bör man släppa ihop bocken med dem under en begränsad period eller är det möjligt att ha dem tillsammans hela tiden?

Om de måste hållas åtskilda, blir det stökigt i stallet om de står i närheten av varandra? Känns tråkigt att ha en bock om han ska gå för sig själv mest hela tiden...

En sak till - bäst att fostra en extra snäll bock om han kan gå med flocken...så är det ju det där med brunstcykeln hos getterna....nån, hur gör ni som har bockar hemma?
Genbank för Bohuslän-Dals svarthöna

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-09 kl 01:39 »
Mina går ihop året runt. Brukar få killingar vid den här tiden ungefär. De första föddes för ett par dagar sen :) Jag tycker det är lugnare när dom går ihop. Tanterna verkar mer nöjda då.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-09 kl 17:34 »
Mina går också ihop året om. Ute på sommaren, och i en hästbox på vintern. De killar tillsammans med, och bocken är inte styggare mot de små än nån annan get. Det finns lite tillflyktsorter i boxen dit bara de små kan komma. Däremot får du kanske fundera lite på hur tidigt de små kan bli dräktiga... Här är en artikel om det:http://www.allmogegeten.se/art_konsmognad.html

Flekka

  • Inlägg: 42
  • Höns spår - Gorm rår. Gammalt hönsordspråk.
    • Västmanland
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #3 skrivet: 25 jan-09 kl 18:19 »
Ok, tack för de svaren. Det var vad jag ville höra. Men killar de vid samma tidpunkt varje år då??
Genbank för Bohuslän-Dals svarthöna

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #4 skrivet: 25 jan-09 kl 21:20 »
Jag tillhör dom som inte låtit bocken/bockarna gå ihop med getterna hela tiden. Jag vill veta när killingarna ska födas och jag vill inte att de föds mitt i vintern. Getterna kan bli betäckta alldeles för snart efter killning om bocken finns med, vilket sliter för hårt på dem. Också getkillingarna kan bli betäckta för tidigt. Jag har släppt in bocken 5 mån innan jag vill att killingarna ska födas. Har jag bara haft en bock och om han varit snäll mot getterna, har han fått gå hos dem tills 2-4 veckor återstår av dräktigheten. En mataggressiv bock har bara fått vara hos getterna under ca två brunstperioder och bara på dagarna för att alla ska få vila och äta i ro på kvällarna. När jag sett att en förstföderska skulle killa, fick hon en egen grindavbalkning hos flocken. Där fick stanna med killingarna 2-3 dagar för att knyta an.

http://kinne.net/f-lpreg1.htm
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 08:58 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #5 skrivet: 26 jan-09 kl 11:42 »
Mina gick i en flock, getter, bockar, tackor, baggar.  För att få lite ordning på betäckningsdatumen använde jag förklän, och så tittade jag mycket på dem, mest för mitt höga nöjes skull :D , men också för att kunna anteckna datum.

Så mycket enklare att ha EN foderhäck att kolla och hålla ren, EN vattenbalja att hålla ren och full, EN balja av varje sorts mineralfoder, ETT stängsel runt alltihop, och ETT väderskydd, och slippa alla BÄÄÄÄÄÄÄÄ om någon inte var nöjd med avståndet mellan sig och Den Sköna Damen.  Då när hon hade tagit på sig in fina parfym och lockade alla pojkar med sina förförelsekonster.  Då när Getlagen Paragraf Sex gällde:  "Envar bockkilling må se till att betäcka så många getter som möjligt idag, ty ingen vet om han lever i morgon."  Hårda bud, och förfärligt frustrerande att inte kunna vara laglydig!  ;D

En fullvuxen bock är ganska stark, om en mellanvägg ska hålla när han verkligen vill igenom måste vara MYCKET stabil, och gå upp i taket.  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #6 skrivet: 26 jan-09 kl 11:48 »
Här är det liksom ingen som blir betäckt för tidigt. Varken i livet eller efter killning. Har man tidig killning så är det ingen som brunstar innan hösten och bocken är inte intresserad. Kanske ska tillägga att det kan skilja på ras.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #7 skrivet: 26 jan-09 kl 11:50 »
PS Fin länk Du la.  Klokt svar där, dock har bocken en viktig funktion att skydda de små från rovdjur, vilket man kan se om man är uppmärksam.  Det är inte mer än ett år sen jag besökte en vän som hade en kastrerad bock tillsammans med getterna.  Den fertila bocken hade varit lös EN gång under hösten, och fem månader senare kom FYRA icke schemalagda killingar.  Den kastrerade tog väl hand om sin flock, blåste upp sig till enorma proportioner, och formligen promenerade omkring ett par decimeter ovanför marken!  "Ingen främling må komma hit!  De människor jag känner?  Nåja, om ni visar leg och levererar mat, fast jag håller mig mellan er och förmögenheten!"

Jo, Gruff, det kan nog skilja på individ också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #8 skrivet: 26 jan-09 kl 14:35 »
Ja, vi har olika uppfattningar och erfarenheter och det gör forumet intressant. Jovisst är det enklare att ha bock och getter ihop. Men efter killningar på fel årstid, valde jag att inte ha det.
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 08:55 av Sussilo »

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #9 skrivet: 26 jan-09 kl 14:43 »
Berätta mer om förklädena! Finns de att köpa? Hur säkra är de?

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #10 skrivet: 26 jan-09 kl 17:35 »
Jag tillverkade av stadigt tyg. Tyget/materialet ska hänga ner bakom bockens framben och kunna täcka magen ordentlig. Remmar i tyget bakom frambenen fästs stadigt på bockens rygg. De går ju att tillverka på olika vis. Förklädena är bara säkra under förutsättning att de sitter på plats. Det enda äckliga är att de blir nerkissade.
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 08:09 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #11 skrivet: 26 jan-09 kl 19:30 »
Äsch, jag bara tog en helt vanlig bit säck, grannen hade avlagda fröpåsar, de var perfekta i storlek.  Stadig knut om ett hörn med ett balsnöre (se särskild tråd om allt vad balsnören kan användas till!) så likadant på andra sidan, och en knut på ryggen.  Vid fall av livlig killing två snören i de båda hörnen, och det ena paret framom bringan, knut mitt i fram och ändarna knutna i ändarna som blev från knuten på ryggen.  Behövs mera beskrivning så behöver jag mera tid.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #12 skrivet: 28 jan-09 kl 22:10 »
Fiffigt, Trollmor, ett riktigt trollknep! Säckar kan vara bra till mycket.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #13 skrivet: 28 jan-09 kl 22:47 »
Fiffigt, Trollmor, ett riktigt trollknep! Säckar kan vara bra till mycket.
Liksom "balabann, buntband" och vad det nu mer hette i Snör-tråden.   :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #14 skrivet: 29 jan-09 kl 06:32 »
Snörtråden låter kul. Jag har jag missat den, var det länge sedan?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #15 skrivet: 29 jan-09 kl 08:17 »
Snörtråden låter kul. Jag har jag missat den, var det länge sedan?

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=34308.0

Svar 11!





En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #16 skrivet: 29 jan-09 kl 10:37 »
Åh, tack! Vilken rolig läsning!!!
« Senast ändrad: 29 jan-09 kl 13:24 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #17 skrivet: 29 jan-09 kl 14:19 »
Å, de va så lite så.  Jag ska ta några bilder nån gång, och dela med mig av snöriga erfarenheter.

Och så var det bocken, hur man får honom snäll.  Enligt min erfarenhet är det mest effektiva sättet om man vill få bocken eller baggen riktigt isk och svårhanterlig att skilja honom från flocken.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #18 skrivet: 29 jan-09 kl 16:35 »
Ser fram emot snörbilderna! När det gäller bockar ihop med getter, har vi olika erfarenheter/uppfattningar och så måste det få vara. De flesta av mina bockar har varit snälla, även om de inte fått gå med getterna hela tiden.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #19 skrivet: 29 jan-09 kl 18:37 »
Så bra.  Var rädd om sådana bockar!  Kanske de uppfattar getterna som nära ändå, se + höra + lukta?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #20 skrivet: 29 jan-09 kl 22:39 »
 Jadå, de bockar jag behöll var lugna och gick lösa i getlagårn utanför getternas utrymme. Efter ca 4-4,5 mån tillsammans med sina tanter verkade de uppskatta att få äta, sova och patrullera runt getterna. De kunde också gå ut och strosa omkring.
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 07:49 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #21 skrivet: 30 jan-09 kl 00:05 »
Å.  De hade full kontroll, alltså.  Snacka om avstressning!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #22 skrivet: 30 jan-09 kl 10:00 »
Jepp, de gick lösa på går´n och hade full koll på allt och alla. Visst drämde de samman hornen ibland, bara för att strax lufsa vidare tillsammans eller lägga sig och idissla i bästa samförstånd.
« Senast ändrad: 30 jan-09 kl 10:06 av Sussilo »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #23 skrivet: 30 jan-09 kl 16:03 »
Lite roligt ska man ju ha  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #24 skrivet: 30 jan-09 kl 16:49 »
Låter helt perfekt, ur bockarnas synpunkt.  Nog måste de få "spela fotboll" då och då?  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #25 skrivet: 31 jan-09 kl 09:28 »
Jajamen, de spelade också fotboll eller "hornboll" med grannens hund när den kom in på deras revir. De egna hundarna hade tidigt och den hårda vägen fått lära sig bockvett och tillhörde flocken. Barnen, som också hade bockvett, konstruerade div seldon och spände bockarna framför hemmagjorda skrindor och pulkor och bockarna ställde godmodigt upp och verkade gilla det. På vintern drog bockarna hem gran-, tall- och enris på pulkorna.
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 07:54 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #26 skrivet: 31 jan-09 kl 14:04 »
Ja, vad kan det inte allt leda till när vi tycker om våra djur:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=14912.msg1;topicseen#new

ifall Du inte sett den förut.  Mycke' nöje!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #27 skrivet: 31 jan-09 kl 15:15 »
Tack Trollmor! Kul läsning och fantastiska bilder även om de inte är särskilt getvänliga! Det skulle mina "skogisar" till ungar i avklippta jeans, gummistövlar och urtvättade t-shirst ha vetat, att det var ett "privilegium för barn i välbärgade familjer" att köra med getter/bockar och att det dessutom ska vara en stor procedur att "köra in" dom! Barnen, 9-12 år med fickorna fulla av knäckebröd, band lugnt dessa rejält stora lantrasbockar framför sina olika åkdon och ledde iväg med dom in på skogsstigarna. Gamla barnvagnsunderreden var bra och gick att bygga på. Trälådor med avlagda skidor som medar var toppen vintertid.  Bockarna såg goa och nöjda ut, kanske för att de visste att i skogen väntade sly och ris. Fasen, vad synd att jag inte har bilder!
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 08:00 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #28 skrivet: 31 jan-09 kl 21:56 »
Ja, de bliderna torde platsa på körningstråden.  Men jag tror nog att det stora jobbet var gjort när ungarna började:  Bockarna var uppväxta med dem som flock, och väntade sig bara gott av dem.  Så om de bar sig konstigt åt, så var det inget konstigt med det.  Eller hur jag ska säga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #29 skrivet: 01 feb-09 kl 00:31 »
Ja, det stämmer. Det här blev visst inte så mycket "Bock & getter under samma tak", utan mer "Barn och getter".
« Senast ändrad: 01 feb-09 kl 10:02 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #30 skrivet: 01 feb-09 kl 13:18 »
Barn och getter under samma tak?
Men - vi har väl svarat på frågan också, efter förmåga?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #31 skrivet: 01 feb-09 kl 14:40 »
Jovisst, fniss, fniss!

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #32 skrivet: 01 feb-09 kl 14:52 »
Barn och getter under samma tak?
Men - vi har väl svarat på frågan också, efter förmåga?


Ja, det har ni. Jag, som har barn som ännu inte behärskar tekniken att behärska sig, blir såååå glad att höra om skogsungar som är bästisar med bockarna! Jag ser fram emot att det blir så här med. Kanske ska ha en ny tråd där Sussilo coachar mig genom de sprättiga småbarnsåren fram till modiga, djurvänliga bock-körare! (Och hur gick det sen?)

Sussilo

  • Gäst
SV: Bock & getter under samma tak?
« Svar #33 skrivet: 01 feb-09 kl 17:18 »
Hej!
Se ny tråd "Barn & getter".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 3 användare
Tur-Johan, norrbottn, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser