Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första vallhund en "Aussie"  (läst 8145 gånger)

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
Min första vallhund en "Aussie"
« skrivet: 25 jun-08 kl 19:37 »
Någon här som har Aussie ???
Hämtade min valp idag, en liten Red Bi tik som heter Black Zones Shmi Skywalker o kallas för Sky  ;D
Kul om man fick kontakt med fler som har rasen, extra kul om ni bor i närheten.. vi bor i Graninge/Sollefteå/Västernorrland..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Cizzi

  • Inlägg: 139
  • Anders, Faverolletupp
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #1 skrivet: 02 jul-08 kl 20:56 »
Hej!
I Ragunda brukshundklubb finns det en tjej som har Aussie.
Mvh Cizzi 8)
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #2 skrivet: 04 jul-08 kl 00:46 »
Vi har en Aussi. Ice babes adriane. 16 veckor.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #3 skrivet: 04 jul-08 kl 06:51 »
Ni som har Aussi, kan ni inte berätta lite om hur de är, vad som är rasspecifikt, +,- med rasen osv. Jag har mest hört positiva berättelser om dem, men känner ingen på nära håll. Hur mycket vakt/vall osv har de? Lättlärda/envisa? Hur är de i förhllandet arbete/vila?
Vore kul att få veta mer. ;)

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #4 skrivet: 04 jul-08 kl 12:38 »
Ja för mig är det ju en ny ras och dessutom min första vallhund..

Men som jag har förstått är den skarpare och mer vakt o kamp än tex BC.. vi vill att hon ska valla även gris och nöt därav hundvalet.. samt att vi tycker att det är bra med en mer vaktig hund på gården..
Vi har två golden innan som skulle möjligtvis kunna slicka ihjäl buset ;D

Hade en erfaren BC uppfödare med mig som hjälp att välja valp.. kan säga att många av valparna i kullen var lite stressiga.. dock kändes vår lilla tikvalp mer som en liten funderare.. lite lugnare än sina syskon..

Hon är tuff o framåt men väldigt trygg o avslappnad.. Jag har/har haft en dalmatiner, en schäfer och 4 golden..
Den här valpen är väldigt lik schäfervalpen som liten..
Han är numer en busig men cool kille på 9 1/2 år.. som är vakt och gårdshund hemma hos min FD man..

Rydberg... var bor du i landet ??


Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #5 skrivet: 04 jul-08 kl 16:33 »
Vakten varierar väldigt mycket inom rasen.
Våran har inte en tillstymmelse till vakt i sig, men det hade inte hennes far heller.
Det finns väldigt uppskruvade hundar inom rasen.
Den första kenneln vi hälsade på hade en kastrerad hane som var väldigt uppe i varv.
De är lättlärda.

Vi bor på Öland så det är en bra bit ifrån men våra hundar har samma mormors mor ;)

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #6 skrivet: 10 jul-08 kl 08:41 »
http://www.westernranch.se/productssimple.html
En hemsida om vallning med aussie.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #7 skrivet: 15 jul-08 kl 12:02 »
Hur går det Oskarsgården? Är nyfiken på rasen och framförallt helhetsbilden av hur de fungerar med djuren, som gårdshund osv. De ska ju vara all-round?

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #8 skrivet: 15 jul-08 kl 12:13 »
Ja hon är ju bara 11 veckor än.. :)
Men hon följer med oss hos alla djur även grisar och hästar.. visar ingen rädsla och är väldigt uppmärksam på oss och djuren.. följer oftast med oss utan att man behöver kalla på henne.. Är ute lös nästan hela dagarna..
Sitter snällt o väntar utanför hagarna om man inte tar in henne..
Älskar människor.. allrahelst små (barn)..
Lyhörd och tänkande..
Går bra ihop med våra andra hundar.. två golden.. mycket trevlig valp med mycket energi ;D

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #9 skrivet: 15 jul-08 kl 16:29 »
Grattis till en trevlig gårds hund...
bifogar en länk som jag httade på tråden om valande Corgi...

http://www.arddun.dk/nyt_layout06/Litteraturnew/hyrdning/hyrdetraening_karen.asp

här beskrivs aussie som
Aussie work with barking, pushing and bodywork

en mycket intressant sida om vallning med adra hundar än BC...
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #10 skrivet: 15 jul-08 kl 19:15 »
Helt klart gimskogen ;) Här tar de ju också upp rottweiler och schäfer också lite kul. Det finns ju många raser som åtminstone har kunnat valla.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #11 skrivet: 28 sep-08 kl 00:21 »
Vakten varierar väldigt mycket inom rasen.
Våran har inte en tillstymmelse till vakt i sig, men det hade inte hennes far heller.
Det finns väldigt uppskruvade hundar inom rasen.
Den första kenneln vi hälsade på hade en kastrerad hane som var väldigt uppe i varv.
De är lättlärda.

Vi bor på Öland så det är en bra bit ifrån men våra hundar har samma mormors mor ;)

Du får ursäkta mig för inlägget i vilka djur har ni hemma.. hade ju redan haft kontakt med dig.. ;)
Minnet är bra men kort.... ::)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #12 skrivet: 28 sep-08 kl 00:24 »
Nu är hon snart 5 månader.. inte testat vallning än men ska börja kurs i oktober.. :D

Vi tränar bara lydnad ännu på SBK.. hon är väldigt lätt att få kontakt med..

Hon är en busråtta.. men jag tror hon kommer att bli kanon att jobba med.. återstår bara att se om hon funkar till vallning..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #13 skrivet: 28 sep-08 kl 22:02 »
Vi har varit på prova på vallning och så har jag kört en del på våra egna får.
Man kan tro att man hade bra lydnad på hunden men det är som bortblåst när du kommer till fåren.

Hon har ett otroligt intresse för fåren och vi ska gå svak kurs på tisdag.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #14 skrivet: 29 sep-08 kl 00:56 »
Jo jag har förstått det.. när de väl tänder på fåren är det bara börja om från början igen när det gäller lydnaden  ::)

Men en bra grundlydnad innan är alltid en bra grund som gör det lite lättare att plocka tillbaka dom igen .. ;)

Önskar dig lycka till med vallningen.. :)

Jag återkommer med rapport om våran....
« Senast ändrad: 29 sep-08 kl 00:58 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #15 skrivet: 20 okt-08 kl 09:24 »
På söndag börjar vi vallkurs.. hon är då nästan 6 månader.. det blir vi och 7st BC.. en katt bland hermelinerna.. ;)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #16 skrivet: 20 okt-08 kl 09:29 »
:) Det ska nog gå bra det! Vilka anordnar kursen?

Vi har en Belgisk Vallhund (Malinois) som jag skulle vilja göra ett försök med någon gång i framtiden.. Just vallegenskaperna är väl inget som det har avlats på på denna ras här i Sverige (eller Europa?) men det syns att instinkterna finns där, djupt gömda! Han "smyger" precis på samma sätt som man brukar kunna se BC:s göra..  :)

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #17 skrivet: 20 okt-08 kl 14:38 »
Ja det hoppas jag.. ska bli spännande och se vad hon har i sig..  :)

Jag ska gå kurs hos en tjej som heter Nina Melin och har Viätts Kennel & Fårgård
http://www.abackenskennel.se/viattskennel/index.html

Det är klart ni ska testa med honom..  :)

När ni redan har en hund som har det i sig så är det klart ni ska prova.. det underlättar ju enormt även om man har bara några får.. kanske den kan valla grisarna oxå.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #18 skrivet: 20 okt-08 kl 17:31 »
Hej!
Jag har 3 aussies, de två vuxna är halvsyskon och valpen är dotter till min tik Cherry..
kör lydnad och agility med mina. Vill testa vallning men de har inte blivit av.
men helt klart så hänger de med på allt man vill! ;D


/Stina

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #19 skrivet: 20 okt-08 kl 19:11 »
Va kul.. såg Sweet Working Mr Alright i Bergenforsen för två veckor sen :)

Ska du eller nån av dina valpar till Dannero på lördag ?

Klart du ska testa..  :)

Jag har skaffat min för att valla våra får och kanske andra djur oxå så småningom..

Vi kanske ses någonstans framöver.. vem vet.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #20 skrivet: 20 okt-08 kl 19:34 »
Citera
Vi har en Belgisk Vallhund (Malinois) som jag skulle vilja göra ett försök med någon gång i framtiden.. Just vallegenskaperna är väl inget som det har avlats på på denna ras här i Sverige (eller Europa?) men det syns att instinkterna finns där, djupt gömda! Han "smyger" precis på samma sätt som man brukar kunna se BC:s göra.. 
Belgarna fungerade inte enbart som vallhundar utan också som vakthundar. Svenska vallhundstävlingar är bättre anpassade för BC:s sätt att jobba. Förmodligen därför inte så många tävlar med BV. Men ibland anordnar rasklubbens lokalområden vallhundskurser, det hade kanske varit något?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #21 skrivet: 20 okt-08 kl 19:46 »
Belgarna fungerade inte enbart som vallhundar utan också som vakthundar. Svenska vallhundstävlingar är bättre anpassade för BC:s sätt att jobba. Förmodligen därför inte så många tävlar med BV. Men ibland anordnar rasklubbens lokalområden vallhundskurser, det hade kanske varit något?
Hejsan! Ja, det kanske vore något! Ska hålla ögonen öppna när jag ögnar igenom den där medlemstidningen som brukar komma då och då. Är dock inte säker på att vår käre lille spattiga herre kommer att fixa att valla.. Han är förvisso smart och lättlärd men han har lite för mordiska instinkter när det gäller andra djur är jag rädd.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #22 skrivet: 20 okt-08 kl 19:58 »
Citera
Han är förvisso smart och lättlärd men han har lite för mordiska instinkter när det gäller andra djur är jag rädd.
Det är där vakthunden kommer in. De vaktade flockarna både mot två o fyrbenta fiender. Men jobba på i hagen med honom så kommer det nog att gå bra. Men tänk på att inte jämföra BC o BV med varandra. Den ena rasen är ögonvallare o den sidovallare, nu kommer jag inte ihåg vilken som är vilken. Det blir så när man inte håller på med "hunderiet" längre (eller åldern) ;D

Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #23 skrivet: 20 okt-08 kl 19:59 »
Va kul.. såg Sweet Working Mr Alright i Bergenforsen för två veckor sen :)

Ska du eller nån av dina valpar till Dannero på lördag ?

Klart du ska testa..  :)

Jag har skaffat min för att valla våra får och kanske andra djur oxå så småningom..

Vi kanske ses någonstans framöver.. vem vet.. :)


Kul:)  antar att de var på utställningen, ställde du ut du med? :)
Jag ska inte dit och jag vet inte om någon skall dit men man vet ju aldrig;)
var och träffa får en gång med c.. och de fåren sa "tjena människan har du mat" och sprang rakt på..
Sen har jag inte träffat mer får.:P Ska väl ev leta någon som har och kanske testa:D

Ja vi ses säkert framöver;) På någon tävling eller nått;)


Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #24 skrivet: 21 okt-08 kl 00:56 »
Jepp.. det var på utställningen.. jag ställde ut Sky.. gick inget vidare.. fick bara en massa för valpig.. :-\
Men inga direkt negativa omdömen utan bara sånt som förhoppningsvis blir bra när hon växer i kostymen..

Vi har ju en lite får o Sky har varit mycket i hagen med mig.. jag kan inte valla så jag har inte försökt mig på något själv utan hon har bara varit med o umgåtts med dom ännu..

Hon är väldans nyfiken på fåren o dom på henne.. hon försöker valla hönsen på tomten..  ::)

Ja det är inte omöjligt  :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #25 skrivet: 22 okt-08 kl 11:39 »
Jepp.. det var på utställningen.. jag ställde ut Sky.. gick inget vidare.. fick bara en massa för valpig.. :-\
Men inga direkt negativa omdömen utan bara sånt som förhoppningsvis blir bra när hon växer i kostymen..

Vi har ju en lite får o Sky har varit mycket i hagen med mig.. jag kan inte valla så jag har inte försökt mig på något själv utan hon har bara varit med o umgåtts med dom ännu..

Hon är väldans nyfiken på fåren o dom på henne.. hon försöker valla hönsen på tomten..  ::)

Ja det är inte omöjligt  :)

Känns som de ska vara så på valputställning, men ack så bra träning:) Hon blir säker kanon snygg när hon växer på sig lite:) MIn yngsta på 6mån är som ett litet rangel, inte mycket kropp, hoppas hon blir lite grövre haha...

Smart smart, de är väl de man ska göra, men jag törs inte hälsa på de fåren för de är nästan så att de hoppar på en för att kolla om de finns mat. de är ju trevliga men vovvarna får stanna utanför då... En vacker dag kanske jag har några bäar!;D

Hönsvallning är väl en bra början haha:P De går aldrig åt samma håll haha.... Våran sheltie brukar försöka valla dem... och hjälper om nån vägrar gå in... och de med mer eller mindre bra resultat:P:P

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #26 skrivet: 22 okt-08 kl 11:40 »
Bäck, du skulle ha några ankor  ;) De är super att träna på, eller ett gäng med gäss...

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #27 skrivet: 22 okt-08 kl 11:54 »
Ja du det där med valputställning är ju lite kul.. hur ska en hund kunna vara annat än valpig i en 4-6 mån klass.. ???
Men det är som du säger bra med ringträning när dom är små om man vill ställa ut dom sen..
Sky är oxå liten o lätt men det blir nog bra och annars tror jag det är bara plus med en lätt och snabb hund till vallningen som är det viktigaste för mig..

Ja våra gutar är ganska påträngande oxå.. men shropshire fåren är lugnare och jag tror att de blir betydligt lättare att valla på..
Gutarna behöver jag egentligen inte valla för dom kommer när jag ropar och följer efter mig när jag går..

Som Nettis skriver så skaffa några ankor att börja med.. till nästa år hoppas jag vi har både ankor och gäss på gården och kanske kalkoner.. men dom är nog lika svårvallade som höns ;D
Min jaktgolden hjälper mig när jag ska ha in hönsen.. har inte provat det med Sky än för hon är lite för studsig när det gäller hönsen så hon skrämmer iväg dom istället.. ;D

Du får gärna komma o hälsa på framöver o släppa hundarna på mina shroppar om du vill..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #28 skrivet: 22 okt-08 kl 12:03 »
Kalkoner är svårvallade men ankor och gäss går bra. Själv tycker jag att min bc jobbar bäst med gässen som är lite trögare än ankorna och som inte flyttar sig om han kommer för nära utan de vill ha lite avstånd för att lyssna bra på honom.

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #29 skrivet: 22 okt-08 kl 21:08 »
Bäck, du skulle ha några ankor  ;) De är super att träna på, eller ett gäng med gäss...

Du är gullig du!!! ;D ;) :P
Men raring nu är de fullt i ladugården... men kanske kanske när jag samlat mod igen;)

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #30 skrivet: 22 okt-08 kl 21:17 »
Det kommer du att våga och Lilla G kommer att tacka dig  8)

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #31 skrivet: 22 okt-08 kl 21:18 »
Ja du det där med valputställning är ju lite kul.. hur ska en hund kunna vara annat än valpig i en 4-6 mån klass.. ???
Men det är som du säger bra med ringträning när dom är små om man vill ställa ut dom sen..
Sky är oxå liten o lätt men det blir nog bra och annars tror jag det är bara plus med en lätt och snabb hund till vallningen som är det viktigaste för mig..

Ja våra gutar är ganska påträngande oxå.. men shropshire fåren är lugnare och jag tror att de blir betydligt lättare att valla på..
Gutarna behöver jag egentligen inte valla för dom kommer när jag ropar och följer efter mig när jag går..

Som Nettis skriver så skaffa några ankor att börja med.. till nästa år hoppas jag vi har både ankor och gäss på gården och kanske kalkoner.. men dom är nog lika svårvallade som höns ;D
Min jaktgolden hjälper mig när jag ska ha in hönsen.. har inte provat det med Sky än för hon är lite för studsig när det gäller hönsen så hon skrämmer iväg dom istället.. ;D

Du får gärna komma o hälsa på framöver o släppa hundarna på mina shroppar om du vill..


Ja du, jag skulle bli förvanad om en 4-6 mån inte var valpig.. Suck... Näe håller med, arbete är viktigare än utseende så länge man håller sig inom rasens standard:)

haha lättsamma får, men  kanske inte så kul om man vill valla som sagt;) Hoppas de funkar på de andra:)

Ankor får inte plats just nu, men kanske kanske så får jag ordna plats... Är så rädd att de ska vara stressade men om man har ett gäng så går de väl...

Känner igen de där med att studsa och skrämma hönsen:P Men just nu är yngsta i "äta hönsbajsåldern" och inte se djuren...

Lät ju intressant att åka och hälsa på får:) Men jag vet ju inte hur jag ska göra så de är nog svårt för mig... Ska se om jag hittar nån här som kanske kan visa.. om nu mina fattar:P (kanske är mig de sitter i..)

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #32 skrivet: 22 okt-08 kl 21:19 »
Det kommer du att våga och Lilla G kommer att tacka dig  8)

Till våren kanske! men då vill jag ha "ankmannen" ankor som är stora och lugna:P

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #33 skrivet: 22 okt-08 kl 21:38 »
Jag ahr flera sorters stora och lugna ankor, svensk gul är livligast men sen finns det sachsen och peking som är lite större och lugnare. Fast gässen är ju häftigat, nyps ju bara lite  ;)

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #34 skrivet: 22 okt-08 kl 21:42 »
Jag ahr flera sorters stora och lugna ankor, svensk gul är livligast men sen finns det sachsen och peking som är lite större och lugnare. Fast gässen är ju häftigat, nyps ju bara lite  ;)

Nyps lite:P Jojo de såg jag på din arm;) Då kommer inte killen att gå ut alls...

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #35 skrivet: 22 okt-08 kl 21:45 »
Men man behöver inte vända upp och ner på dem varje dag för att kolla om de är pojkar eller flickor. När man har gjort det en gång så är ju det klart liksom. Inte konstigt att han nöp mig, det skulle väl du också gjort om nån hade försökt kolla din stjärt upp och ner  ;D
« Senast ändrad: 22 okt-08 kl 21:48 av Nettis »

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Min första vallhund en "Aussie"
« Svar #36 skrivet: 22 okt-08 kl 21:50 »
Men man behöver inte vända upp och ner på dem varje dag för att kolla om de är pojkar eller flickor. När man har gjort det en gång så är ju det klart liksom. Inte konstigt att han nöp mig, det skulle väl du också gjort om nån hade försökt kolla din stjärt upp och ner  ;D

HAHAHHAHAHAHHAHAHHA ::) ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, tuslus, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser