Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frostvakt eller element?  (läst 883 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
Frostvakt eller element?
« skrivet: 08 dec-23 kl 14:11 »
Har ett litet toautrymme där det idag hänger ett gammalt direktverkande el-element som inte längre känns helt pålitligt. Frågan är vad jag borde skaffa istället, är ju inte säker på att jag litar mer på modern elektronik än de gamla bimetall-grejer som sitter i den gamla radiatorn. Skulle kunna sätta dit en enkel frostvakt på 200w bara men de verkar lite rackliga liksom. Vill begränsa effekten för att minska risken för överhettning samtidigt som det hela ger åtminstone nån kvalitetskänsla. Måtten måste vara små också. Vet att jag ibland kanske letar fel och oroar i onödan, men modern elektronik går väl inte att lita på?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-23 kl 15:11 »
Rent allmänt så har ju säkerhetsföreskrifterna för el-element och andra värmeapparater blivit strängare med åren, numera krävs det t ex separat överhettningsskydd (ofta t o m dubbla sådana) utöver termostaten.  Det finns ju också krav på säkerhetskritisk elektronik i t ex en termostat, att rimligtvis tänkbara fel inte ska leda till att värmen står på okontrollerat utan till att strömmen bryts helt och hållet.
Billiga värmeapparater brukar ha bimetalltermostat än idag.

Ett sätt att ordna ett värmeelement som aldrig blir otrevligt varmt ens om termostaten går sönder är, att skaffa ett för 400 V men köra det på 230 V, då kommer det att lämna en tredjedel av märkeffekten. I så fall bör det dock ha bimetalltermostat, det kan tänkas att en elektronisk termostat måste byggas om litegrann för att fungera på lägre spänning.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #2 skrivet: 08 dec-23 kl 15:36 »
vad du än ska sätta dit bör det vara något med fläkt. Sparar mycket el. I mitt växthus har jag t.ex en kupevärmare på 500w kopplat över en elektronisk termostat. utrymmet som skall värmas är på 4 m2 och hålla 5 grader. Kupevärmaren står på full effekt men stoppas av termostaten. Billig effektiv lösning. vitsen med fläkt är att hela utrymmet blir varmt snabbt samt värmen blir jämn. utan fläkt stiger värmen uppåt och samlar sig vid taket. Elementet går tills värmen når termostaten om den någonsin gör det. Min elektroniska termostat är köpt på Conrad och har hållt exakt temp i 5 år.Man behöver inte ens ha termostaten i närheten av elementet eller ens i samma höjd.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #3 skrivet: 08 dec-23 kl 17:16 »
Att köra ett element avsett för 400 på 230 istället har jag funderat på som en möjlig lösning att begränsa effekten. Får se vad jag hittar. Fläkt är nog bra i de flesta fall men dels så är det här utrymmet så väldigt litet så det borde duga även utan och storleken på själva elementet måste hållas nere, blir trångt annars. Jag kanske inte ska dissa moderna styrsystem men samtidigt vill jag verkligen hålla nere den totala effekten på värmaren, finns ingen anledning att ha 1000w där

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #4 skrivet: 08 dec-23 kl 18:49 »
Du kunde faktiskt om det får plats seriekoppla två frostvakter, givet att du har eller inhämtar tillräckligt elförstånd. Då får du ut halva effekten.

Det finns elvärmda speglar och värmare att själv sätta på spegeln (eller något annat?), de tar ju inte nödvändigtvis någon plats alls. Handdukstork kunde också passa, beroende på hur du vill ha det och vad budgeten tillåter. Värmematta kanske också ett alternativ (utomhustypen borde funka i våtutrymmen).

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #5 skrivet: 08 dec-23 kl 19:01 »
Jag tror att en frostvakt kan ha tillräckligt låg effekt i sig, kanske blir en sån om jag bara hittar nån som verkar ok nog

Berberis

  • Inlägg: 1601
    • Närke
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #6 skrivet: 08 dec-23 kl 20:09 »
I snickarboden och garaget har jag vanliga oljefyllda element (400W) med frostvakt. Temperatur-väljaren har en särkild zon för funktionen frostvakt. Jag kan alltså välja om elementen bara skall vara frostvakter, eller om jag vill ha element-värme "på riktigt".
Det fungerar, men nackdelen var väl priset: det var rätt dyra grejer.

Elektroniska termostater fungerar bättre än termostater med bimetall: det blir mycket jämnare värme. Du slipper sitta och huttra en stund innan värmen kommer tillbaka.
Idén att kombinera värmen med en liten fläkt verkar också vettig, tycker jag.
« Senast ändrad: 08 dec-23 kl 20:24 av Berberis »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #7 skrivet: 08 dec-23 kl 22:49 »
Du kunde faktiskt om det får plats seriekoppla två frostvakter, givet att du har eller inhämtar tillräckligt elförstånd. Då får du ut halva effekten.
Nä, men en fjärdedel av effekten hos en frostvakt. P = U * I. I = U/R. Halva spänningen och halva strömmen => 1/4 av effekten.
Men det spelar ingen roll. En liten frostvakt från nån köplada t.ex. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/frostvakter/frostvakt-417021/ drar 1 A när den går för fullt. Ställ den i min-läge så försöker den hålla ca +5C. Klarar den inte det så kämpar den på och gör utrymmet lite varmare än utan frostvakt, därmed sjunker den relativa fuktigheten. Klarar den de så blir det +5C och sen lägger den av. Krångla inte till det. Köp en frostvakt och var glad.
I mitt förråd har jag en sån. Funkar perfekt.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #8 skrivet: 09 dec-23 kl 03:13 »
Nä, men en fjärdedel av effekten hos en frostvakt. P = U * I. I = U/R. Halva spänningen och halva strömmen => 1/4 av effekten.

Nej, jag har räknat rätt. Tar du halva spänningen får du vackert multiplicera med två sen (två element).
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #9 skrivet: 09 dec-23 kl 12:26 »
Jag har använt både frostvakt 200W och oljefyllt fristående element 400-500W i utrymmen som behöver hålla lite högre temp än nollan. De små och otroligt billiga (köpte några när de sålde ut för 50 kr/st) är bra till små utrymmen där man inte behöver så mycket tillskott och det inte är så dammigt. De oljefyllda luktar inte bränt damm och klarar lite större lokaler. Har en sådan som frysskydd i ett normalstort, isolerat rum i ett uthus. Drog på för fullt nu när det var kallt för jag ville tillfälligt ha det varmt där inne, och det blev 10 plus när det låg kring 8-10 minus ute. Det elementet kostade nog kring 400 kr.

Helt rätt att akta sig för 1000W om man inte har stor huvudsäkring och balans i proppskåpet. Här har vi en kvarleva, 1000W på toaletten, och den kan få för sig att starta olämpligt. Den snittar nog bara på 100 W/timme, men den stör.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #10 skrivet: 09 dec-23 kl 16:37 »
En värmelampa kan också vara ett alternativ, kan ju sitta ur vägen och inte ta plats. Fast då behövs termostat, och så håller de inte för evigt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #11 skrivet: 09 dec-23 kl 16:54 »
Jag har satt 2st 70w handukstorkar i ett liknande utrymme, relativt billigt enkelt och platssnålt, tillsammans med den elektriska vvb som sitter i samma utrymme räcker värmen mer än väl och nu när det var -10,°behövde bara en handukstork vara på.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #12 skrivet: 09 dec-23 kl 18:15 »
Har tänkt på att det kan funka med handdukstork, men det blir lite trångt med en sån, ja det är verkligen en trång toa/dusch detta

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #13 skrivet: 09 dec-23 kl 19:38 »
Det finns högsmala handdukstorkar som nog borde rymmas.
« Senast ändrad: 09 dec-23 kl 19:57 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Frostvakt eller element?
« Svar #14 skrivet: 11 dec-23 kl 20:44 »
Nej, jag har räknat rätt. Tar du halva spänningen får du vackert multiplicera med två sen (två element).
Ja men det har du ju rätt i.  :-[ Vi har två element som ger en fjärdedel var. ;D
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser